SEO-arbejde: Det starter med en grundlæggende forståelse af din virksomhed og menneskene omkring den
SEO er både populært, samtidigt udskældt. Os, der arbejder inden for den her branche, kaster rundt med begreber omkring SEO. Og glemmer det vigtigste. Nemlig de resultater, vi kan skabe ved at arbejde med SEO på et strategisk og taktisk niveau i virksomheden.
Alt imens, at vi får det hele til at lyde smart, hurtigt og nemt, så glemmer vi, at vi intet kan gøre uden at have en forståelse og respekt for den enkelte virksomhed. Der er ikke en one-size-fits-all quickfix-løsning. Desværre.
Opdateret: 5. december 2023
I blogindlægget her skal vi dykke lidt ned i …
- hvorfor SEO i min optik bør være en skræddersyet pakke og ikke en vare, man sælger til virksomheder over telefonen.
- hvorfor SEO-arbejde er vigtigt for din virksomhed.
- hvilke 4 hovedområder du med fordel kan fokusere på.
- hvilke dele et godt gedigent SEO-arbejde består i.
- hvordan du kan gribe det an, hvis du vælger at få hjælp til dit SEO-arbejde.
Engang kunne du bare skrive et par gode SEO-tekster, og så var alt godt. Men konkurrencen er blevet meget hård. Tilbuddene er mange. SEO bliver kastet rundt som et begreb, der er allemandseje. Og ingen har måske helt forklaret dig, hvad SEO-arbejdet kan gøre for dig og din forretning.
Det er fejt.
Og det er heller ikke sådan, vi SEO-eksperter ønsker, at det skal være. Måske udfordringen er, at vi ved for meget og glemmer at dele ud af den viden. For vi ved godt, HVORDAN SEO kan skabe målbare resultater for dig og din forretning.
Det beklager jeg, at vi ikke er gode nok til at fortælle dig. På hele branchens vegne: Undskyld.
Man kan ikke sælge et (godt) SEO-samarbejde over telefonen
For SEO er ikke noget, vi laver for sjov. Det er ikke noget, vi kan tillade os at sælge dig over telefonen. Faktisk er min påstand, at det burde være ulovligt og umuligt for SEO-bureauer at ringe rundt og sælge SEO til virksomheder. For det er faktisk ikke muligt.
Et SEO-bureau kan ikke bare sælge dig SEO, fordi “det skal man jo beskæftige sig med, hvis man har en virksomhed i 2022.” Som der desværre er mange virksomhedsejere, der bliver mødt med, når en sælger fra et SEO-bureau ringer dem op. Nej, det skal virkelig give mening for DIN virksomhed.
Og det kræver kendskab til din forretning, dine ydelser, din historie og din USP’er. Det kræver et grundigt kendskab til markedet, efterspørgslen og konkurrencen. Det kræver en forståelse for dine kunder – de er jo helt særlige, og der er en særlig grund til, at de vælger dig – fremfor en af dine konkurrenter på markedet. Og tro mig, det gælder i den grad også for webshops, selvom vi blot taler om en almindelig vare, som kan købes alle mulige steder. Vi som mennesker vælger ud fra mange flere parametre end blot varen og dens pris.
For et SEO-samarbejde er ikke en standardvare
Derfor skal vi ikke sælge SEO som en standardvare. Det kan vi slet ikke, hvis du spørger mig. Det betyder ikke, at SEO ikke er vigtigt; dét er det. Men vi er nødt til at starte med at forstå, hvorfor SEO-arbejdet er vigtigt for DIN forretning. For ja, det er vigtigt; måske endda vigtigere end nogensinde før.
Hvorfor er SEO vigtigt? Fordi det sikrer, at kunderne får øje på dig
SEO har en stor betydning for din virksomheds synlighed på Google. Det betyder, at dit SEO-arbejde er afgørende for, hvordan din hjemmeside klarer sig i forhold til dine konkurrenter på Google.
Det betyder dertil også, at din synlighed på Google øger din synlighed over for de kunder, som søger efter svar eller søger efter hjælp fra netop dig. Derfor er SEO-arbejdet vigtigt for din forretning, fordi det er helt essentielt, at du hele tiden er lige foran dine kunder, så de ved, at du findes – og at du kan hjælpe dem.
En anden ting, som måske ikke lige ligger til højrebenet, men som jeg gerne vil nævne alligevel, er, at SEO også er din mulighed for at skille dig endnu mere ud fra mængden – eller konkurrenterne. Forstået på den måde, at gennem en søgeordsanalyse kan du blive klogere på, hvad dine kunder søger efter. Og derfra kan du skabe indhold, der matcher det, dine kunder har brug for svar til. Og det er så her, jeg mener, at du har en ekstra chance for at gøre en forskel.
Du skal selvfølgelig være behjælpelig og svare på det, den besøgende kan forvente at få svar på. Og så handler det i den grad om, at du får muligheden for at vise, hvordan du er forskellig fra dine konkurrenter. Det kan for eksempel være i form af en ekspertrolle, du har – en kombination af to verdener eller professioner.
Det kan også være i form af den særlige niche, du har valgt at ville hjælpe. Så selvom søgeordet og søgeintentionen fra læseren er den samme, så skal der stadig være ting, der er afgørende for, at kunderne vælger dig. Det kan du gøre til din fordel.
Ydermere så kan du med dit SEO arbejde også skabe en ekspertrolle inden for dit område. Det lyder måske lidt højtflyvende, og måske du også har lidt svært ved at forestille dig, at SEO-arbejde kan være med til at skabe en online ekspertrolle. Men det kan det. Lad mig give dig et eksempel.
Madbanditten er et meget godt eksempel på, hvordan en person kan skabe sig en forretning ved at blive ved med at dele indhold om mad, Keto, vægttab og livsstilen heromkring. Jane Faber startede et sted og er blevet ved. Og i dag bliver hun i den grad brugt som eksperten på området. Fordi hun er over det hele – men vigtigst af alt, er hun lige der, hvor hendes målgruppe er.
Et andet eksempel er Valdemarsro, som jeg ved startede sin blog ved en tilfældighed. Men hun fandt lynhurtigt ud af, hvordan hun gennem strategisk SEO-arbejde kunne skabe mere og mere trafik, og dermed en forretning og kunder til den, ved at arbejde koncentreret med SEO.
Der findes mange eksempler herpå. Disse to var blot for at nævne et par stykker og give dig en lidt bedre idé om, hvor stor en forskel SEO faktisk kan gøre. Jeg vil da også gerne nævne mine egne seje kunder, Janne, Lise, Mette, der har skabt et solidt grundlag deres forretninger med SEO-arbejde.
Arbejdet med SEO versus betalt annoncering? Du behøver faktisk ikke vælge
SEO-arbejdet kan gå forud for dine annoncer. Eller i godt spænd – hvis du gør det rigtigt. Det er altså ikke enten eller.
For der er bestemt ikke noget galt i at bruge markedsføringsbudgettet på annoncer. Men sagen er den, at annoncer kun er et “lånt” medie. Når du slukker for annoncerne, så slukker du også for tilstrømningen af kunder. Det har ligesom en afslutning, når du stopper med at poste penge i dine annoncer.
Det har dit SEO-arbejde for så vidt ikke. Så længe du vedligeholder og skaber mere værdifuldt indhold til dine læsere og potentielle kunder, så forbliver den kanal åben. Uanset om du tilføjer annoncer eller ej.
Det kan så på sigt være en god idé til at tilføje og supplere med annoncer, men min anbefaling er at starte med SEO-arbejdet. For annoncerne vil givetvis også blive bedre og billigere, når indholdet på hjemmesiden også matcher det, som trafikken bliver skabt på baggrund af.
SEO-analyser udvikler sig. Både nu og i fremtiden. Det viser de jævnlige Google-opdateringer
Alting udvikler sig hele tiden. Og der kommer hele tiden nye opdateringer fra Google. Faktisk oplever vi, at der hver måned, kvartal og år kommer nye anbefalinger fra Google – og nye retningslinjer.
Jeg ser det som om, at Google forfiner mulighederne for dig og mig som forbrugere og almindelige mennesker. Google ved, at vi er købestærke individer, og at vi gerne vil bruge mindst muligt tid på nettet for at finde de svar, vi har brug for. Eller finde de varer, som vi søger efter.
Det er os, det handler om. Det er os, Google passer på.
Men det betyder så også, at vi (forretningsdrivende) må oppe os og gøre en ekstra indsats for at følge med. Ikke blot de nye krav fra kunderne – men i den grad også for konkurrencen på markedet.
For lad os bare være ærlige. Hvis der ingen konkurrence var – og vi ikke skulle kæmpe om pladsen på Google – så ville den her udvikling nok ikke ske med samme hastige skridt, som det er tilfældet nu.
Men tilbage til dig, som ønsker at skabe gode resultater og tiltrække flere potentielle kunder fra Google. Google melder nye fokusområder ud hele tiden. Og det kan være en jungle at følge med i. Og hvad er så det vigtigste, hvis du ikke kan nå det hele?
Her er min klare anbefaling: Hæng i, og gør en indsats for at skabe et godt fundament, du skal skabe godt indhold og vækste ud fra.
For jeg har set det igen og igen. Virksomheder, der bruger en masse krudt, penge og energi på at optimere på de nyeste tiltag fra Google. For så er alt godt.
Men hvis fundamentet, det basale indhold og den tekniske del ikke bliver vedligeholdt og prioriteret, så kommer det ikke til at gøre den store forskel.
Du kan læse mere om, hvordan du tackler det med Google My Business og Google Search Console her.
Hvis du skal være med, bør du fokusere på disse 4 hovedområder i din SEO-strategi
Både nu og mange år frem er der 4 hovedområder, du skal have styr på for at få succes med dit SEO-arbejde. Det er hovedområder og altså meget overordnet, fordi der ligger mange underemner i hvert hovedområde. Men vi skal jo starte et sted, og det her giver dig et rigtig stabilt udgangspunkt. Lad os kigge på det.
#1 Teknisk SEO
I SEO-pyramiden er det den tekniske SEO, som udgør den største del. Men. Når jeg arbejder med SEO, starter jeg altid med søgeadfærden. Det er kunden, der skal være i centrum. Det betyder ikke, at det tekniske ikke skal være i orden. Derfor er det også berettiget, at det fylder så meget i SEO-pyramiden. Du skal have et stærkt fundament at stå på, inden det giver mening at gå videre. Du kan læse mere om SEO-optimering her.
#2 Find søgeadfærden og søgeintentionen med din søgeordsanalyse
Når vi arbejder med SEO, er vi nødt til at forstå den person, vi gerne vil ramme med indholdet. Deres adfærd og deres intention, når de går på Google. Forstår du det, er du rigtigt langt – for så har du den viden, der er alfa og omega for, at du kan skrive indhold direkte til dine potentielle kunder. Få min søgeordsanalyse-guide her, hvor du kan læse endnu mere om, hvordan du gør.
#3 Indhold og topic clusters
Så skal du i gang med at lave indhold. Masser af indhold – men kun kvalitetsindhold – ingen gider ligegyldigt indhold. Læg en plan – en knivskarp strategi, sådan at du ikke spilder tiden på at skrive indhold, der alligevel ikke virker.
Her taler vi i skrivende stund om topic clusters. Altså en måde for dig at forholde dig til alt inden for et emne og bruge indholdet på bloggen på at beskrive alle vinkler og søgeintentioner inden for et område af gangen. Sådan at din potentielle kunder får serveret al den viden, personen har brug, samlet og lettilgængeligt. Få mine tips til en skarp SEO-strategi her.
#4 Linkbuilding og linkanalyse
Linkbuildingen er en SEO-teknik, der har afgørende betydning for din synlighed og især betydning for dine placeringer på Google. Den er med andre ord en vigtig del af din SEO-strategi.
Arbejdet med linkbuilding bliver mere avanceret i 2022 og fremover – og det er ikke længere bare en opgave, som kan udføres med venstre hånd. Der skal lægges kræfter, kreative tanker og en god portion forståelse for den PR-mæssige værdi i at skabe indhold, som også kan bruges til nyhedsmedierne. Vi er nødt til at tænke linkbuilding i en større sammenhæng, end vi før har gjort. Bliv klogere på linkbuilding her.
En lille bonusanbefaling fra mig til dig: Bliv klog på din data og tallene bag teknisk SEO
Selvom min tid bliver brugt på søgeordsanalyser, at skabe værdifuldt indhold for og sammen med mine kunder, så ligger der i den grad også en stor portion værdi i de data, som Google Analytics gemmer på.
Jeg mener, at det nu og i fremtiden er endnu mere vigtigt, at vi også kigger på, hvad der rent faktisk virker – og hvad vi kan skrue op for. Det er her data og tal kan hjælpe os på vej.
Dertil også at blive klogere på, hvilke kanaler, medier, tiltag og kampagner, som måske ikke har givet så meget. Er der noget, som kan genbruges og skabe mere værdi et andet sted? Er det et spørgsmål om, at vi skal bruge tid eller ændre lidt på indholdet for at skabe resultater? Eller skal vi kigge tilbage på målgruppen og behovet i markedet én gang til og finde årsagen et helt andet sted?
Når det så er sagt, så kommer du hele vejen rundt, og du vil på din vej støde på de seneste opdateringer og anbefalinger fra Google.
Hvad er SEO? Og hvad består SEO-arbejde af?
SEO arbejdet består af flere steps – og her kan det igen variere alt efter, hvad din forretning består af, og hvordan dine kunder vælger dig. Men overordnet set plejer jeg at arbejde med de her 5 steps:
Step 1: Søgeordsanalysen, hvor du finder de helt rigtige søgeord
Step 2: Implementering og bedre synlighed med søgeordsanalysen
Step 3: Optimering af eksisterende indhold – On-page SEO
Step 4: Linkbuilding
Step 5: Vedligeholdelse – SEO-teknikker
Det er i meget grove træk – herimellem ligger der en masse små detaljer, som også skal prioriteres, håndteres og vedligeholdes. Men det er det overordnede billede, jeg har malet her. Du kan få min søgeordsanalyse-guide her, hvis du er klar til at komme i gang.
Et SEO-samarbejde har mange facetter, men ét formål: At skabe værdi for dine kunder
SEO-arbejdet dækker i virkeligheden over mange ting. Det handler om at skabe indhold til det, dine kunder søger efter. Det, de søger svar på, drømmer om og har brug for hjælp til.
Det skal du skabe indhold til. Igen og igen – i flere forskellige sammenhænge.
Når det så er sagt, så skal du også blive ved. Igen og igen. Du skal have styr på det fundamentale på hjemmesiden. Og du skal holde godt øje løbende.
Du skal skabe en god intern linkstruktur, du skal yde en ekstra god indsats på at få links udefra. Og det er her, at det for mange i den grad kniber med at komme i gang. Jeg ved det godt.
Til sidst skal der en god portion vedligeholdelse til. Du skal kunne tilpasse, vækste og ændre på tinge i takt med markedet, kunderne og Google retningslinjer.
Det er det, SEO-arbejdet handler om
Få hjælp til SEO-optimering (så du får det gjort, selvom du hverken har tiden eller den rette viden til at nå i mål)
Det kan godt lyde uoverskueligt. Derfor er det også en god idé at søge noget hjælp til at komme i gang eller komme videre med dit SEO-arbejde (så du ikke risikerer, at det altid ryger bagerst i to do-køen). Der er mange former for hjælp at hente.
Vigtigst af alt er det, at du finder balancen i at købe dig til den hjælp, som du ikke selv kan udføre, har tid til eller interesse for, så du får det maksimale ud af din SEO-investering.
Men ansvaret for succes deler både du og din SEO-ekspert. For en SEO-ekspert kan hjælpe allerbedst, hvis personen får nok viden om kunderne, markedet, produkterne og forretningen. Du er nødt til at dele ud, for at I sammen kan lykkes.
At få SEO-hjælp betyder ikke, at du ikke selv kan være med
Det er en god ide at få hjælp – som er en rigtig god ide – det skal jeg jo sige. Men sagen er den, at jeg vil gerne udfordre dig i den måde, du får SEO-hjælp på.
Der er ingen, der siger, at du skal overlade alt til andre og bare vende ryggen til.
Jeg mener, det er en god idé at være en del af processen. Eller at lære med undervejs.
Det kan også være en fordel, at du får en del teori af din samarbejdspartner, så I har en fælles platform at tale værdier, resultater og virkemidler ud fra. Det duer simpelthen ikke, hvis I taler to forskellige sprog.
Og som jeg sagde i starten af blogindlægget, så kræver godt gedigent SEO-arbejde også en kæmpe portion viden omkring din forretning, dine kunder og hele markedet. Det kan være svært at overlade til andre – men det kan være en god idé at samarbejde med andre for at komme godt i gang.
Der er mange måder at få hjælp til dit SEO-arbejde på. Du kan vælge at få hjælp til at lære det og selv være den, der udfører opgaverne. Det, jeg vil anbefale dig her, er at tænke nøje over, om du både er interesseret i SEO, OG om du har tid til det.
SEO-arbejdet er en langsigtet strategi, og det kræver mandetimer. Det kræver udvikling, vedligeholdelse og en konstant overvågning af konkurrenterne og markedet.
Derfor vil det være en god idé at overveje, hvordan din tid er brugt bedst muligt – og hvilken del af arbejdet, du gerne vil være en del af. Og her mener jeg, det er vores (SEO-eksperternes) rolle at rådgive dig i, hvilken opgaver, som det vil give værdi, at du selv står for. Måske vil du gerne selv skrive dine tekster? Det behøver du ikke overlade til andre, hvis du ikke har lyst – det er helt legalt, at du gerne vil gøre det selv. Det kan også være linkbuildingen, som kan være en naturlig ting, du håndterer selv.
Sagt på godt jysk …
Det handler om at finde ud af, hvordan du bedst muligt får skabt en SEO-strategi og udspecificeret SEO-arbejdet
– og dernæst at få opgaven uddelegeret for at komme tættere på de gode placeringer og nå helt ud til dine kunder. Og nye kunder.
Det handler om hele tiden at være foran dem, så de ikke kan undgå at lægge mærke til dig.