Hanne Østergaard logo

SEO investering

Er en SEO-investering det rigtige for din virksomhed, og hvad skal du være opmærksom på? Få SEO-ekspertens svar her

SEO investering
Investeringen i SEO er en langsigtet strategi og løsningen for dig, der arbejder på at skabe en forretning, som også er her om 3-5 eller 10 år. Det er ikke et quick fix, der fylder ordrebogen på 2 sekunder. SEO handler i bund og grund om, at du slår dit navn fast på Google som ekspert. Som udbyder. Som den person, der kan hjælpe dine potentielle kunder. Det handler om synlighed. Og så handler det om troværdighed.

I blogindlægget her vil jeg fortælle dig lidt mere om …

- hvorvidt SEO-arbejde kan betale sig.
- hvorfor SEO er så god en investering, når du driver virksomhed.
- hvem SEO ikke er en oplagt løsning for.
- hvordan du sikrer dig, at du får det optimale ud af din SEO-investering.
-hvad du bør være opmærksom på, når du investerer i hjælp til SEO.

Hvis du driver en virksomhed, er du nødt til at være synlig. Det kan SEO hjælpe dig med

Synlighed er altafgørende for at have en forretning i 2022 (og ja, sådan har det været i mange år, og det bliver det helt sikkert ved med at være mange år ud i fremtiden). Du skal nå ud til dine kunder. Du skal være foran dine potentielle kunder. Hver dag. Altid. Taler vi om annoncer her? Nej. Det er her dit SEO-arbejde.
Forskellen på annoncering og SEO-arbejde er, at du ikke propper en annonce ned i halsen på tilfældige potentielle kunder. Med SEO handler det nærmere om at skabe indhold til det, dine potentielle kunder søger efter på nettet. Noget, de rent faktisk har brug for. Og som du kan give dem. Det er en kæmpe forskel. 
Og i min verden er det dét, der er afgørende for, at du slår dit navn fast med syvtommer søm i branchen og forbliver en afgørende spiller på markedet mange år frem.

Det er ikke nok at ligge #1 på Google. Du er nødt til også at være troværdig

For 10-15 år siden var det nemt. Mega nemt at fedte lidt rundt med nogle søgeord på en hjemmeside. Lave lidt links frem og tilbage fra et par sider og bum, så var du på placering 1, 2 og 3. Det var fusk, men endnu vigtigere: Det var spild af de potentielle kunders gode tid. Det var så utroværdigt, som noget kunne være.
I dag. Oh yes. I dag er det ikke bare sådan lige at skabe resultater med SEO. Der skal meget mere til. Og det skal gøres ordentligt.
Og det er godt. Det handler om, at Google (eller algoritmen) er blevet så smart, at selv de mindste fusker-forsøg bliver fanget, og at hjemmesiden bliver straffet som konsekvens. De reelle SEO-teknikker er dem, der virker.
Hvorfor synes jeg så, det er godt? For det lyder da som om, at mit arbejde kun er blevet sværere? Det er det, men det er faktisk også blevet nemmere. For du og jeg har ikke brug for tilfældige løsninger. Uanset om vi er forbrugere eller virksomheder. Vi har ikke brug for tomme trusler eller falske tekster. Vi har brug for svar på det, vi søger efter. Nogen, der rent faktisk rækker hånden frem til os, fordi de ønsker at hjælpe.
Derfor er det ekstra effektivt og i særdeleshed en god idé at arbejde med SEO. SEO-arbejdet skaber troværdighed og skaber den synlighed, som din virksomhed fortjener.
kan SEO betale sig

Kan SEO-arbejde betale sig? JA. Men …

… det afhænger af din branche. Det afhænger af virkelig mange ting, om SEO-arbejde med søgeord, søgeordsanalyser og linkbuilding er pengene værd for din forretning. Men de fleste vil opnå langt bedre synlighed med søgeordsanalyser.
Når jeg nu ikke kender din branche, din forretning og dine produkter, så vil det være uærligt at vurdere din konkrete sag. Derfor vil jeg gerne illustrere det med et eksempel.
Du bruger 6000 kr. hver måned på annoncering. Det går godt. Du får solgt en masse varer i din webshop, hvis du sælger produkter – eller også får du flere samtaler, leads og potentielle henvendelser fra kunder, hvis du sælger dine ydelser. Alt er godt.
Det gør du så i 3 måneder. Det er 18.000 kr. Og får du 10 nye kunder ud af det, så kan det godt betale sig – forestiller jeg mig – men igen, det afhænger af, hvordan din virksomhed er skruet sammen.
Hvis du bruger de samme penge på en søgeordsanalyse – på finde ud af, hvad dine potentielle kunder søger efter. Så du kan lave indhold til præcist det, de søger efter. 

Hvis du bruger pengene på at få optimeret de eksisterende sider, du har på hjemmesiden, så kan endnu flere finde din forretning. Hvis du bruger pengene på undervisning omkring, hvordan du hver dag, uge eller måned vedligeholder og skaber nyt indhold til din hjemmeside, der tiltrækker potentielle kunder 24/7, ja, så kan du også skabe endnu mere trafik til din hjemmeside.
Begge løsninger giver kunder i butikken. Pengene er brugt. Når du stopper med at annoncere, så stopper trafikken og de indgående besøgende højst sandsynlig også.
Sådan fungerer SEO-arbejde ikke. Det arbejder videre for dig. Dag efter dag, uge efter uge, måned efter måned og år efter år. Det er værdifuldt indhold, du har skabt, som DU er ejer af. Det er indhold, som stadig matcher det, dine kunder søger efter. Og det bliver ved med arbejde for dig.
Beløbene er fiktive i eksemplerne. Priser på annoncer og SEO-arbejde svinger alt efter, hvad du har brug for, hvordan konkurrencen er på markedet, og hvor meget din hjemmeside har brug for.
Når det så er sagt, så mener jeg bestemt ikke, det er en dårlig idé at bruge penge på annoncering. Overhovedet ikke. Hvis annoncerne gør, at du kommer ud til flere potentielle kunder, og priserne matcher op med de kunder, du får ud af det, så er det bestemt en god idé.
Det, jeg blot vil tilføje her, er, at jeg vil vædde min gamle hat på, at dine annoncer bliver billigere og kan skabe flere potentielle kunder, hvis dit SEO-fundament er i orden. Faktisk har jeg set mange eksempler på, at udbyttet af annoncerne bliver større ved at tage udgangspunkt i det SEO-arbejde, der allerede er skabt på hjemmesiden.
Hvis du er klar til at investere i SEO, er det bare med at komme i gang. I dag er bedre end i morgen. Du kan booke en tid direkte i min kalender her og høre mere om, hvordan et samarbejde med mig kan se ud.


Jeg glæder mig til at snakke med dig.

SEO er relevant for rigtig mange (forskellige) virksomheder
Lad os skære ind til benet.

SEO er for dig, der …
- sælger produkter og ydelser, som folk søger efter på Google.
- har en webshop, hvor du sælger produkter, som der er et marked for.
- sælger dine timer og ydelser online, som hjælper kunder med et problem. Eller som hjælper kunder til at opnå noget.
- arbejder som ekspert inden for dit område og gerne skal findes af de helt rigtige samarbejdspartnere.
- har en forretning, som typisk får kunder gennem netværk – tro mig, selvom I har mødt hinanden i et netværk, har den anden person også brug for at kunne finde dig online og se, at du findes som virksomhed i virkeligheden.
- er nystartet og ønsker at skabe en solid, online forretning, som også findes om 3, 5 eller 10 år.

SEO giver så god mening, fordi Google er der, hvor vi alle sammen altid går hen

Google er stedet, hvor vi mødes, når vi skal finde svar på noget, som vi leder efter. Det er stedet, hvor vi finder nye muligheder. Hvor vi finder svar på noget, som vi var i tvivl om. Det er stedet, hvor sælgere og købere mødes. Det også stedet, hvor vi finder nye samarbejdspartnere. Derfor virker SEO-arbejde så godt.
Når du arbejder med SEO, så skaber du indhold, der matcher det, dine potentielle kunder søger efter. Du gør det efter Google guidelines, så du sikrer dig, at dit indhold lever op til standarden. Og så bruger du tiden på at skabe et værdifuldt netværk online, som løfter og gavner din online forretning. Også kaldet linkbuilding.
Det er vigtigt at understrege, at alt det kan du også gøre på de sociale medier. Du kan brande dig, skabe indhold, fortælle din historie og vise dine produkter eller udbyttet af din hjælp frem. Og det skal du også gøre. Samtidigt med at du skaber værdifuldt indhold på din hjemmeside. For ellers kommer festen kun til at foregå på de sociale medier. Der skal jo gerne være en sammenhæng mellem det, du skaber på Facebook, Linkedin og så videre – og det, du så viser på hjemmesiden. Faktisk vil jeg gerne udfordre dig til at bruge den viden, du har fra de sociale medier – til din hjemmeside og omvendt. Det kan du læse mere om i blogindlægget om SEO og sociale medier her.

SEO er måske ikke det rigtige for dig, hvis du er helt nyopstartet, eller hvis ingen har kendskab til det, du sælger

SEO er måske ikke vejen at gå, hvis din virksomhed er så nyopstartet, at du endnu ikke ved, hvad du skal sælge. Eller hvis du sælger noget, som ingen ved findes. Eller hvis du arbejder med noget, som er så specifikt, at kun dit netværk, din branche eller leverandørkartotek kender til det. Noget, som de heller ikke nogensinde vil søge efter. Så er SEO i princippet noget, du kan springe over.
Og dog. Jeg vil til hver en tid påstå, at optimeringen af din hjemmeside alligevel godt kan betale sig. SEO handler nemlig også om branding. Branding af dig som eksperten.
En mulig samarbejdspartner eller kunde har brug for at “tjekke” dig ud. Hvem er du, og hvad er beviset for, at du er eksperten? Det kræver, at Google ved, hvem du er, for at din potentielle kunde kan finde ud af det.
Selvom du måske er den eneste på markedet lige nu, så er det ikke sikkert, at det bliver ved med at være sådan. Og hvad nu, hvis der skulle sidde nogen derude, som endnu ikke har haft brug for dig, men som pludselig får det? Hvordan skal de så kunne finde dig? De skal da ikke snydes.

Sådan sikrer du din investering: Forventningsafstem med din SEO-samarbejdspartner, inden I går i gang

Viden og forventningsafstemning er det korte svar til at få mest muligt ud af din SEO-investering (bare rolig, jeg skal nok give dig det lidt længere).
Selvom du måske er på jagt efter en samarbejdspartner, leverandør om du vil, til at arbejde med SEO-delen på din hjemmeside eller webshop, så vil jeg på det kraftigste opfordre til, at du først selv får den basale viden og information omkring, hvad SEO er, og hvad SEO ikke er, INDEN du får hjælp af en ude fra. Her taler vi ikke om alenlange undervisningsvideoer og foredrag, men hel basal viden omkring værktøjet SEO.
For SEO er et værktøj, som kan skabe værdifulde resultater for virksomheden. Men det er et værktøj. Eller sagt på en anden måde, så er det stor pose retningslinjer og guidelines for, hvordan du skal/kan arbejde med indhold, der når ud til dine potentielle kunder. Det er ikke et plug and play-værktøj, som gør arbejdet selv. Det kræver en grundig analyse, en klar strategi og solidt arbejde for at skabe resultater. Og der er nogen, som skal gøre det arbejde. Spørgsmålet er så, om det er dig, samarbejdspartneren eller jer i fællesskab?
Det bringer os videre til forventningsafstemning. Og ansvarsfordelingen mellem dig og din samarbejdspartner. Sagen er den, at du godt kan købe en portion SEO-arbejde (ret udefinerbart, hvis du spørger mig). Faktisk findes der desværre en del virksomheder på markedet, der kan og vil sælge dig SEO-arbejde – og de lover oftest også guld og grønne skove. Det skal du gerne undgå. Derfor vil jeg gerne bruge lidt ekstra krudt på at hjælpe dig med at stille de spørgsmål, som kan gøre en usikkerhed eller forvirring til skamme. Og så du ved præcist, hvad det er du investerer i. Og hvad du kan forvente at jeres samarbejde.
Der er nogle overvejelser, du kan gøre – og spørgsmål, du kan stille for at komme godt i gang med SEO. Lad os tage dem her.

#1 Start med at stille de helt store spørgsmål

Her kan du stille både dig selv og din samarbejdspartner spørgsmål som …
- Hvad er formålet med SEO-arbejdet?
- Hvad forventer du at få ud af det?
- Hvor meget tid kan du bruge på opgaven?
- Hvad er strategien for samarbejdet? Her og nu? Og på sigt?

#2 Stil skarpt på opgaverne

Her kan du spørge ind til …
- Hvilke opgaver køber du af samarbejdspartneren?
- Hvem gør hvad (gå gerne helt ned i detaljer, selvom det kan virke krakilsk)?
- Hvad skal du levere til din samarbejdspartner, og hvornår skal du levere det?
- Hvilke opgaver kan du uddelegere til samarbejdspartneren? Hvilke ligger ikke lige til højrebenet for ham eller hende?
- Er der opgaver, som kræver hel særlig opmærksomhed i starten af samarbejdet?

#3 Lær din kommende samarbejdspartner lidt bedre at kende

Her kan du blandt andet spørge om …
- Hvad er din samarbejdspartner bedst til – inden for SEO?
- Hvilken type kunder hjælper samarbejdspartnere oftest? Er det webshops, coaches eller kommunale brancher?
- Hvem har han eller hun hjulpet før?
Det er ikke sikkert, du kan få det oplyst, men spørg altid efter referencer.
Arbejder din samarbejdspartner sammen med nogle af dine konkurrenter?

Det er relevant at vide fra starten af, for det kan sætte samarbejdspartneren i en situation, hvor han eller hun ikke altid kan handle i din interesse. Måske det godt kan gå alligevel. Men du er nødt til at vide besked. 

Alle kortene skal på bordet – for jeres begges skyld.

Hvilke resultater har samarbejdspartneren skabt før – og for hvem?
Det er ikke sikkert, at du kan få tallene serveret, som du ønsker det. Det er i mange brancher og virksomheder en del af strategien at holde kortene tæt ind på kroppen. Det er godt nok. Men du kan altid få oplyst for eksempel vækst i besøgstal, antal stigningen i ordrer, stigningen i leads og så videre.
- Vil din samarbejdspartner bruge tid på at lære din forretning at kende?

- Og hvordan vil han eller hun gøre? 

For det kræver opgaven – hvis du spørger mig. Din forretning er særlig. Og det skal din hjemmeside afspejle. Din forretning kører på en helt speciel måde – det er derfor dine kunder er vilde med dig. Det skal din hjemmeside, dine tekster og dit SEO-arbejde afspejle. Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, hvordan din samarbejdspartner vil synliggøre det.

- Er din samarbejdspartner solo på opgaven, eller får han eller hun hjælp fra underleverandører?

Ja, de er faktisk lige så vigtige som hovedleverandøren. Brug tid på at få det synliggjort, så du ved præcist, hvem det er, du får hjælp af.

- Hvordan afleverer han eller hun arbejdet, når eller hvis jeres samarbejde slutter?
Oh dear, jeg har set mange eksempler. Både gode og dårlige. Men bid mærke i, at det her skal være på plads allerede, før I går i gang. For det er vigtigt at vide, hvad du betaler for, og hvad der er dit, hvis samarbejdet slutter. Og tro mig, det sætter også en ekstra streg under, hvor vigtigt det er for dig at finde den helt rette.
Ja, det er da en ordentlig mundfuld. Men det sikrer dig, at du ikke løber ind i nogle af dem her …
Bureauer, der for X antal mange kroner hver måneden, lover at skabe guld og grønne skove for dig og din forretning.

Leverandører, der tager ejerskab over din Google Analytics, Google Search Console, Google My Business eller andre af dine konti, så du mister alle dataene, hvis jeres veje skilles.

Samarbejdspartnere, der ikke stiller krav til dig som forretning – eller stiller spørgsmål til, hvordan din forretning er sat sammen (det ender tit ud i halvlunkne resultater, der ikke får rykket på noget).
Hvis du gerne vil høre mere om, hvad jeg kan tilbyde dig som SEO-samarbejdspartner, kan du booke en tid direkte i min kalender her.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Når du skal have hjælp til SEO: Min bedste anbefaling til dig

Lad dig ikke skræmme af alt det, du lige har læst. Men forestil dig i stedet, at du skal have nogen til at bygge dit hus. Et hus, som gerne skulle holde i mange år. Og indeholde præcist det, du har brug for.
Forestil dig, at du har en masse forventninger og ønsker og så skal på udkig efter, hvem der er den rette bygherre for dig. Det vil kræve en del viden om selve husbyggeriet. Og så vil det kræve en forventningsafstemning og kravspecifikationer til opgaven.
Her vil det også være relevant for dig at vide, om du rent faktisk skal bruge en bygherre, eller om du kan bygge huset selv. Og hvordan du så skal gå i gang, og hvem du skal søge viden hos.
Alt sammen for, at du sikrer dig, at huset kommer til at indeholde det, som du har brug for. At huset er bygget efter de rette udregninger. At byggeriet holder prisen (jeg aner ikke, om det kan lade sig gøre i dagens Danmark at holde bygge priserne – men du ved, hvad jeg mener). Og så at du ved præcist, hvem der gør hvad hvornår. Så I holder deadlinen, og så opgaverne ikke falder ned mellem to stole.

Inden du går i gang, så sænk lige farten, og start her

Det, jeg oplever igen og igen, når jeg taler med virksomhedsejere om SEO, er, at mange af dem faktisk ved en masse. Og har en stor forståelse for, hvad SEO er, og hvad SEO kan. Når vi så begynder at tale om, hvilket indhold der kan skabe værdi og skabe kunder, så er rigtig mange virksomhedsejere faktisk også loadede med viden og værdifuld information til at gøre SEO-arbejdet endnu bedre og skarpt. Langt de fleste har også fået en masse gode råd og tips til, hvad de kan gøre smart og hurtigt.
Men udfordringen er, hvordan man kommer i gang med optimeringen af hjemmesiden – altså hvordan man arbejder med SEO strategisk og i dagligdagen.
Hvad er den rigtige rækkefølge? Hvilke opgaver er de vigtigste? Og hvor skal du starte?
Det er det, jeg oplever, holder de fleste tilbage for overhovedet at gå i gang. Eller søge hjælp til det.

Når jeg starter et nyt samarbejde op, skal vi altid have styr på følgende, før vi gør noget som helst andet …

Det, som du kan starte med er at besvare de 7 spørgsmål herunder. Nogle af dem vil være nemme at svare på – og andre vil være sværere eller nærmest umulige at svare på, fordi de kræver data, analyse og mere viden – det er så her, du kan søge hjælp og få en samarbejdspartner til at byde ind på opgaven. Så er du i gang. Og så har du klargjort en stor del af din SEO strategi.
- Målet og formålet og udgangspunktet
- Hvad er det dine kunder søger efter?
- Hvad kræver det?
- Hvilket indhold skal vi skabe?
- Hvad står i vejen for, at det kan ske?
- Hvordan får vi mest mulighed af det eksisterende indhold?
- Og hvordan skaber vi den bedste og mest værdifulde profil på nettet nu og fremover?
Det er i bund og grund det, en god SEO-strategi skal indeholde. Og det er dén, der skal danne grundlaget for, hvordan du skal prioritere i arbejdet med din hjemmeside.

Sagt på godt jysk …

Det er en god idé at investere i SEO. Bum. I 2022 og helt sikkert også mange år frem. Det er en god idé at finde ud af, hvor meget du selv kan gøre, og hvad du har brug for hjælp til. Tag dig i agt for dem, som ikke vil bruge tid og krudt på at forstå din forretning. Og sørg for at få gjort forarbejdet godt med en grundig forventningsafstemning og ansvarsfordeling.


Så er der ikke mere at sige end rigtig god arbejdslyst. Og hiv endelig fat i mig, hvis der er noget, du har brug for at vende. Det gør du nemmest ved at booke en tid direkte i min kalender her. Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Copyright © 2022 All Rights Reserved
Seomentor Hanne - Skab mere og bedre trafik til din hjemmeside magnifiercrossmenu