SEO og Sociale Medier: Sådan får du de to til at spille sammen om at nå dine mål

 

SEO og sociale medier

 

Nogle få virksomheder får succes ved kun at være på de sociale medier, og andre får succes kun ved hjælp af virksomhedens hjemmeside (gennem for eksempel SEO).

Sagen er den, at det er der, hvor du lægger dit fokus, at du får succes.

Selvom succesen kommer fra for eksempel de sociale medier, så vil det være en fejl, hvis du tænker, at så behøver du ikke at gøre noget ved din hjemmeside. Eller omvendt. Du har brug for begge dele.

Af flere årsager, men det mest oplagte for begge scenarier er, at dine kunder vil opleve, at der mangler noget. Hør blot her:

 

Prøv engang at forstille dig

… at du søger efter et produkt (fordi du har googlet), og hjemmesiden giver dig svar på præcist det, du er i tvivl om. Og du kan købe netop det, du har brug for på denne hjemmeside. Mega fedt. Så hvad gør du. Køber du?

Eller har du brug for at kigge dig lidt rundt omkring og undersøge, om det er et dansk firma, om de har tilfreds kunder med mere … Hvad så, hvis du opdager, at de ikke findes på de sociale medier – overhovedet. Ingen steder. Hvordan kan det være? Hvorfor gør de ikke det? Det er da mærkeligt (og mistænkeligt). Kan du mærke stemningen nu? Det skaber en vis tvivl og måske endda usikkerhed hos en person, som bør stole på dig.

 

Det gælder også den anden vej rundt

Det gælder også den anden vej rundt. Forestil dig, at du ser en annonce eller et opslag på Facebook – på noget, som du længe har ledt efter. Eller drømt om. Du besøger facebooksiden og finder ud af, at du kan købe produktet eller få hjælp her. Det er helt perfekt. Du læser mere om på facebooksiden, ser billeder, læser kundeudtalelser og så videre. Så tænker du: Fedt, det skal jeg have, jeg går lige ind på deres hjemmeside. Men der er ikke en hjemmeside. Du prøver flere ting, men efter lang tids søgen finder du ud af, at de kun har deres Facebook og så en Instagramprofil. Det er det.

Det var da mærkeligt. Hvorfor har de ikke en rigtig hjemmeside, hvor du kan se betingelser, kontaktoplysninger og alt det andet? Så hvad gør du? Sender du en besked på Facebook og overfører pengene? Eller bliver tvivlen for stor og gør, at du opgiver og dermed ikke lægger nogen penge i butikken?

Det er selvfølgelig tænkte scenarier, men det findes. Er det sådan, din forretning skal se ud? Eller vil du hellere være sådan en tjekket type, hvor der er 100% styr på begge dele? Så er det her blogindlæg til dig.

 

Du kan læse om …

Skal vi tage den snak om SEO og SoMe? Og finde ud af, om du rent faktisk får det optimale ud af begge dele? Om de spiller optimalt sammen? Eller om der er plads til forbedringer?

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Uanset om du arbejder med SEO eller SoMe er formålet det samme

 

Det handler om, at du gerne vil …

  • skabe synlighed overfor din virksomheds målgruppe.
  • brande din virksomhed og vise, hvad netop du kan, og hvordan du hjælper dine kunder.
  • skabe troværdighed og tillid mellem dig og din kunde, så det føles trygt at handle hos dig eller at tage kontakt til dig.

Men metoden til at nå herhen er forskellig alt efter, om du arbejder med SEO eller SoMe. Mere om det nu.

 

 

Med SEO har du en pull strategi – med SoMe en push

 

Når du arbejder med SEO-teknikker, har du et sæt regler, som du skal følge (og gerne tænkt lidt i kasseform og til punkt og prikke). Her handler det om at få skabt indhold, som kan indekseres af Google, så kunderne bliver vist det svar, de søger efter. Det er altså en pull-strategi.

Metoden på de sociale medier minder lidt mere om en fristil i folkeskolen. Det handler i den grad om at kunne kommunikere og mærke, hvad det er, der får dine kunder til at reagere med kommentarer, likes og aktion. Det er mere en push-strategi, hvor du smækker dit budskab lige ind foran dem, der følger med på dine sociale medier. Groft sagt.

 

Metoderne er altså vidt forskellige 

… og derfor er det også vigtigt, at du har en strategi for begge dele – fordi de kræver noget forskelligt. For at nå deres fælles mål.

Du skal have en SEO-strategi og en SoMe-strategi, som passer til din virksomhed, til din målgruppe, og til det mål, du ønsker at nå. Du kan læse mere om, hvordan du lægger en solid SEO-strategi her.

Dit arbejde med SoMe kræver også, at du får skabt en strategi for kanalerne – og at du så følger den. Eksekveringen og samspillet mellem din SoMe-strategi og din SEO-strategi er det, der får dig ud over rampen.

 

SEO strategi til SEO og SOME strategi til de sociale medier

 

5 grunde til, at dit SEO-arbejde er afhængigt af dine sociale medier

 

Her får du 5 grunde til, at SEO kan afhænge af dine sociale medier (på en positiv måde).

#1 Det, der bliver talt om på dine sociale medier, kan du også bruge konstruktivt i dit SEO-arbejde. For eksempel ved at finde søgeord til blogindlæg, produkter eller tekster. På den måde kan du også kunne bruge den viden, du får fra kunderne til at lave blogindlæg. Det kan være, der er nogle spørgsmål, som flere af dine kunder stiller dig på Facebook – så er det oplagt, at du også besvarer dem i et blogindlæg, som du kan SEO-optimere til Google og dermed også kan opnå organisk trafik fra Google gennem.

#2 Når du eller andre linker og deler indhold fra dine sociale medier, er det med til at forbedre din rangering på Google. Selvom det ikke direkte står skrevet i Googles retningslinjer, så ved vi nu, at Google ser en online forretning som et holistisk billede. Hvor alle parametre tæller med.

#3 Når vi googler efter specifikke virksomheder, er stemningen, ordene og menneskene på de sociale medier med til at afgøre, hvordan vi opfatter virksomheden. Er det nogen, vi kan stole på? Virker de professionelle? Føler vi os velkomne? Alt det kan du understøtte gennem din tilstedeværelse på de sociale medier.

#4 Dine glade kunder og dine faste følgere på dine sociale medier er de bedste ambassadører til at få dit budskab ud. Det gælder også, når du laver nye produkter, blogindlæg og så videre. Mennesker stoler på mennesker. Så hvis dine sociale medier kan skabe et rum, hvor brugerne kan hjælpe hinanden, dele erfaringer og tale om, hvordan du har hjulpet dem, har du en unik mulighed for at varme dine leads op, inden de besøger din hjemmeside eller taler med dig.

#5 Hvis du arbejder med begreber (du ved, sådan nogle rigtigt nørdede nogen af slagsen), så kan de sociale medier være et godt sted at nævne “dine ord” mange gange. På den måde forstår dine potentielle kunder dig, før de overhovedet bliver til dine kunder, og de kommer lynhurtigt ind i din jargon og dit univers.

Hvis du gerne vil have en endnu bedre forståelse for, hvordan du får SEO og dine sociale medier til at spille sammen, vil jeg gerne tilbyde dig en helt uforpligtende snak med mig.

Så du kan finde ud af, hvor det er, vi skal sætte ind for at få mest muligt ud af vores arbejde.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

 

5 grunde til, at dine sociale medier er afhængige af dit SEO-arbejde

 

Her får du 5 grunde til, at dine sociale medier kan være afhængige af dit SEO-arbejde (på en positiv måde).

#1 Måske har du lidt til overs fra din søgeordsanalyse? De søgeord, som du umiddelbart ikke skal bruge i din content plan, kan helt sikkert bruges på de sociale medier. For selvom der måske ikke er vildt mange søgninger på et ord, så kan det stadigvæk være rigtig relevant for dem, der følger dig på de sociale medier.

#2 Når du arbejder med SEO og for eksempel skriver søgeordsoptimerede blogindlæg, er det en brandgo’ idé at dele det samme indhold på dine sociale medier. Det er også en metode til at nå ud til flere kunder (også til dem, som måske ikke lige så tit kommer forbi din hjemmeside). Du kan genbruge dit indhold på hjemmesiden på de sociale medier flere gange (sæt det meget gerne i system, for eksempel ved hjælp af et årshjul, så du bruger din tid så optimalt som muligt).

#3 Du skal give værdi til dine følgere – og ikke kun billeder af søde kattekillinger eller din halvdovne SEO-hund. Det er på sin plads, at du engang i mellem deler værdifuldt indhold fra din blog. Dine potentielle kunder vil elske, at du giver dem reel værdi gennem din enorme viden indenfor dit fag.

#4 Du kan med helt rolig hånd linke fra de sociale medier over til din hjemmeside, fordi du har styr på dine produkter, indhold og værdi – og fordi du ved, at der er sammenhæng mellem din tilstedeværelse på de sociale medier og din hjemmesides udtryk.

#5 Det skal være trygt at besøge din hjemmeside, når den potentielle kunde kommer fra de sociale medier. Du skal altså have et godt og trygt sted at sende dine kunder hen, når de er klar til at købe – hvor du møder dem med helt åbne arme, så de ikke føler sig ført bag lyset.

SEO og sociale medier giver synlighed

 

Så hvordan kan du koble dine kanaler endnu mere sammen? For at skabe mere synlighed, troværdighed og tryghed for dine kunder

 

En del af SEO-strategien er at få delt dit indhold på de sociale medier og få dit indhold til at leve længe og komme længere ud til endnu flere kunder. Linkbuilding er også at skabe troværdighed. Her kan links fra de sociale medier også være med til at styrke din troværdighed.

Blandt andet, fordi …

 

  • Kundeservicen på de sociale medier bakkes op på hjemmesiden.
  • Du kan bruge samme stil på både din hjemmeside og på dine sociale medier (det gælder for eksempel valget af farver, tone of voice, billeder og stemning).
  • Du kan gøre det muligt (og nemt) for dine kunder at besøge din hjemmeside fra dine sociale medier.
  • Du kan udvide din kundeservice ved at have landingssider skræddersyet til de spørgsmål, du får igen og igen på for eksempel Facebook.
  • Dine kundeudtalelser skal både ligge på hjemmesiden og deles på de sociale medier. Så du får så mange øjne på dem som muligt.

 

SEO- og SoMe-branchen er afhængige af hinanden 

 

Lad os tale lidt om samspillet mellem de to brancher. SEO og SoMe er afhængig af hinanden – selvom de to brancher nogle gange ser skævt til hinanden.

Nu er jeg bare helt ærlig overfor dig: Vi har desværre en tendens til at modarbejde hinanden i stedet for at samarbejde.

Det er en fejl. For helt grundlæggende kan de to ting jo ikke undvære hinanden (det har jeg lige fortalt dig om, hvorfor de ikke kan). Jeg vil faktisk gå så langt at sige, at de er afhængige af hinanden for at overleve – og for at levere det maksimale udbytte til kunden.

Et holistisk billede af forretningen kræver, at vi både har en SEO-strategi og en SoMe-strategi – og at de to spiller sammen.

Derfor er det vigtigt, at du sikrer dig, at din potentielle samarbejdspartner (uanset hvilken lejr de er fra) er indstillet på at forstå og respektere den anden lejrs arbejde. Og omvendt selvfølgelig.

Det, jeg oplever, er, at SEO-arbejdet er altafgørende for, at dine penge er givet godt ud til Facebook-annoncer eller Ads-annoncer. Ellers kan du risikere at arbejde og bruge dine penge i blinde. Uden nogen garanti for, at det rent faktisk vil give pote.

Det gælder også den anden vej. For omvendt kan vi grave et spadestik dybere med SEO, når de sociale medier spiller. Der er så meget værdi, forståelse og kundekendskab, som er guld værd for en søgeordsanalyse og SEO-strategi.

 

Sagt på godt jysk…

 

SEO er vigtigt og en afgørende langsigtet strategi. Det ved du godt, jeg tror på og arbejder ud fra. Men samtidigt, så har jeg stor respekt for det store arbejde, andre eksperter udfører for mine kunder på de sociale medier.

SEO og SoMe kan noget helt særligt sammen. Sæt krav til dine samarbejdspartnere i begge lejre. De skal drage nytte af hinanden og ikke spille på hvert deres hold.

For som jeg har brugt dette blogindlæg til at understrege, så hænger SEO og sociale medier sammen. Du kan ikke bare nøjes med det ene eller det andet, hvis du gerne vil have en holdbar strategi for markedsføringen i din forretning.

 

 

Skal vi tage den snak om SEO og SoMe? Og finde ud af, om du rent faktisk får det optimale ud af begge dele? Om de spiller optimalt sammen? Eller om der er plads til forbedringer?

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Lad os få en snak om din SEO strategi