Hanne Østergaard logo

SEO-strategi

Læg en stærk SEO-strategi og ryk til det næste niveau med din forretning

seo strategi
En SEO-strategi er planen, der skal få dig fra der, hvor du er nu, til der, hvor du gerne vil hen med din forretning. En SEO-strategi er den samlede plan for, hvad du skal gøre, hvad du skal optimere, og hvordan du vil gøre det for at tiltrække mere relevant trafik til din hjemmeside. Trafik, der skaber kunder. Det er med andre ord lige præcis det, der får dig til næste niveau i din forretning.
Med en god SEO-strategi bygger du din online forretning op (både med menu, blogindlæg, landingssider og produkter), så du undgår at lave tilfældigt arbejde – eller endnu værre, at du spilder din tid på noget, som ikke giver dig de kunder, du ønsker. For du vil gerne sælge mere til flere. Og du vil gerne sikre dig, at den indsats, du lægger i dit arbejde, også bliver set, hørt og bemærket. Så du kan hjælpe flere – hvad enten det er med din viden, din hjælp eller dine produkter. Det forstår jeg godt.
Det sker ikke ved et tilfælde. Virksomheder og personer, der skaber salg og får kunder, har en plan. Det er ikke nødvendigvis, fordi de følger planen slavisk (alt kan jo ændre sig), men de har en plan. En plan, der på en eller anden måde indeholder data, tal, viden og et mål for, hvad der skal ske. Den plan kan vi kalde mange ting, men lad os give den det navn, som langt de fleste bruger: En SEO-strategi.
Jeg er ret sikker på, at du allerede har hørt om en SEO-strategi. Men har du én? Og er du kommet godt i gang med at få den implementeret? Det er dét, som dette blogindlæg skal handle om.

I blogindlægget fortæller jeg dig om …

- hvad en SEO-strategi er.
- hvordan du opbygger en SEO-strategi (du får de 5 trin, jeg selv bruger. Som jeg ved virker).
- de 5 grunde til, at du bør have en SEO-strategi.
- hvordan du ved, om du i det hele taget har brug for en SEO-strategi.
- Lad os starte med at kigge på, hvad en SEO-strategi egentlig er.

Hvad er en SEO-strategi?

En SEO-strategi er data, fakta og ord på, hvor du står i dag, hvor du skal hen, og hvordan du gør det. En SEO-strategi omhandler din online forretning. Dine produkter. Markedet. Konkurrenterne. Men først og fremmest handler SEO-strategien om dine potentielle kunder. Den giver dig en retning for, hvordan din hjemmeside skaber trafik. Hvilken trafik, der vil være relevant for dig, for at kunne nå de rette kunder.
Det hele kan stå på et stykke papir. Men virkeligheden er den, at det kun kommer til at virke, hvis papiret bliver nærstuderet af dig, din SEO-nørd og gerne dit team. Derfra sætter I små streger på, hvem gør hvad. Og hvornår. Ellers vil det være som en kostplan, der hænger på køleskabet, som du siger til dig selv, du begynder at tage i brug på mandag.
Business- og SEO-mentor Hanne Østergaard
Hvis du allerede nu ved, at du gerne vil have hjælp til at lægge en SEO-strategi og rent faktisk føre den ud i livet, så tøv ikke med at hive fat i mig, så vi kan tage en snak og finde ud af, om vi er et godt match.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Derfor bør du have en solid SEO-analyse, før du lægger din plan

Bag en SEO-strategi er blandt en analyse af hjemmesiden, en søgeordsanalyse og en konkurrentanalyse. I SEO-strategien samler du viden og data fra ovennævnte analyserne og laver en plan for, hvilket SEO-arbejde du skal have udført for at opnå det ønskede resultat. Den tager udgangspunkt i din nuværende situation, og hvor du er i forhold til konkurrenterne på markedet. Og hvordan du kommer til målet.
I SEO-analysen ser vi også på, hvilke teknikker og metoder vi vil bruge for at opnå det, du ønsker, der skal ske med din forretning.

De 5 grunde til, at du bør have en SEO-strategi

Nu ved du, hvad en SEO-strategi er, og hvordan du griber den an. Men. Hvis du stadig ikke er helt overbevist om, at en SEO-strategi er the way to go, så vil jeg gerne give dig de 5 grunde til, at jeg anbefaler alle mine kunder at få lagt en stærk SEO-strategi.

Du sparer tid

Du får en plan for, hvordan du kommer fra A til B. Planen er skabt ud fra tal, data og din viden omkring dine kunder. En SEO-strategi sikrer dig, at du går målrettet efter det, der virker. Og det, der skaber trafik og kunder. Du slipper for at skulle teste, afprøve og forsøge dig igen og igen med opgaver, der alligevel ikke får dig tættere på dit mål. Du bruger din tid på det, der virker.

SEO er god forretning

For med en SEO-strategi sparer du ikke kun tid, men også penge.
Hvis du skal have tid til at tjene dine penge, skal din forretning gøre en del af arbejdet for dig. Du skal også kunne tiltrække kunder, når du arbejder og laver alt muligt andet. Der skal besøgende i butikken, for at du kan skabe kunder. Det kan dit SEO-arbejde gøre for dig. Hvis du gør det godt. Og gør det præcist. Og ved, hvad du skal gøre – og hvor. Ellers kan dit arbejde være spildt, og din tid og dine penge ligeså.

SEO er en fremtidssikring

Du er nødt til at sikre dig, at din forretning vokser og bliver på markedet mere end blot 1 år. Det gode ved SEO-arbejdet er, at det er arbejde udført på din hjemmeside. Det er altså din ejendom. Det forsvinder ikke i strømmen af opslag på Facebook. Det forbliver. Og det skaber mere og mere værdi for din forretning, jo flere, der besøger din hjemmeside. Det er et arbejde, du hele tiden skal vende tilbage til, men det bygger grundstene for din online forretning, som skal holde i mange år. Og når først fundamentet er lagt, står du sindssygt stærkt.

Du fremstår som en ekspert indenfor dit felt

Du bliver en spiller på dit marked, og det betyder også, at du nemmere kan blive connected med andre ved for eksempel at blogge om dit emne. Ved at dele artikler og viden på andres medier, skaber du synlighed og troværdighed. Og netop det med troværdigheden er en af de vigtige faktorer i Google-algoritmen. Du skal skabe dig en platform, hvor du viser din viden, dine kompetencer og den erfaring, der får folk til at vælge lige præcis dig.

Dit indhold forsvinder ikke i mængden

Hvis du har en tydelig og stærk SEO-strategi, vil det også kunne ses på dit indhold. For det forsvinder ikke i bare mængden, som du ellers kan risikere, hvis du blot poster et tilfældigt opslag på Facebook her og skriver et tilfældigt blogindlæg der. Der kommer til at være en rød tråd i det, du siger, så dit indhold kommer til at fremstå meget mere tydeligt og klart for din målgruppe. Det samme vil det, du har på hjertet, gøre.

Min SEO-optimerings step-by-step plan til dig, der bare gerne vil i gang nu

Søgeordsoptimering (og særligt strategien bag) kan være uoverskueligt. Især, hvis du ikke ved, hvor du skal starte og slutte. Derfor har jeg brudt SEO-strategien ned til 5 trin, som du med fordel kan krydse af på din tjekliste, når du skal i gang med din egen SEO-strategi. De 5 trin kommer her:
Inden du overhovedet går i gang, skal du tage temperaturen på, hvordan det går her og nu… Find ud af, hvad du vil måle på – og hvad dine ambitioner. Det vil sige: Hvad er formålet med din SEO-strategi

Du skal desuden vende blikket mod dine kunder. For det er jo for deres skyld, du gør alt det her. Derfor skal det være helt klart for dig, hvem de er, og hvad de har brug for, inden du går i gang.

I dit forarbejde er det også relevant at kigge på dine konkurrenter. Du skal se, hvordan de gør, for at finde ud af, hvordan du kan gøre det, de gør (på din egen måde) plus det ekstra krydderi (dig). Sådan at du skiller dig ud fra de andre, når I ligger der side om side på side 1 på Google.

Min SEO-optimerings step-by-step plan til dig, der bare gerne vil i gang nu

#1 Søgeordsanalyse

En god søgeordsanalyse er guld værd (og hele grundlaget for dit SEO-arbejde). Hvis du bruger den rigtigt. Ikke hvis den ligger i skuffen. Det siger sig selv.

(Meget) kort sagt handler en søgeordsanalyse om at finde de ord og sætninger, som dine potentielle kunder søger efter på Google. Med en skarp søgeordsanalyse i hånden kan du skrive stærkere indhold, fordi du bliver i stand til at skrive direkte til din drømmekunde.

Du kan få min opskrift på en knivskarp søgeordsanalyse lige her.
#2 Prioritering

Det her er noget af det sværeste. Men det er vigtigt. Og du kan sagtens finde ud af det. Det handler om, at du skal prioritere dine kræfter. Du kan ikke være over det hele hele tiden. Så du må vælge det, dit forarbejde fortæller dig er vigtigst for dine kunder (aka din søgeordsanalyse).

Mit råd til dig, der er i tvivl om, hvilke søgeord du skal satse på, er, at du vælger de søgeord, som ligger tættest på et salg i din forretning.

Tænk både kortsigtet og langsigtet. Hvad er det mest oplagt her og nu? Og hvad skal du på et tidspunkt også optimere til. En god SEO-strategi kan sagtens rumme begge dele.
#3 Skab indhold

Nu skal du i gang med at lave indhold. Når du gør det, sker det med dit forarbejde – dine kunder og markedet in mente. Og jeg vil næsten vædde med, at du vil opdage, det her trin bliver meget lettere, når du har gjort dit grundige forarbejde.
#4 Optimering af dit eksisterende indhold

Måske du kender det som SEO-optimering? Søgemaskineoptimering? Det handler om at tage det indhold, du allerede har, fintune det og gøre det endnu bedre, så det kan tiltrække endnu mere relevant trafik til din hjemmeside.
#5 Linkbuilding

Dit website skal hænge sammen. Derfor skal du linke, der hvor det er relevant. Det er også god service, og det hjælper dine potentielle kunder til at forstå det, du er ekspert i. For på den måde henviser du din læser til andre sider, som er relevante for ham eller hende.

Ydermere skal du i gang med ekstern linkbuilding. Det vil sige, du skal skabe/skaffe links fra andre relevante sider. Det er en disciplin i sig selv, men det er afgørende for dit SEO-arbejde.
Har du brug for hjælp til at få kickstartet dig til at få hevet søgeordsanalysen op af skrivebordsskuffen og ud i den virkelige verden?

Så lad os tage en snak og finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Book en tid i min kalender her.
hvordan ved du at du har brug for en seo strategi

Hvordan ved du, om du har brug for en SEO-strategi?

Nu ved du, hvad en SEO-strategi er. Men er du stadig i tvivl om, om det vil være det rette for dig?

Stil dig selv disse spørgsmål:
- Er du lige nu afhængig af dit annoncebudget?
- Har du lige nu har mistet overblikket over, hvad du skal gøre, og hvor du skal gøre det?
- Er du afhængig af, at din hjemmeside også kan sælge for dig?
- Vil du sikre dig, at din online forretning også findes om 2-3 år?
- Er du allerede godt i gang med at SEO-optimere din hjemmeside? Men har du – hvis du skal være helt ærlig – ikke rigtigt en plan for, hvor meget mere du skal gøre for at tiltrække flere kunder?
- Vil du gerne blogge mere strategisk og mindre tilfældigt?
Hvis det her lyder mistænkeligt meget som dig, så tør jeg godt sige, at en SEO-strategi er helt sikkert det rigtige næste skridt for dig. Og du kan gå i gang allerede i dag. Nu har du i hvert fald fået min opskrift. Den opskrift, jeg bruger, når jeg hjælper mine kunder.

Sagt på godt jysk…

Med en sikker og solid SEO-strategi i hånden slipper du for at spilde mere tid på tilfældige blogindlæg, Facebook opslag eller tyndt indhold. Du sætter kursen for din virksomhed og skaber grobund for god organisk trafik, som vil arbejde for dig nat og dag – 24/7 – mange år ud i fremtiden.
Jeg har gået vejen selv, som SEOmentor

Jeg har gået hele vejen selv

Hanne Østergård.
Business- og SEOmentor med speciale i at tiltrække trafik, der konverterer kunder.
12 års erfaring som SEOmentor og webshopejer.
Certificeret ekspert i emotionelle kundetyper hos Institut for Kundetyper.

Jeg forklarer tingene, så selv din bedstemor kan forstå, at linkbuilding er vigtig.

Jeg vælger mine kunder med omhu. Når vi to først har sagt ja til hinanden, så får du mig 120%. Det betyder, at jeg giver dig, hvad jeg har i min iværksætter-rygsæk. Og jeg er ikke bleg for at dele ud af min netværk. 
Ja tak - lad os få en snak
Copyright © 2023 All Rights Reserved
magnifiercrossmenu