SEO-strategi
SEO-strategi er planen, der får dig fra, hvor du er nu til der, hvor du gerne vil hen med din forretning
Når du skal skabe mere synlighed på Google og dermed tiltrække endnu flere kunder, så er SEO-strategien der beskriver, hvad du skal optimere hjemmesiden til.
Det er med andre ord planen for, hvordan du kommer til næste niveau i din forretning.
Med en god SEO-strategi bygger du din online forretning op (både med menu, blogindlæg, landingssider og produkter), så du undgår at lave tilfældigt arbejde – eller endnu værre, at du spilder din tid på noget, som ikke giver dig de kunder, du ønsker. For du vil gerne sælge mere til flere. Og du vil gerne sikre dig, at den indsats, du lægger i dit arbejde, også bliver set, hørt og bemærket. Så du kan hjælpe flere – hvad enten det er med din viden, din hjælp eller dine produkter. Det forstår jeg godt.
Det sker bare ikke ved et tilfælde.
Virksomheder og personer, der skaber salg og får kunder, har en plan. Det er ikke nødvendigvis, fordi de følger planen slavisk (alt kan jo ændre sig), men de har en plan. En plan, der på en eller anden måde indeholder data, tal, viden og et mål for, hvad der skal ske. Den plan kan vi kalde mange ting, men lad os give den det navn, som langt de fleste bruger: En SEO-strategi.
Har du en SEO-strategi?
Jeg er ret sikker på, at du allerede har hørt om en SEO-strategi. Men har du én? Og er du kommet godt i gang med at få den implementeret? Det er dét, som dette blogindlæg skal handle om.
I blogindlægget fortæller jeg dig om …
- hvad en SEO-strategi er
- 5 grunde til, at du bør have en SEO-strategi
- hvordan du bygger en god SEO-strategi (du får de 5 trin, jeg selv bruger. Og som jeg ved virker).
Lad os starte med at kigge på, hvad en SEO-strategi egentlig er.
Hvad er en SEO-strategi?
En SEO-strategi er data, fakta og ord på, hvor du står i dag, hvor du skal hen, og hvordan du gør det. En SEO-strategi omhandler din online forretning. Dine produkter. Markedet. Konkurrenterne. Men først og fremmest handler SEO-strategien om dine potentielle kunder. Den giver dig en retning for, hvordan din hjemmeside skaber trafik. Hvilken trafik, der vil være relevant for dig, for at kunne nå de rette kunder.
Det hele kan stå på et stykke papir. Men virkeligheden er den, at det kun kommer til at virke, hvis papiret bliver nærstuderet af dig, din SEO-nørd og gerne dit team. Derfra sætter I små streger på, hvem gør hvad. Og hvornår. Ellers vil det være som en kostplan, der hænger på køleskabet, som du siger til dig selv, du begynder at tage i brug på mandag.
De 5 grunde til, at du bør have en SEO-strategi
Nu ved du, hvad en SEO-strategi er, og hvordan du griber den an. Men. Hvis du stadig ikke er helt overbevist om, at en SEO-strategi er the way to go, så vil jeg gerne give dig de 5 grunde til, at jeg anbefaler alle mine kunder at få lagt en stærk SEO-strategi.
Du sparer tid
Du får en plan for, hvordan du kommer fra A til B. Planen er skabt ud fra tal, data og din viden omkring dine kunder. En SEO-strategi sikrer dig, at du går målrettet efter det, der virker. Og det, der skaber trafik og kunder. Du slipper for at skulle teste, afprøve og forsøge dig igen og igen med opgaver, der alligevel ikke får dig tættere på dit mål. Du bruger din tid på det, der virker.
SEO er god forretning
For med en SEO-strategi sparer du ikke kun tid, men også penge.
Hvis du skal have tid til at tjene dine penge, skal din forretning gøre en del af arbejdet for dig. Du skal også kunne tiltrække kunder, når du arbejder og laver alt muligt andet. Der skal besøgende i butikken, for at du kan skabe kunder. Det kan dit SEO-arbejde gøre for dig. Hvis du gør det godt. Og gør det præcist. Og ved, hvad du skal gøre – og hvor. Ellers kan dit arbejde være spildt, og din tid og dine penge ligeså.
SEO er en fremtidssikring
Du er nødt til at sikre dig, at din forretning vokser og bliver på markedet mere end blot 1 år. Det gode ved SEO-arbejdet er, at det er arbejde udført på din hjemmeside. Det er altså din ejendom. Det forsvinder ikke i strømmen af opslag på Facebook. Det forbliver. Og det skaber mere og mere værdi for din forretning, jo flere, der besøger din hjemmeside. Det er et arbejde, du hele tiden skal vende tilbage til, men det bygger grundstene for din online forretning, som skal holde i mange år. Og når først fundamentet er lagt, står du sindssygt stærkt.
Du fremstår som en ekspert indenfor dit felt
Du bliver en spiller på dit marked, og det betyder også, at du nemmere kan blive connected med andre ved for eksempel at blogge om dit emne. Ved at dele artikler og viden på andres medier, skaber du synlighed og troværdighed. Og netop det med troværdigheden er en af de vigtige faktorer i Google-algoritmen. Du skal skabe dig en platform, hvor du viser din viden, dine kompetencer og den erfaring, der får folk til at vælge lige præcis dig.
Dit indhold forsvinder ikke i mængden
Hvis du har en tydelig og stærk SEO-strategi, vil det også kunne ses på dit indhold. For det forsvinder ikke i bare mængden, som du ellers kan risikere, hvis du blot poster et tilfældigt opslag på Facebook her og skriver et tilfældigt blogindlæg der. Der kommer til at være en rød tråd i det, du siger, så dit indhold kommer til at fremstå meget mere tydeligt og klart for din målgruppe. Det samme vil det, du har på hjertet, gøre.
SEO strategien udføres i følgende 5 steps
1: Søgeordsanalyse
En god
søgeordsanalyse er guld værd (og hele grundlaget for dit SEO-arbejde). Hvis du bruger den rigtigt. Ikke hvis den ligger i skuffen. Det siger sig selv.
(Meget) kort sagt handler en søgeordsanalyse om at finde de ord og sætninger, som dine potentielle kunder søger efter på Google. Med en skarp søgeordsanalyse i hånden kan du skrive stærkere indhold, fordi du bliver i stand til at skrive direkte til din drømmekunde.
Du kan få min opskrift på en knivskarp søgeordsanalyse lige her.
2: Prioritering
Det her er noget af det sværeste. Men det er vigtigt. Og du kan sagtens finde ud af det. Det handler om, at du skal prioritere dine kræfter. Du kan ikke være over det hele hele tiden. Så du må vælge det, dit forarbejde fortæller dig er vigtigst for dine kunder (aka din søgeordsanalyse).
Mit råd til dig, der er i tvivl om, hvilke søgeord du skal satse på, er, at du vælger de søgeord, som ligger tættest på et salg i din forretning.
Tænk både kortsigtet og langsigtet. Hvad er det mest oplagt her og nu? Og hvad skal du på et tidspunkt også optimere til. En god SEO-strategi kan sagtens rumme begge dele.
3: Skab indhold
Nu skal du i gang med at lave indhold. Når du gør det, sker det med dit forarbejde – dine kunder og markedet in mente. Og jeg vil næsten vædde med, at du vil opdage, det her trin bliver meget lettere, når du har gjort dit grundige forarbejde.
4: Optimering af dit eksisterend indhold
Måske du kender det som SEO-optimering? Søgemaskineoptimering? Det handler om at tage det indhold, du allerede har, fintune det og gøre det endnu bedre, så det kan tiltrække endnu mere relevant trafik til din hjemmeside.
5. Intern og ekstern linkbuilding
Dit website skal hænge sammen. Derfor skal du linke, der hvor det er relevant. Det er også god service, og det hjælper dine potentielle kunder til at forstå det, du er ekspert i. For på den måde henviser du din læser til andre sider, som er relevante for ham eller hende.
Ydermere skal du i gang med
ekstern linkbuilding. Det vil sige, du skal skabe/skaffe links fra andre relevante sider. Det er en disciplin i sig selv, men det er afgørende for dit SEO-arbejde.
Sagt på godt jysk
Med en solid SEO strategi slipper du for at spilde mere tid på tilfældige blogindlæg eller tilfældig hjemmeside optimering.
Det betyder at SEO strategien sætter kursen for din virksomhed og skaber fundamentet for mere relevant trafik fra Google.