Hanne Østergaard logo

SEO-teknikker

SEO-teknikker, der kan forbedre, forsvare eller vedligeholde dine placeringer på Google

SEO teknikker
Hanne Østergård
Udgivet: 1. maj 2022
Opdateret: 17. oktober 2023
SEO-teknikker handler i bund og grund om, hvordan vi får implementeret og vedligeholdt din SEO-strategi. Det er det, jeg gør for og med mine kunder. Vi lægger en plan for, hvilken trafik vi vil skabe, og hvilken procedure vi skal igennem for at komme dertil. På den måde ved vi præcist, hvordan vi tiltrækker de rigtige kunder til din forretning.
Når strategien på plads, og proceduren er implementeret, så skal du i gang med vedligeholdelsen og de SEO-teknikker, du kan benytte dig af, når markedet ændrer sig. Når konkurrenterne kommer og ånder dig i nakken. Når Google laver en opdatering, som skaber ændringer og så videre.
Hvordan arbejder du helt præcist med at forbedre, forsvare og vedligeholde dine placeringer på Google? Det er du nødt til at vide, for det er det, der i sidste ende skal sikre dig, at du forbliver i dine kunders bevidsthed 24/7 – og at du forbliver foran konkurrenterne.

Det er det, vi skal sætte fokus på i dag. Vi skal ikke bare tale om SEO. Vi skal helt ned i detaljen og få jord under neglene.
For en del af SEO-strategien er vedligholdelse: Bliv ved, bliv ved, ryd op, hold orden. Og hold øje. Det handler om overvågning, overblik og kontinuerlighed – og det kan du få ved hjælp af de SEO-teknikker, jeg vil fortælle dig om i dag. Det er en af mine kæpheste, og jeg har sådan glædet mig til at dele med dig, hvordan du kan gribe opgaven an.

I dette blogindlæg kan du derfor læse om …

- hvordan du vælger din SEO-teknik ud fra dit udgangspunkt.

- hvilke konkrete SEO-teknikker jeg anbefaler til dig, der skal forsvare dine placeringer.

- hvilke konkrete SEO-teknikker jeg anbefaler til dig, der skal i gang med at angribe markedet.

- hvilke konkrete SEO-teknikker jeg anbefaler til dig, der skal i gang med at bygge op.

Du har styr på din SEO-strategi, din søgeordsanalyse og din SEO-optimering – hvad så nu? 

Hint: SEO-teknik er næste step
Hvis du har styr på din SEO-strategi – du har fundet de helt rigtige søgeord, du giver den gas med både intern og ekstern linkbuilding, og du er godt i gang med SEO-optimering dit eksisterende indhold – med andre ord, du har styr på al basis SEO-arbejdet – så kommer næste skridt nu.
Og hvad er det så?
Du skal holde øje med dine placeringer. Altså hvilken placering dine søgeord har. Går det op eller går det ned? Og hvad skal du gøre ved det?
SEO-teknik er den fremgangsmåde eller praksis, jeg vil anbefale dig at bruge, når du vedligeholder eller forbedrer dine placeringer på Google. Hvordan du bruger teknikkerne, handler om, hvor du står lige nu. Mere om det om lidt.
Har du brug for hjælp til at holde kadencen og blive ved og ved med at forfine dine SEO-teknikker?
Så kan du booke en tid direkte i min kalender her og høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med netop det.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Hvorfor er det så vigtigt at være nr. 1, Google?

Kan det betale sig at gøre en indsats? Lad os tage den her – i runde tal for nemhedens skyld (det er tal på en god dag. Tallene kan svinge fra branche, niche og trends).
Når du ligger nr. 1 på et søgeord, som dine potentielle kunder rent faktisk søger efter, så får du cirka 20% af trafikken. Og er der cirka 390 søgninger hver måned på dette søgeord, så er 20% faktisk 78 besøg ud af de 390. Og hvis du kan konvertere bare nogle af de besøg til kunder – lad os bare sige 1%, så er det 7-8 kunder. På ét søgeord. Og hvis du sælger for 20.000 kr. i gennemsnit til hver kunde … Ja, så kan du godt selv regne ud, at det i den grad kan betale sig at ligge nr. 1 på Google.

Hvis du ligger som nr. 2 på Google, får du cirka 15% af trafikken. Og ligger du på nr. 3, er tallet cirka 7% af trafikken. Derefter bliver procentdelen meget meget mindre … For overvej selv, hvor mange gange når du selv om på side 2, 5 eller 7, når du googler efter noget. Ikke særlig tit, vel?
Så ja, det kan godt betale sig at arbejde på en bedre placering. Og det er vigtigt for mig at understrege, at det altid kan betale sig – uanset hvilket udgangspunkt du har.

Vi starter med dit udgangspunkt

Dit udgangspunkt er afgørende for, hvilken SEO-teknik du skal bruge. Ikke alle teknikker kan eller skal bruges til enhver situation. Det vil simpelthen være overkill og i nogle tilfælde også forringe situationen, hvis du spørger mig.
Det er lidt som, hvis du skulle træne op til et marathon. Her er det afgørende, hvilket udgangspunkt du har. Der er forskel på, om du har aldrig løbet og er ved at dø over at gå op af trappen, om du har løbet lidt, men ingen strategi har, eller om du har løbet de første 10 halvmarathon. De tre forskellige udgangspunkter kræver forskellige strategier. Det er det samme med SEO-teknikker.
Så lad mig spørge dig: Hvad er dit udgangspunkt?
Ligger du godt i svinget til at blive nr. 1? Måske på placering 2, 3 eller 4 på et udvalgt søgeord?
Ligger du et godt stykke ned af listen. Lad os sige mellem placering 4-20?
Eller er udfordringen lidt større end det. Måske med en placering efter 50, 100 eller endnu længere væk?

Lad os gennemgå de tre udgangspunkter – og finde ud af, hvilken SEO-teknik de kræver.

SEO-teknikker til dig, der ligger nr. 2, 3 eller 4 med dit søgeord

Den plads skal du være super glad for, men du skal ikke læne dig tilbage og drikke kaffe. Udfordringen her er, at dine konkurrenter står op hver morgen og kun har én ting i tankerne; At slå dig, være bedre end dig og få din placering på Google.
Du kan ikke forvente at ligge der trygt og godt. Der er hajer, som cirkler omkring dig, og lugter de bare det mindste blod, vil de gøre alt, hvad de kan for at få dig ned med nakken. Det kan måske virker lidt dramatisk, men det er egentlig bare for at få dig til at forstå, hvor vigtigt det er, at du hele tiden arbejder med og forfiner din SEO-teknik.
Lad os kalde denne her type SEO-teknik for forsvar. Jeg har en dreng, der spiller MEGET fodbold, så jeg burde kunne sige noget smart om, hvordan man forsvarer i fodbold, men det gør jeg ikke. For jeg tror godt, du ved, hvad jeg mener med, at du skal forsvarer denne placering (og så er der ingen grund til at være mor pinlig).
Din placering er guld værd … Den er penge værd – cool cash – hvis dit søgeord kan skaffe dig kunder.
Når nu du er kommet så langt, så går jeg ud fra, at du har sat dig godt ind i det basale SEO-arbejde og i din SEO-optimering.

Forsvaret som SEO-teknik går ud på, at du …

- Overvåger dit søgeord.

- Holder øje med markedet.

- Holder øje med konkurrenterne. Især dem, som du ikke kender endnu. Dem, som kommer lige ind fra højre, og gør det mega godt.

- Tænk fremad. Hvad er dit næste smarte steps til at forbedre siden? Forbedre kundeoplevelsen? Er der informationer, du kan tilføje, så det bliver en fornøjelse for de potentielle kunder, der besøger din side?
Har du brug for et sæt ekstra øjne på dine SEO-teknikker? Så du hele tiden forbedrer dig og følger med tiden?

Så book en tid direkte i min kalender her og hør mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Konkret SEO-teknik til dig, der skal forsvare din placering

Her får du 4 SEO-teknikker, som jeg vil anbefale dig tage i brug, når du skal forsvare din gode placering på Google:
- Linkbuilding. Både den interne linkbuilding og særdeleshed også ekstern linkbuilding bør du bruge krudt på.
- Tilføj nyt supplerende indhold, der støtter op om søgeordets emne. Altså en relateret søgning, som kan linke til det blogindlæg, hvis placering skal forsvares. Det kan være et spørgsmål, der skal besvares. Bare lige for at gøre det endnu mere relevant for læseren – og for at give ham eller hende endnu mere værdi.
- Giv din SEO-optimering en ekstra kærlig hånd. Igen.
- Optimér hastigheden og sidens brugervenlighed. Gør det bedre. Gør det i detaljen. Så din side bare er dét lækrere end konkurrenternes at besøge.

SEO-teknikker til dig, der ligger nr. 5-20 med dit søgeord

Når vi nu taler om søgeord, så lad mig nævne det igen. Der er forskel på søgeord, og der er forskel på søgeintentionen bag et hvert søgeord. Når du arbejder med dine placeringer i Google kan det virke uoverskueligt og nærmest umuligt at være den bedste og hurtigste på alle søgeord. Derfor er det en god idé indimellem at tjekke, hvilke søgeord der de vigtigste for lige præcis din forretning.
Du kan definere det efter, hvilke søgeord der kan skaffe kunder her og nu. Og hvilke søgeord, der skal hjælpe kunderne til at finde flere informationer om det emne, du arbejder inden for. Det og meget mere kan du læse om i blogindlægget “Sådan vælger du det rigtige søgeord” her.

Nu tænker du måske: Det er jo næsten umuligt at toppe med alle de søgeord, der passer til lige præcis min forretning. Hmm, måske, men lad os da gøre et forsøg.
En placering mellem 4 og 20 er bestemt ikke dårligt, selvom det ikke nødvendigvis er en side 1 placering på Google. Men lad os vende den rundt og tænke, at der er potentiale at arbejde med. Og skal vi sætte et ord på, hvad taktikken skal være her, er det: Angreb.

Du er nødt til at angribe markedet. Bogstaveligt talt. Du skal lære og forstå markedet bedre.

Konkret SEO-teknik til dig, der skal til at angribe markedet

- Hvad er det dine konkurrenter gør, som du ikke gør? Kan du gøre det endnu bedre? Er der noget, som vil være oplagt, at du også gør på din side? Eller er der noget, du er nødt til at gøre helt anderledes? For at skille dig ud fra mængden?
- Igen handler det om links. Med angriber-taktikken skal du undersøge dine konkurrenters links og gå efter de samme (som minimum).
Den sidste ting, jeg med garanti og af erfaring også ved, er en rigtig god idé: På SEO-sprog taler man om topic clusters. Kort fortalt, så handler det om at producere blogindlæg, der støtter op om det emne (søgeord), som du gerne vil have en god placering på. Det er en hel strategi i sig selv. Og det er ikke fusk eller noget. 

Tværtimod. 

Det handler om at grave sig ned i emnet og blogge om alle de aspekter inden for emnet (søgeordet). Det er genial måde at skabe troværdighed over for kunderne. Og det er dernæst en rigtig god måde at sikre sig flere placeringer med flere relevante blogindlæg. Du kan læse mere om topic clusters i Torbjørn Flensteds artikel her.
Nu sidder du måske og sukker dybt, mens du tænker: Hanne, jeg bliver jo aldrig færdig …

Og ja, det er rigtigt, al SEO-arbejde (teknikkerne, arbejdet med søgeord, linkbuilding og optimeringen af dit eksisterende indhold) er en lang (og nogle gange sej) proces. Men når du bygger et fundament og en forretning, der også skal bestå om 3, 5 eller 10 år, så er det det, som skiller fårene fra bukkene.

SEO-teknikker til dig med søgeord, som ligger langt fra toppen

Du skal i gang nu. Hvis det gælder alle – eller de fleste af dine søgeord, der endnu ikke er kommet i toppen, så er det her afsnit til dig.

Dine kunder har brug for dig. Og din næste potentielle kunder har endnu mere brug for at vide, at du findes. Derfor er det vigtigt, at du også er synlig på Google. Langt de fleste sætter sig ved skærmen og googler efter svaret på, de ønsker sig, eller de udfordringer, de har. For vi har allesammen brug for svar. Og vi har brug for hjælp fra en ekspert.
Så den anbefalede SEO-teknik her er: Byg for fanden.
Kom i gang nu og se dig ikke tilbage. Sket er sket, du har chancen nu for at gøre det godt igen.

Konkret SEO-teknik til dig, der skal i gang med at bygge

- Start nu. Få hjælp, hvis du ikke aner, hvor du skal starte. Har du mod på en del af arbejdet selv, så har jeg nogle de ting, jeg vil anbefale dig at starte med.
- Frem med søgeordsanalysen igen. Og hvis du kan se, at den ikke er fyldestgørende, så få lavet en ny – egentlig også hvis det er en god gedigen, søgeordsanalyse, for den slags skal opdateres jævnligt.
- Få prioritet søgeordene ud fra anbefalingerne i mit blogindlæg “Med den rette søgeordsanalyse får du svar på, hvad dine potentielle kunder søger efter for at finde dig” her. For du skal sikre dig, at der er helt styr på, hvilke sider der er optimeret til hvilke søgeord.
- Undersøg, om din hjemmeside har tekniske SEO-problemer, der skal løses først. Husk det skal være lækkert og nemt at besøge din side.
- Fuld skrue på din linkbuilding (både internt og eksternt).

Hvis du aldrig – eller hvis det er meget længe siden, at du har gjort noget ved dit SEO arbejde, så kan der nogle gange ske ret store ting på kort tid. Det er ikke sikkert, det sker for dig. Men der kommer altid noget godt ud af at lægge en strategi og følge den.
Kom i gang nu og se dig ikke tilbage. Sket er sket, du har chancen nu for at gøre det godt igen.
Tiltræk flere kunder

Sagt på godt jysk…

Det kan godt betale sig at holde øje med dine vigtigste søgeords placeringer i Google – så du ved, hvilke teknikker du skal have frem for at få det meste ud af dine placeringer. Det er dit fundament og din synlighed på Google, det handler om. Hvor nemt kan kunderne finde dig og få hjælpe af dig er afgørende for, hvilken placering du har.

Med disse SEO-teknikker håber jeg, at du nu føler dig godt klædt på til at komme i gang med at forsvare, forbedre eller vedligeholde din placeringer på Google.
Ellers lad os få den SEO snak
Copyright © 2024 All Rights Reserved
magnifiercrossmenu