Google My Business

Google My Business

Google My Business:
De Gule Sider i lommeformat (på speed)

Google My business guide

Google My Business er faktisk endnu bedre end de gode, gamle gule sider. For der er plads til endnu flere detaljer på Google My Business. Du kan løbende opdatere din profil. Og så er det ganske gratis.

Dine kunder har altid brug for at kunne finde dig. Derfor er det vigtigt, at du er synlig med din forretning. Og derfor er du nødt til at være synlig lige præcis der, hvor dine potentielle kunder er (og de er altså på Google).

Så hvordan gør du det endnu smartere for dig selv og for dine kunder, så du får det maksimale ud af de muligheder, der ligger lige foran dig? Så du sikrer dig, at du ikke går glip af værdifuld trafik til din forretning? Så du er lige foran næsen på de kunder, der er oplagte for dig og din forretning?

Det er det, blogindlægget i dag skal handle om. Vi skal snakke om Google My Business – et genialt værktøj til dig, der gerne vil være synlig for dine kunder, men som måske ikke liiige er kommet i gang endnu.

Her i blogindlægget her vil du opleve at jeg bruger forkortelsen GMB til Google My Business.

 

Er Google My Business relevant for os alle sammen?

 

Det er forskelligt fra forretning til forretning. Og har du fulgt med hos mig i længere tid, så ved du, at jeg sætter en stor ære i at sige, at al SEO ikke er rigtigt for alle. Det handler om forretningen, kunderne og det, du tilbyder. Så vi skal ikke gøre det ens alle mand (det ville også være dødkedeligt).

Men vidste du, at din Google My Business-profil kan noget helt særligt? Den kan tage din kundeservice og din online tilstedeværelse til nye højder. Så jeg vil faktisk vove at påstå, at alle online og fysiske forretninger bør benytte sig af din GMB profil. Uanset branche, produkter eller kundetyper (for alle har jo brug for glade kunder og god kundeservice).

Google My Business er i min verden stadig en overset chance for at blive lagt mærke til – og så er det endda en gratis mulighed, som giver dig nogle helt særlige muligheder.

 

Lad os dykke lidt ned i dem.

 

Brug for hjælp til at komme i gang? Så er du velkommen til at hive fat i mig, så vi kan tage en snak og finde ud af, om vi er et godt match.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Men først: Hvad kan du bruge din GMB profil til?

 

Synes du stadig, det er lidt uklart, hvad du egentlig kan bruge din Google My Business-profil til? Så lad mig give dig nogle konkrete eksempler.

Det er oplagt, at du bruger din GMB profil, når du …

  • udgiver et blogindlæg
  • ændrer noget på din hjemmeside (af betydning)
  • ændrer dine åbningstider, for eksempel i ferien
  • får nye produkter
  • finder blogindlæg, der trænger til en opdatering
  • får en udtalelse fra en kunde, som kan skabe tryghed og værdi for kunden

 

Derudover kan du tilføje attributter til din virksomheds profil. Lad mig give dig et par eksempler:

 

Ejer du en vildt fed café med hurtigt wifi?

Det er mega relevant for de af dine kunder, som måske vil besøge dig og sidde og arbejde. Det kan også være din forretning har let adgang til kørestolsbrugere.

Hvis det er relevant, så smæk det på, så dine kunder ikke er et sekund i tvivl om alle fordelene ved dig og din forretning.

 

Og til sidst: Billeder

Billeder for pokker. Masser af billede. Indefra. Udefra. Omkring og med dig og dine medarbejder. Det skaber genkendelighed, tryghed og det får dig til at skille dig ud fra de andre.

Hold dig hele tiden for øje: Google belønner en aktiv profil. Så vær aktiv (selvfølgelig med indhold, der altid er relevant for dine potentielle kunder).

Det behøver ikke kræve så meget. Mere om det senere.

 

Hvad er Google My Business?

 

Google My Business er et gratis værktøj, der giver dig mulighed for at synliggøre din forretning på Google i flere sammenhænge og i Google Maps.

Din Google My Business er din virksomheds profil på Google. Lidt som din profil på Facebook. Du kan findes og lokaliseres på Facebook. Det samme kan du opnå med din Google My Business-profil på Google. I gamle dage havde vi De Gule Sider, i dag har vi Google My Business.

På din GMB-konto kan du dele din virksomheds oplysninger, åbningstider, ydelser og content. Du kan interagere med dine kunder, og du kan se, hvordan dine kunder interagerer med din virksomhed på Google.

Det er Google, der ejer GMB-tjenesten eller programmet om du vil. Men det er din profil, og det er kun dig, der kan gøre dig til administrator. Det er ikke noget, der sker automatisk. Det skal du tage et aktivt valg om. Så hvis du vil i gang, er det bare med at sætte dig til computeren og læs med her.

 

Hvad er Google My Business?

Hvorfor skal du bruge Google My Business?

Det skal være nemt, hurtigt og overskueligt for dine kunder at finde dig, din forretning og dine ydelser eller produkter. Det er Google My Business en slags genvej til. Faktisk vil det øge din synlighed, hvis du bruger din Google My Business strategisk. Her får du 5 grunde til, at jeg vil anbefale dig at bruge krudt på din Google My Business-profil.

 

#1  Du fylder mere i Google-søgningerne

Og det er en fordel, fordi pladsen i søgeresultaterne kan være lidt trang. Især i de brancher, hvor der anvendes Google Adwords og Google Shopping. Men Google My Business er for eksempel det, der popper op først, hvis du er på mobilen – vel og mærke, hvis din profil matcher det, kunderne søger på.

 

#2  Det giver dig en fysisk placering i Google Maps

Det er godt, fordi kunderne nemt kan finde dig, når de er på vej til din butik. Eller hvis de skal se, hvor i landet du befinder dig. For en butik er det altafgørende. For andre for eksempel psykologer, coaches, terapeuter og lignende kan det i den grad også være en fordel.

 

#3  Du kan gøre det meget nemt for dine kunder at komme i kontakt med dig

Du kan tilføje telefonnummer og gøre det meget nemt for kunden at ringe til dig. For vi mennesker er dovne. Informationen skal serveres lige foran vores tommelfinger, for at vi gør noget. Hvis din kunde i stedet skal ind på hjemmesiden og lede med lys og lygte, risikerer du, at de giver op halvvejs og aldrig får ringet til dig. Derfor skal det være nemt (det er i øvrigt også bare god service).

 

#4  Dine åbningstider er altid up to date

For du kan lynhurtig ændre det. Og det gør (igen), at vi som kunder ikke skal ind på hjemmesiden at tjekke det.

Det er nemt for kunden at se dine åbningstider. Og ærlig talt, så giver det også kunden en chance for at se, om hun eller han liiiiiige kan nå forbi dig inden lukketid. Jeg har gjort det tusindvis af gange, når jeg lige skal se, om jeg kan nå en butik, inden den lukker – måske du også kan genkende det fra dig selv?

#5  Du kan få indsigt viden fra din GMB profil

Det er godt, fordi du får et overblik over, hvor mange der rent faktisk har søgt efter dig eller dit erhverv – i dit område. Det gør dig i stand til at de, hvordan dine kunder søger efter din virksomhed på Google. Og interagerer med din virksomhed. Du kan faktisk finde ret mange informationer her – hvis du bruger det optimalt – det vil jeg gerne hjælpe dig med her.

Så til spørgsmålet omkring hvorfor du skal bruge krudt på din Google My Business, vil jeg bare sige: Hvis du bruger Google My Business rigtigt, kan dine kunder lynhurtigt finde de relevante oplysninger på dig. Uden den store gennemgang af hjemmesiden. OG hvis konkurrencen er høj i din branche – eller i din by – så er det genialt.

 

Fordi det er en virkelig god konkurrencefordel, at din Google My Business er opdateret og ser indbydende ud. Det skaber kunder.

Vil du gerne have hjælp til at få det optimale ud af Google My Business? Så book en uforpligtende snak med mig og find ud af, om jeg er den rette til at hjælpe dig.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig

Det virker virker kun, hvis du bruger det

Hvis du bruger det

Hvis du prioriteret det.

… og hvis du vedligeholder det.

 

Google udfylder ikke oplysningerne for dig. Og holder heller ikke din profil opdateret.
Den hårde sandhed er: Dine kunder vælger nødvendigvis ikke din hjemmeside, hvis de ser en anden mulighed end din (som ovenikøbet er nemmere end din).

Derfor anbefaler jeg, at du tager fat i din Google My Business nu og gør det nemt for dine kunder.

Det er ret vigtigt, at du hurtigst muligt – hvis du ikke allerede har gjort det – får ejerskab over din egen profil på Google My Business. I nogle tilfælde skal du oprette det hele selv. Men langt de fleste virksomheder er allerede oprettet. Dog med meget lidt – eller næsten ingen information.

Google My Business profil

Hvem er GMB for?

Måske du lige nu tænker, giver det ikke sig selv, at Google My Business er relevant for alle, der har en forretning? Måske ja. Men lad mig understrege, at det virkelig er for ALLE. Fysiske såvel som online forretninger.

For det handler om at tage ejerskab over din forretning og gøre det trygt for kunderne at finde informationer om din virksomhed.

 

Google My Business er i hvert fald for dig, der …
  • har en fysisk forretning
  • har en fysisk og en online forretning
  • har en online forretning
  • afholder events
  • har produkter og ydelser, der skal ud til dine kunder.

 

Groft sagt: Jeg kan ikke se nogen, der ikke kan få værdi ud af at være tilstede på Google. Det er din virksomheds identitet – derfor er det vigtigt.

 

Derfor skal du tænke på GMB, når du arbejder SEO-optimerer

Google My Business kan faktisk også have en indirekte, men meget positiv indflydelse på dine placeringer i Google. Fordi virksomhedens identitet bliver bekræftet gennem din profil på Google My Business. Og set med kundens øjne giver synligheden fra både

GMB og din hjemmeside en samhørighed og genkendelighed. Det har vi brug for som kunder, når vi hver dag skal tage stilling til, hvilke hjemmesider vi kan stole på – og trygt kan handle med.

Jeg tror også godt, vi to kan blive enige om, at Google er vilde med, når vi bruger deres egne programmer og tilbud. Jeg tror derfor, at vi får en lille – dog bemærkelsesværdig fordel, hvis vores konkurrenter ikke bruger GMB. Det er da værd at tage med.

 

Tænk på SEO og google my business

Brug Google Insight til at blive klogere på dine kunder

Vi skal bruge al den viden, vi kan få om vores potentielle kunder. Vi bliver hele tiden klogere, og det ændrer den måde, vi bruger vores tid og indsats på. Det kan Google My Business Insight-modulet hjælpe dig med.

For jeg ved det godt. Tiden er vigtigt. Og du er nødt til at prioritere din tid benhårdt, for at du kan nå det hele.

 

I din profil kan du få adgang til Google Insight. Her kan du blandt andet se:
  • Den måde, kunderne søger efter din virksomhed på: Søger de direkte efter din virksomhed, eller søger de efter din branche (for eksempel stofbutik)?
  • Hvor på Google kunderne ser din virksomhed: De Google-tjenester, kunderne bruger til at finde din virksomhed
  • Kundehandlinger: De handlinger, kunderne oftest foretager på din virksomhedsprofil.
  • Anmodning om rutevejledning
  • Telefonopkald
  • Billedvisning

Alt sammen data vi kan bruge til noget. Men kun hvis vi sætter tid af til at læse den data. Forstå den. Og tage handling på, hvad der skal ske – hvad har vi lært? Hvad virker? Og hvordan kan vi skrue op for det? Hvad gav ikke det udbytte, vi ønskede? Skal det droppes helt? Eller skal vi gøre noget anderledes?

Det er dét, der gør data værdifuld. Når den bliver brugt, og vi kan skabe handlinger herfra.

 

Hvis du vil forstå din data endnu bedre og handle på den, vil jeg elske at hjælpe dig. Det starter med en uforpligtende snak.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Hvordan kommer du i gang?

 

Lad os bryde det ned til 3 trin.

 

Trin 1 – Verificér din GMB-konto

Først skal du få verificeret din Google My Business-konto, så den er din. Derfra vil jeg anbefale dig, at du slavisk går alle punkter igennem på profilen. Og få udfyldt alle de muligheder, som profilen gør det muligt. Du kan med fordel følge Googles egen guide her.

 

Trin 2 – Få GMB med i dine markedsføringsrutiner

Nu er det tid til at få implementeret Google My Business i dine faste markedsføringsrutiner. Du skal have en SEO-strategi. Det, du deler på dine sociale medier, bør du også dele på din Google My Business. Du skal få det maksimale ud af de søgeord, du finder frem til.

Sæt det i system, og kom hele vejen rundt om din forretning. Du har masser af content, der skaber værdi for dine potentielle kunder. Det skal også deles på din Google My Business. Vi snakker hardcore SEO-optimering.

Når der sker ændringer i din virksomhed, så tænk Google My Business ind i den sammenhæng. Det er den korteste vej til informationsdelingen med dine kunder. Hold profilen ajourført.

Derfor anbefaler jeg dig at gøre det til en rutine altid at holde din Google My Business 100% up to date. Det kan virkelig godt betale sig.

 

Trin 3 – Brug den data, du får serveret

Nu er det tid til at bruge informationerne, du kan få ud af Google My Business. Efter nogen tid vil Google My Business Insight bidrage med værdifuld viden, som du kan arbejde videre på. Det er vigtigt, at du ikke springer den her del over, for det kommer til at gøre den store forskel.

 

Hvad kan du forvente af din indsats på Google My Business?

Du skaber genkendelighed for dine kunder, som giver tryghed til dig og din virksomhed. Og det påvirker den handling, du ønsker, at dine potentielle kunder foretager, når de kommer ind på din hjemmeside.

Du gør det nemt for dine kunder. Det må gerne være nemt at kende dig. Og det må gerne være det førstehåndsindtryk, du giver dine kunder. Det skaber synlighed. Endnu mere synlighed. Og det er vejen til flere kunder. Præcis ligesom du kan skabe bedre synlighed med søgeordsanalyser.

Det er også en mulighed for at komme foran dine konkurrenter – især dem, som endnu ikke er kommet i gang med Google My Business. Du har de gode kort på hånden, hvis du sætter i gang lige nu.

 

Sagt på godt jysk…

 

Gør det nemt for dine kunder. Gør det strategisk smart for dig og din virksomhed. Brug de muligheder, der byder sig. Som for eksempel Google My Business. Kig i dataene, og lær af dem. Brug den viden i dit SEO-arbejde. Genbrug dit content fra andre medier og vedligehold din Google My Business.

Det betaler sig – og det tager faktisk mindre tid, end du måske tror.

Tak fordi du læste med
… det sætter jeg stor pris på

Hvis du har brug for at hjælp til din Google My Business og få lagt en plan for, hvordan du rent faktisk bruger den, er du mere end velkommen til at booke en SEO-snak med mig.

Book en afklaringssamtale her

Bedre synlighed med søgeordsanalyse

Bedre synlighed med søgeordsanalyse

 

Bedre synlighed med søgeordsanalyse:

Læs, hvordan du bruger den til at få relevant og vigtig trafik til din forretning

 

bedre synlighed med søgeordsanalyse

 

Hvorfor skal du have en søgeordsanalyse? Det vil jeg gerne give dig svaret på. Fordi det betyder noget, at du ved, hvorfor du gør, som du gør.

 

Vi skal ikke bare lave en søgeordsanalyse, fordi “det skal man”, hvis man har en virksomhed nu til dags. Vi skal lave den, fordi den giver mening – og fordi vi kan se, hvilke mål den kan hjælpe os med at opnå.

I dette blogindlæg vil jeg derfor gerne fortælle dig om …

En god søgeordsanalyse skaber synlighed med et helt tydeligt formål

 

I min bog handler det om, at du er helt skarp på …

  • hvad du sælger.
  • hvorfor du sælger det (du er nødt til at give dine kunder en grund til at vælge dig frem for dine konkurrenter).
  • hvem du sælger til, og hvem du kan hjælpe.
  • hvad dine potentielle kunder har brug for (og det gælder både de problemer og udfordringer, som de er bevidste eller ubevidste omkring).

 

For når du laver (og arbejder) med en søgeordsanalyse, betyder det, at du målrettet går efter det, der er efterspørgsel på. Fordi du udvælger det, som giver mening og værdi for din forretning (og for dine potentielle kunder). Du skaber indhold, der matcher de to ting.

 

Søgeordsanalysen et genialt redskab til netop dette. For her kan du kombinere de to ting, sådan at du kan skabe indhold med værdi. Indhold, der tiltrækker kunder og ordrer. Indhold, som ikke bare er der for at være der, men som rent faktisk skaber og bygger din forretning.

Vil du have hjælp til at skabe synlighed med knivskarpe søgeordsanalyser? Så du kun bruger din tid og energi på at skabe det indhold, som er relevant for din målgruppe?

Så book en tid direkte i min kalender til en afklaringssnak her.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

At få en søgeordsanalyse til at give dig de her resultater kræver, at du trækker i arbejdstøjet

 

Du har en online forretning. Du skal nå ud til dine kunder. og du skal sælge noget. Derfor skal du være synlig for dine potentielle kunder. Så langt, så godt.

 

Det kan du gøre på mange forskellige måder. Her vil jeg gerne give dig tre muligheder:

#1 Annoncer og reklamer
Du kan reklamere og bruge en bunke penge på det. Det gør dig (måske) klogere på, hvad folk gerne vil have. Det giver dig erfaring omkring, hvad der sælger, og hvad der ikke gør (men risikoen er, at den her erfaring bliver dyr).

 

#2 Sociale medier
Du kan også skabe synlighed omkring dig og din virksomhed på de sociale medier. Fortæl den gode historie. Vær sjov. Bliv husket, og bliv en del af det offentlige rum. Skab en god kundekontakt. Ulempen herved er, at dine sociale medier ikke er dine egne. Det kan du læse mere om i mit blogindlæg “SEO og Sociale Medier: Sådan får du de to til at spille sammen om at nå dine mål” her.

 

#3 Søgeordsanalyser
Du kan også skabe synlighed med din hjemmeside eller webshop på anden vis. En mere langsigtet strategi, men i min verden en meget strategisk og langtidsholdbar måde (hvis du gerne vil skabe en solid og stabil forretning, som også findes om 2, 5 og 10 år, så er det her et virkelig godt sted at starte). Så lad os gøre det sammen. Her og nu.

 

Sådan skaber du synlighed med en søgeordsanalyse

 

Lad mig starte med at slå fast. En søgeordsanalyse er en analyse af, hvad dine potentielle kunder søger på: Søgeord, sætninger og spørgsmål, som hjælper dem til at finde de produkter, den viden eller de svar, de har brug for.

 

Analysen går i sin enkelthed ud på at finde de søgeord, sætninger og spørgsmål, som er relevante for dig og din forretning. Det vil sige de søgeord, sætninger og spørgsmål, som du kan svare på, og som du kan hjælpe dine potentielle kunder med – ved hjælp af din viden, dine produkter, dine ydelser og så videre.

 

Uden at gå helt ned i detaljerne, så kan du med en søgeordsanalyse finde 1000 veje ind til din forretning. Men kunsten er at finde de veje, der skaber den rette synlighed for din business.

 

Lad mig give dig et eksempel: Du sælger ting til hunde. Hundekurve, hundesnore, hundevandskåle og så videre.

Her kan du nok forestille dig, at du kan finde søgeord til alle dine produkter. Det er nemt nok.

Men …

Hvad med hundeopdragelsen? Det ved du måske også noget om (måske fordi du selv har en hund).

Hvad med det, når ens hund skal være alene hjemme for første gang? Det ved du måske også noget om.

Begge emner er relevante for dine potentielle kunder. Sandt nok. Men er de relevante for din forretning? Kan det give kunder i din butik? Det er dé spørgsmål, du er nødt til at stille dig selv (og som du også er nødt til at være helt ærlig overfor dig selv omkring, når du skal svare på dem).

 

Har du brug for en vurdering af, hvordan du får prioriteret de helt rigtige søgeord i din forretning? Så søgeordene rent faktisk kan give kunder i butikken?

Så vil jeg gerne tilbyde dig en helt uforpligtende snak.
Du kan booke en tid direkte i min kalender her.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Øvelsen er ikke at finde nok søgeord – men at vælge de helt rigtige

Ikke at du ikke kan gøre det på sigt. Men lige nu skal vi skabe synlighed på det, du rent faktisk kan hjælpe med – og som kan sælge og omsætte i din forretning.

 

Når det så er sagt, så vil det være en god idé på sigt at begynde at skrive om de andre emner også. Det er jo relevant for dine potentielle kunder. Men du er nødt til at starte med den korteste vej til kunder. Og det er på de emner, du rent faktisk sælger og kan hjælpe med.

 

Til det kan du bruge en søgeordsanalyse. En rigtig god søgeordsanalyse, som sikrer dig, at du skaber indhold, der skaber værdi for dine kunder og for din forretning.

Øvelsen er at finde de rette søgeord

En søgeordsanalyse er det modsatte af at gætte løs og famle i blinde

At starte en forretning op – eller at være iværksætter kan nogle gange føles om en lang gættekonkurrence. Gæt. Forsøg. Hvis det ikke virker: Prøv at gætte igen.

 

Søgeordsanalysen er det modsatte af gætteri. Her stiller vi virkeligt skarpt på, hvad der er relevant for dig og din forretning. Derfor er det så mega fed en måde at arbejde med din synlighed på. Søgeordsanalyse udjævner simpelthen gætteriet. Så vi kan undgå, at du spilder din tid på ting, der alligevel ikke virker (den har du i forvejen ikke nok af, hvis du er som mine andre kunder).

 

Det er nok også derfor, jeg elsker denne form for arbejde. Den har et formål. Og den giver et konkret udbytte, som vi kan arbejde videre med.

Hvordan du bruger din viden fra din søgeordsanalyse, så du får det optimale ud af den

En søgeordsanalyse er ingenting værd, så længe den ligger i din skuffe eller i en mappe på din computer. Du skal bruge den. Men hvor henne?

 

Det kan for eksempel være …

  • I dine tekster på din hjemmeside
  • I din interne linkbuilding
  • I din menustruktur
  • I navngivningen af dine filer og billeder
  • I ”title” og ”alt”-attributter
  • I de tekster, som du bruger til at beskrive din virksomhed og hjemmeside på andre websites
  • I ankertekster i de backlinks, som du skaber på en naturlig måde via omtale på nettet
  • I artikler, pressemeddelelser, på dine sociale medier og så videre

 

Jeg kunne blive ved. Men pointen er, at din søgeordsanalyse skal ud og leve. Ellers kan den heller ikke arbejde for dig og skabe de resultater, du drømmer om.

Hvis du gerne vil have hjælp til at få din søgeordsanalyse op af skuffen og ud i verden, er jeg helt sikkert kvinden, der kan hjælpe dig.

For jeg ved, hvordan du får det maksimale ud af din tid og din indsats, når det handler om søgeord.

Det vil jeg elske at fortælle dig mere om til en uforpligtende afklaringssnak.
Du kan booke en tid direkte i min kalender her.

Arbejdet med søgeordsanalyser er ideelt for dig, der er kommet godt i gang med at skabe indhold. Og dig, som arbejder med det hver dag

Når du har været i gang i lang tid, så kan du forbedre og optimere din forretning igen ved at lave en søgeordsanalyse på ny (eller finjustere den, du allerede har).

 

Her er Google din ven. Fordi det der sker, når du har skabt en online forretning og er i fuld gang med at definere dit indhold med de søgeord, som du har valgt i din søgeordsanalyse. Så sker der noget magisk i din statistik. Du får serveret flere søgeord – relaterede søgeord – som Google nu også indekserer dig på. Selvom du endnu ikke har lavet indhold hertil.

 

Det er genialt. For det betyder, at Google begynder at forstå, hvad din forretning handler om – og dermed kobler dig sammen med flere relevante søgeord.

 

Det skal du benytte dig af. Det er nogle af de søgeord, som du relativt nemt kan “jagte”. Fordi det er søgeord, som Google i forvejen forbinder dig med. På den måde kan du forbedre og optimere dit indhold. Relativ nemt. Og det kan du blive ved med.

Skabe mere synlighed med dit indhold

Søgeordsanalysen gør dig klog på, hvordan du laver indhold, der både giver værdi for din kunde, samtidig med at du bringer ham eller hende tættere på en konvertering

En anden ting, du kan gøre smart, når du skaber synlighed med din søgeordsanalyse er at du kan blive klogere på søgeintentionen af et søgeord.

 

Det er ikke Sælger Helge-agtigt. Men til dig, der ikke har en webshop, hvor du kan sætte en køb knap på alt, kan det være en fordel at være opmærksom på, at du også kan lave indhold, der bringer dine potentielle kunder tættere på et køb. Fordi du bliver klogere på søgeintentionen af et søgeord. Lad mig forklare.

Søgeordsanalysen giver dig svar på, hvad dine kunder søger efter. Det kan være emner, spørgsmål eller specifikke ord, som I bruger i din forretning eller branche.

Ved at grave et spadestik dybere i en søgeordsanalyse kan du få svar på, hvad dine kunder søger efter, når de er ret tæt på beslutningen om at købe. Jo tættere kunden er på at købe – jo mere specifik i søgningen.

 

Derfor kan det være en fordel at tilføje sætninger med flere ord – altså en mere specifik søgning i din søgeordsanalyse. – Du møder den potentielle kunde flere steder i den købsrejse, han eller hun er på. Og du matcher det med dit indhold, som er med til at gøre dig og din forretning endnu mere synlig overfor dine kunder. Og som så fint understøtter dem i købsprocessen.

Brug din søgeordsanalyse sammen med dine sociale medier

Som nævnt før så kan du skabe synlighed på flere måder. For med en søgeordsanalyse får du også indblik i, hvad folk søger svar på. Det kan være, du får øjnene op for noget, som du måske ikke troede, var relevant (eller som du havde glemt, var vigtigt) – måske det endda er noget, du let kan svare på (men noget, som har virkelig stor værdi for dine potentielle kunder).

 

Det indhold kan du bruge alle steder. Og ikke kun som SEO-arbejde. Du kan bruge det til at få dit SEO-arbejde og dine sociale medier til at spille meget bedre sammen. Det kan du læse mere om i mit blogindlæg “SEO og Sociale Medier: Sådan får du de to til at spille sammen om at nå dine mål” her.

 

Sagt på godt jysk…

 

Du skal ikke få lavet en søgeordsanalyse bare for at gøre det. Du skal stille helt skarpt på, hvad formålet med søgeordsanalysen er. Kun sådan kan du få det maksimale ud af dine tid og dine penge.

Jeg ville ønske, da jeg dengang for 10 år siden startede webshoppen op – at nogen havde fortalt mig, at jeg skulle starte med en søgeordsanalyse.

Tak fordi du læste med
… det sætter jeg stor pris på

Hvis du har brug for at få lavet en knivskarp søgeordsanalyse og få lagt en plan for, hvordan du rent faktisk bruger den (og forstå, hvorfor det gør en forskel), er du mere end velkommen til at booke en SEO-snak med mig.

Book en afklaringssamtale her

SEO-teknikker

SEO-teknikker

 

SEO-teknikker, der kan forbedre, forsvare eller vedligeholde dine placeringer på Google

 

SEO teknikker

 

SEO-teknikker handler i bund og grund om, hvordan vi får implementeret og vedligeholdt din SEO-strategi. Det er det, jeg gør for og med mine kunder. Vi lægger en plan for, hvilken trafik vi vil skabe, og hvilken procedure vi skal igennem for at komme dertil. På den måde ved vi præcist, hvordan vi tiltrækker de rigtige kunder til din forretning.

Når strategien på plads, og proceduren er implementeret, så skal du i gang med vedligeholdelsen og de SEO-teknikker, du kan benytte dig af, når markedet ændrer sig. Når konkurrenterne kommer og ånder dig i nakken. Når Google laver en opdatering, som skaber ændringer og så videre.

Hvordan arbejder du helt præcist med at forbedre, forsvare og vedligeholde dine placeringer på Google? Det er du nødt til at vide, for det er det, der i sidste ende skal sikre dig, at du forbliver i dine kunders bevidsthed 24/7 – og at du forbliver foran konkurrenterne.

Det er det, vi skal sætte fokus på i dag. Vi skal ikke bare tale om SEO. Vi skal helt ned i detaljen og få jord under neglene.

 

SEO teknikker vi kan arbejde med
 

For en del af SEO-strategien er vedligholdelse: Bliv ved, bliv ved, ryd op, hold orden. Og hold øje. Det handler om overvågning, overblik og kontinuerlighed – og det kan du få ved hjælp af de SEO-teknikker, jeg vil fortælle dig om i dag. Det er en af mine kæpheste, og jeg har sådan glædet mig til at dele med dig, hvordan du kan gribe opgaven an.

 

I dette blogindlæg kan du derfor læse om …

 

Du har styr på din SEO-strategi, din søgeordsanalyse og din SEO-optimering – hvad så nu? Hint: SEO-teknik er næste step

 

Hvis du har styr på din SEO-strategi – du har fundet de helt rigtige søgeord, du giver den gas med både intern og ekstern linkbuilding, og du er godt i gang med SEO-optimering dit eksisterende indhold – med andre ord, du har styr på al basis SEO-arbejdet – så kommer næste skridt nu.

Og hvad er det så?

Du skal holde øje med dine placeringer. Altså hvilken placering dine søgeord har. Går det op eller går det ned? Og hvad skal du gøre ved det?

SEO-teknik er den fremgangsmåde eller praksis, jeg vil anbefale dig at bruge, når du vedligeholder eller forbedrer dine placeringer på Google. Hvordan du bruger teknikkerne, handler om, hvor du står lige nu. Mere om det om lidt.

 

Har du brug for hjælp til at holde kadencen og blive ved og ved med at forfine dine SEO-teknikker? 

Så kan du booke en tid direkte i min kalender her og høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med netop det. 

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Hvorfor er det så vigtigt at være nr. 1, Google?

 

Kan det betale sig at gøre en indsats? Lad os tage den her – i runde tal for nemhedens skyld (det er tal på en god dag. Tallene kan svinge fra branche, niche og trends).

Når du ligger nr. 1 på et søgeord, som dine potentielle kunder rent faktisk søger efter, så får du cirka 20% af trafikken. Og er der cirka 390 søgninger hver måned på dette søgeord, så er 20% faktisk 78 besøg ud af de 390. Og hvis du kan konvertere bare nogle af de besøg til kunder – lad os bare sige 1%, så er det 7-8 kunder. På ét søgeord. Og hvis du sælger for 20.000 kr. i gennemsnit til hver kunde … Ja, så kan du godt selv regne ud, at det i den grad kan betale sig at ligge nr. 1 på Google.

Hvis du ligger som nr. 2 på Google, får du cirka 15% af trafikken. Og ligger du på nr. 3, er tallet cirka 7% af trafikken. Derefter bliver procentdelen meget meget mindre … For overvej selv, hvor mange gange når du selv om på side 2, 5 eller 7, når du googler efter noget. Ikke særlig tit, vel?

Så ja, det kan godt betale sig at arbejde på en bedre placering. Og det er vigtigt for mig at understrege, at det altid kan betale sig – uanset hvilket udgangspunkt du har.

 

 

Vi starter med dit udgangspunkt

 

Dit udgangspunkt er afgørende for, hvilken SEO-teknik du skal bruge. Ikke alle teknikker kan eller skal bruges til enhver situation. Det vil simpelthen være overkill og i nogle tilfælde også forringe situationen, hvis du spørger mig.

Det er lidt som, hvis du skulle træne op til et marathon. Her er det afgørende, hvilket udgangspunkt du har. Der er forskel på, om du har aldrig løbet og er ved at dø over at gå op af trappen, om du har løbet lidt, men ingen strategi har, eller om du har løbet de første 10 halvmarathon. De tre forskellige udgangspunkter kræver forskellige strategier. Det er det samme med SEO-teknikker.

Så lad mig spørge dig: Hvad er dit udgangspunkt?

  1. Ligger du godt i svinget til at blive nr. 1? Måske på placering 2, 3 eller 4 på et udvalgt søgeord?
  2. Ligger du et godt stykke ned af listen. Lad os sige mellem placering 4-20?
  3. Eller er udfordringen lidt større end det. Måske med en placering efter 50, 100 eller endnu længere væk?

Lad os gennemgå de tre udgangspunkter – og finde ud af, hvilken SEO-teknik de kræver.

 

SEO-teknikker til dig, der ligger nr. 2, 3 eller 4 med dit søgeord

 

Den plads skal du være super glad for, men du skal ikke læne dig tilbage og drikke kaffe. Udfordringen her er, at dine konkurrenter står op hver morgen og kun har én ting i tankerne; At slå dig, være bedre end dig og få din placering på Google.

Du kan ikke forvente at ligge der trygt og godt. Der er hajer, som cirkler omkring dig, og lugter de bare det mindste blod, vil de gøre alt, hvad de kan for at få dig ned med nakken. Det kan måske virker lidt dramatisk, men det er egentlig bare for at få dig til at forstå, hvor vigtigt det er, at du hele tiden arbejder med og forfiner din SEO-teknik.

Lad os kalde denne her type SEO-teknik for forsvar. Jeg har en dreng, der spiller MEGET fodbold, så jeg burde kunne sige noget smart om, hvordan man forsvarer i fodbold, men det gør jeg ikke. For jeg tror godt, du ved, hvad jeg mener med, at du skal forsvarer denne placering (og så er der ingen grund til at være mor pinlig).

Din placering er guld værd … Den er penge værd – cool cash – hvis dit søgeord kan skaffe dig kunder.

Når nu du er kommet så langt, så går jeg ud fra, at du har sat dig godt ind i det basale SEO-arbejde og i din SEO-optimering.

 

Forsvaret som SEO-teknik går ud på, at du …

  • Overvåger dit søgeord.
  • Holder øje med markedet.
  • Holder øje med konkurrenterne. Især dem, som du ikke kender endnu. Dem, som kommer lige ind fra højre, og gør det mega godt.

Tænk fremad. Hvad er dit næste smarte steps til at forbedre siden? Forbedre kundeoplevelsen? Er der informationer, du kan tilføje, så det bliver en fornøjelse for de potentielle kunder, der besøger din side?

 

Har du brug for et sæt ekstra øjne på dine SEO-teknikker? Så du hele tiden forbedrer dig og følger med tiden?

Så book en tid direkte i min kalender her og hør mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Konkret SEO-teknik til dig, der skal forsvare din placering

 

Her får du 4 SEO-teknikker, som jeg vil anbefale dig tage i brug, når du skal forsvare din gode placering på Google:

 

  • Linkbuilding. Både den interne linkbuilding og særdeleshed også ekstern linkbuilding bør du bruge krudt på.
  • Tilføj nyt supplerende indhold, der støtter op om søgeordets emne. Altså en relateret søgning, som kan linke til det blogindlæg, hvis placering skal forsvares. Det kan være et spørgsmål, der skal besvares. Bare lige for at gøre det endnu mere relevant for læseren – og for at give ham eller hende endnu mere værdi.
  • Giv din SEO-optimering en ekstra kærlig hånd. Igen.
  • Optimér hastigheden og sidens brugervenlighed. Gør det bedre. Gør det i detaljen. Så din side bare er dét lækrere end konkurrenternes at besøge.
 

SEO-teknikker til dig, der ligger nr. 5-20 med dit søgeord

 

Når vi nu taler om søgeord, så lad mig nævne det igen. Der er forskel på søgeord, og der er forskel på søgeintentionen bag et hvert søgeord. Når du arbejder med dine placeringer i Google kan det virke uoverskueligt og nærmest umuligt at være den bedste og hurtigste på alle søgeord. Derfor er det en god idé indimellem at tjekke, hvilke søgeord der de vigtigste for lige præcis din forretning.

Du kan definere det efter, hvilke søgeord der kan skaffe kunder her og nu. Og hvilke søgeord, der skal hjælpe kunderne til at finde flere informationer om det emne, du arbejder inden for. Det og meget mere kan du læse om i blogindlægget “Sådan vælger du det rigtige søgeord” her.

Nu tænker du måske: Det er jo næsten umuligt at toppe med alle de søgeord, der passer til lige præcis min forretning. Hmm, måske, men lad os da gøre et forsøg.

En placering mellem 4 og 20 er bestemt ikke dårligt, selvom det ikke nødvendigvis er en side 1 placering på Google. Men lad os vende den rundt og tænke, at der er potentiale at arbejde med. Og skal vi sætte et ord på, hvad taktikken skal være her, er det: Angreb.

Du er nødt til at angribe markedet. Bogstaveligt talt. Du skal lære og forstå markedet bedre.

 

Konkret SEO-teknik til dig, der skal til at angribe markedet

 

  • Hvad er det dine konkurrenter gør, som du ikke gør? Kan du gøre det endnu bedre? Er der noget, som vil være oplagt, at du også gør på din side? Eller er der noget, du er nødt til at gøre helt anderledes? For at skille dig ud fra mængden?
  • Igen handler det om links. Med angriber-taktikken skal du undersøge dine konkurrenters links og gå efter de samme (som minimum).
  • Den sidste ting, jeg med garanti og af erfaring også ved, er en rigtig god idé: På SEO-sprog taler man om topic clusters. Kort fortalt, så handler det om at producere blogindlæg, der støtter op om det emne (søgeord), som du gerne vil have en god placering på. Det er en hel strategi i sig selv. Og det er ikke fusk eller noget. Tværtimod. Det handler om at grave sig ned i emnet og blogge om alle de aspekter inden for emnet (søgeordet). Det er genial måde at skabe troværdighed over for kunderne. Og det er dernæst en rigtig god måde at sikre sig flere placeringer med flere relevante blogindlæg. Du kan læse mere om topic clusters i Torbjørn Flensteds artikel her.

 

Nu sidder du måske og sukker dybt, mens du tænker: Hanne, jeg bliver jo aldrig færdig …

Og ja, det er rigtigt, al SEO-arbejde (teknikkerne, arbejdet med søgeord, linkbuilding og optimeringen af dit eksisterende indhold) er en lang (og nogle gange sej) proces. Men når du bygger et fundament og en forretning, der også skal bestå om 3, 5 eller 10 år, så er det det, som skiller fårene fra bukkene.

 

SEO-teknikker til dig med søgeord, som ligger langt fra toppen
 

SEO-teknikker til dig med søgeord, som ligger langt fra toppen

 

Du skal i gang nu. Hvis det gælder alle – eller de fleste af dine søgeord, der endnu ikke er kommet i toppen, så er det her afsnit til dig.

Dine kunder har brug for dig. Og din næste potentielle kunder har endnu mere brug for at vide, at du findes. Derfor er det vigtigt, at du også er synlig på Google. Langt de fleste sætter sig ved skærmen og googler efter svaret på, de ønsker sig, eller de udfordringer, de har. For vi har allesammen brug for svar. Og vi har brug for hjælp fra en ekspert.

Så den anbefalede SEO-teknik her er: Byg for fanden.

 

Kom i gang nu og se dig ikke tilbage. Sket er sket, du har chancen nu for at gøre det godt igen.

 

Konkret SEO-teknik til dig, der skal i gang med at bygge

Hvis du aldrig – eller hvis det er meget længe siden, at du har gjort noget ved dit SEO arbejde, så kan der nogle gange ske ret store ting på kort tid. Det er ikke sikkert, det sker for dig. Men der kommer altid noget godt ud af at lægge en strategi og følge den.

 

Sagt på godt jysk…

 

Det kan godt betale sig at holde øje med dine vigtigste søgeords placeringer i Google – så du ved, hvilke teknikker du skal have frem for at få det meste ud af dine placeringer. Det er dit fundament og din synlighed på Google, det handler om. Hvor nemt kan kunderne finde dig og få hjælpe af dig er afgørende for, hvilken placering du har.

Med disse SEO-teknikker håber jeg, at du nu føler dig godt klædt på til at komme i gang med at forsvare, forbedre eller vedligeholde din placeringer på Google.

 

Tak fordi du læste med
… det sætter jeg stor pris på

Har du brug for hjælp til at få en bedre placering? Til at få styr på fundamentet i dit SEO-arbejde? Eller måske bevare din nuværende placering? Så de helt rigtige mennesker kan finde dig på Google?

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Book en afklaringssamtale her

SEO-optimering

SEO-optimering

SEO-optimering: Derfor er det en god investering i din virksomhed- og sådan gør du

 

SEO optimering - sådan gør du

 

Hvis du nu skal være helt ærlig, har du så styr på, hvad SEO er, og hvordan du arbejder med SEO-optimering af din hjemmeside eller webshop?

Når du har webshop eller bare en hjemmeside i det hele taget, ligger der et rigtigt stort arbejde i at få det hele til at spille 100 %. Derfor forstår jeg også godt, hvis optimeringen af din hjemmeside ikke altid bliver prioriteret.

Sagen er bare den, at SEO-optimering er en virkelig god investering i din virksomhed. Derfor vil jeg her give dig en grundig indføring i, hvad SEO-optimering er – og hvordan du arbejder med det. Jeg gennemgår de forskellige begreber med dig, så vi sikrer os, at du bliver klædt godt på til at komme godt i gang.

 

 

Derfor vil jeg i blogindlægget her fortælle dig om …
hvad SEO og SEO-optimering er.

 

 

Men først lidt ordkløveri …
Vi starter lige med selve ordet “SEO-optimering”. SEO-optimering er faktisk ikke det helt rigtige udtryk.

Mine konkollegaer derude har sikkert grinet, lige siden de læste blogindlæggets titel. For det ér en slags dobbeltkonfekt. Fordi SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. Når vi så sætter optimering bag på, ja, så siger vi faktisk optimering gange to.

Men her hos mig er det helt lovligt at kalde det SEO-optimering. Og det er der en ganske særlig grund til. Den får du om lidt.

I første omgang skal vi lige have nogle begreber på plads, og så tager vi den med dobbeltkonfekten i ordene bagefter.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization – på dansk: Søgemaskineoptimering.

SEO er en arbejdsmetode, hvorpå du kan optimere indholdet på din hjemmeside eller webshop til de parametre, som søgemaskinerne læser, analyser og rangerer din hjemmeside efter.

SEO bliver også kaldt Google-optimering, søgeoptimering, søgeordsoptimering, hjemmesideoptimering – bare lige for at nævne nogle af dem.

Når jeg skriver Google (så mener jeg også de andre søgemaskiner), men Google er den største spiller på markedet. Derfor jeg vil i denne artikel altid skrive Google, når vi taler om optimering til søgemaskinerne.

 

Hvad er SEO-optimering?

SEO-optimering handler om at gøre din hjemmeside relevant i forhold til kundernes (aka den besøgende) søgning. Du er nødt til at optimere dit indhold til det, dine kunder søger efter, og give dem de svar, de har brug for.

Det er altid kunderne først. Dernæst Google.

Google er det, der binder dig og din kunde sammen. Derfor skal du ikke forsøge at gøre Google glad ved at overoptimere. Det giver bagslag.

Det er din kunde, du skal optimere til.

For at gøre det er du nødt til at forstå, hvordan Google læser, analyserer og rangerer hjemmesiden. Du skal samarbejde med Google. Derfor er det også vigtigt at forstå Googles algoritme. På den måde får du mest muligt ud af jeres samarbejde.

Det smarte er, at Google gør det nemt for dig at finde ud af, hvad din kunde har brug for. Og samtidig hjælper dig med reglerne til at gøre det endnu bedre.

Reglerne gælder for os alle. Det er vigtigt at slå fast. For det vil sige, at du har lige så stor mulighed for at rangere med en god placering som dine konkurrenter. Det er de samme forudsætninger, du har for at nå til tops på Google, som dine konkurrenter.
Det er da fedt.

Og nu tilbage til dobbeltkonfekten og ordkløveriet. Du må gerne kalde det SEO-optimering her hos mig. For som du nu ved, handler SEO om at optimere dit indhold til det, din kunde søger efter. Og du søgte efter SEO-optimering. Derfor er siden optimeret til det, du har brug for svar på.

 

Brug for hjælp til SEO-optimering af din hjemmeside?

Så book en tid direkte i min kalender her.

 

Når din kunde søger efter sådan en som dig, starter det hele på Google

 

Din kunde søger i første omgang efter et svar på et problem. Eller efter et bestemt produkt. Eller også søger han eller hun efter viden om en helt specifik ting.

De første sider, der dukker op i resultaterne, er som udgangspunkt de hjemmesider, der har optimeret efter alle kunstens regler. Det er de sider, der giver svaret på præcis det spørgsmål eller det problem, kunden har søgt efter.

Det er nemlig Googles fornemmeste opgave at finde det bedste svar, den bedste hjemmeside eller det produkt, der er bedst beskrevet, til kunden, der søger.

Der er selvfølgelig en fordel ved at lægge på side 1 på Google
Sandsynligheden for, at din kunde klikker sig ind på netop din hjemmeside, hvis du ligger nummer 1, 2 eller 3 på Google, er 100 gange større end, hvis din hjemmeside ligger på side 3, 5 eller 10. Faktisk er det sjældent, at kunder gider bevæge sig videre fra side 1. Chancen er næsten lig nul.

Det er derfor, du skal optimere til det, dine kunder søger efter.

 

 

Det hele starter på Google - her søger dine kunder
 

Hvordan gør Google?

 

Der findes jo millioner af hjemmesider, der gerne vil give svaret på det, kunderne søger efter.

For at Google kan læse, analysere og rangere hjemmesider eller webshops, har Google opstillet parametre for, hvordan en hjemmeside skal se ud. Ikke kun det visuelle, men også den tekniske del, opbygningen, links og så videre. Faktisk er der over 200 parametre, der er afgørende for, hvordan din hjemmeside opnår en god placering på Google.

Din hjemmeside bliver crawlet løbende. Det betyder, at din side bliver læst, analyseret og vurderet af Google ud fra de mange parametre, som jeg nævnte. Og derfra bliver din placering afgjort.

 

Google kommer løbende med opdateringer. Du har måske hørt om Google Panda-opdateringer og Google Penguin-opdateringer bare for at nævne nogle af dem. Det er opdateringer, som er med til at forbedre søgeresultaterne for kunderne. Og det er opdateringer, du skal forstå og holde øje med. For det har indflydelse på dit indhold.

Lad os tage Google Penguin, som kom tilbage i 2012. Den ryddede godt og grundigt op links på hjemmesiderne. Havde man for mange “dårlige” links på hjemmesiden, blev man straffet. Faktisk blev hele linkbuilding-branchen rusket godt og grundigt rundt. Det kan måske lyde voldsomt, men det sker altså for at forbedre søgeresultaterne for kunderne. På samme tid er det en reminder til os, der har en webshop eller en hjemmeside, om at vi skal være skarpe på, hvad vi laver, og hvordan vi arbejder.

Spørger du mig, så er det genialt med de her opdateringer. Det betyder, at vi skal forbedre vores arbejde og blive endnu bedre til at skabe værdi for vores kunder. Der er ingen smuthuller, og det samme gælder for dine konkurrenter.

 

Hvorfor er det nu, at SEO er så vigtigt?

 

Der er mange gode grunde til at arbejde med optimeringen af din hjemmeside. Lad mig give dig 3 oplagte grunde.

#1 Når du SEO-optimerer din hjemmeside, skaber du en reel chance for at tiltrække flere besøgende og flere kunder til din forretning.

Det vil sige, at du arbejder på at skabe mere organisk trafik til din hjemmeside. Og organisk trafik er “gratis”. SEO-arbejdet er kontinuerligt, og du kan med fordel tilføje og optimere løbende, ligesom din forretning ændrer sig.

#2 Du er ikke afhængig af et annoncebudget.
Modsat når du arbejder med Google Ads eller Facebook-annoncering, så arbejder din hjemmeside 24/7 for dig. Uafhængigt af, om du sætter penge ind på annonce-kontoen.

 

Til gengæld ved jeg af erfaring, at dine annoncer kun vil blive billigere, når du har styr på dit SEO-arbejde. Fordi din trafik bliver bedre og mere relevant. På den måde er dit SEO-arbejde i den grad bæredygtigt for din virksomhed.

Hvorfor er SEO vigtigt?
 

#3 Du står stærkere end dine konkurrenter, når du har styr på dit SEO-arbejde. Du vil ikke være så let at vælte af pinden, når der kommer nye konkurrenter til (for det gør der jo). Dit grund SEO-arbejde lønner sig, jo længere tid du er på markedet, og det kan nye konkurrenter ikke kompensere for.

SEO optimering hvordan?

 

Når vi taler om SEO optimering, er der flere delelementer, vi skal kigge på. SEO skal ses i et større perspektiv og som én helhed.

Til det vil jeg præsentere dig for SEO-pyramiden. SEO-pyramiden giver et rigtig godt visuelt billede af, hvordan du arbejder med SEO-optimering.

seo pyramiden
SEO-pyramiden er det visuelle billede af hele din SEO-strategi, som du kan se ovenfor.
(Pssst, du kan læse mere om, hvordan du lægger en solid SEO strategi her.)

 

SEO-strategien indeholder disse 4 punkter:

 

Søgeadfærden – også kaldet Søgeordsanalyse.

Teknisk SEO aka det tekniske fundament. I pyramiden er det tekniske SEO den største post. Men. Når jeg arbejder med SEO, starter jeg altid med søgeadfærden. Det er kunden, der skal være i centrum.

Indholdsoptimering: Skab indhold, der matcher det, dine kunder søger efter, og optimér dit eksisterende indhold.

Linkbuilding: Skab relevante og værdifulde links til andre hjemmesider, og arbejd på at skaffe links, der linker ind til din hjemmeside. Du kan læse meget mere om linkbuilding i blogindlægget her.

Udover SEO-strategien er der selvfølgelig også eksekveringen og evalueringen. Det er lige så vigtigt, derfor er det også en naturlig del af mit arbejde, når jeg hjælper mine kunder.

 

Brug for hjælp til SEO-optimering af din hjemmeside eller webshop?
Så lad os tage en snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her. 

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Derudover er der 2 ekstra ting, som ikke er en del af SEO-pyramiden, men som i den grad er en stor del af den måde, jeg arbejder med SEO på sammen med mine kunder:

#1 Optimering af den sociale synlighed. Alle dine platforme hænger sammen. Din aktivitet på de sociale medier hænger i den grad også sammen med dit SEO-arbejde og omvendt. Den lokale SEO er også afgørende her.

#2 Optimering af din user engagement. Du skal bruge alle dine data. Og så skal du bruge evalueringen af dine data og udnytte muligheden for at forbedre det igen og igen.

 

 

Søgemaskineoptimering kan give dig meget mere end bare en placering på side 1 på Google …

 

For der er faktisk flere fordele ved SEO-optimering. Måske er der ikke andre, som har nævnt dem for dig. Men det vil jeg gøre nu. For jeg ser det igen og igen. SEO-arbejdet har stor indflydelse på mange andre parametre i virksomheden.

 

Du sætter fokus på dine kunder

Det handler altid om kunderne. Og ikke kun om din forretning. Jeg har set mange eksempler på hjemmesider, der handler mere om virksomheden end om kunderne. Du kan ikke arbejde med SEO uden, at det kommer til at ændre på dit mindset og din måde at arbejde med for eksempel dine blogindlæg. Det bliver nemmere og mere tydeligt for dig, hvad du skal gøre for at tiltrække kunder, når du har fokus på SEO og kundens behov.

 

Du får ryddet op

Ja, det lyder måske en anelse kedeligt, men det sker ofte, at forretningen ændrer sig. Måske endda flere gange i løbet af kort tid. Det samme skal din hjemmeside jo også gøre. De to ting skal følges ad.

Når du har styr på dit SEO-arbejde og søgeordsoptimeringen, bliver det en naturlig del af dit arbejde. På den måde sikrer du dig, at din hjemmeside ikke blot bliver et sted, hvor tingene bliver forladt og glemt. Du holder din hjemmeside opdateret på alle plan.

 

Du får fokus på konverteringerne

Når du arbejder med SEO, er konverteringen en meget vigtig del af dit arbejde. Du bliver mere skarp på, hvad der er en god konvertering for dig og din forretning. Og du bliver “tvunget” til at arbejde endnu mere konsekvent med dine konverteringer.

 

Du får arbejdsro

Dit SEO-arbejde gør det muligt at strukturere dit arbejde. Når du kommer dertil, hvor du ved præcis, hvad du skal gøre, får du arbejdsro og tryghed i det, du arbejder med. Fordi du har en sikkerhed i, at dit arbejde ikke er tilfældigt. Og du slipper for at løbe rundt efter tilfældige opgaver.

 

 

Sagt på godt jysk …

Det kan betale sig at får styr på din SEO-optimering. På alle planer. Og det handler ikke kun om at ligge nummer 1 på Google (det er selvfølgelig målet). Men i første omgang handler det om, at du helt naturligt kommer til at forstå dine kunder langt bedre, når du SEO-optimere.

På samme tid får du ryddet op i dit SEO-arbejde, og du får arbejdsro, så du kan hjælpe dine kunder bedst muligt.

 

Tak fordi du læste med
… det sætter jeg stor pris på

Har du brug for hjælp til at få gang i dit SEO-arbejde, så du kan få søgemaskineoptimeret din hjemmeside?
Så lad os tage en snak og finde ud af, om vi er det helt rigtige match.

Book en afklaringssamtale her

Linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding: Sådan bruger du dine links som et kvalitetsstempel, der skaber trafik til din hjemmeside

 

Linkbuilding en del af din SEO strategi

 

 

Linkbuilding er som stjerne på en god restaurant – en Michelin-stjerne, der kun bliver tildelt til de restauranter, der fortjener det.

Stjernen skaber synlighed for restauranten og giver dermed muligheden for flere kunder.

 

Linkbuilding er i Google-sprog en god anmeldelse af din hjemmeside, altså en anmeldelse som Google forstår. Og som giver dig synlighed og kredit i den store Google bog. Derfor er det vigtigt, at linkbuilding er en del af din SEO-strategi.

Men linkbuilding har ikke altid haft det bedste ry. Måske du også forbinder med det lyssky SEO-tricks og quick fixes, som ikke er helt fine i kanten. I det her blogindlæg vil jeg gerne dele mine gennemtestede linkbuilding tips med dig.

 

I blogindlægget her kan du derfor læse om …

 

 

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en del af din SEO strategi (læs, hvordan du lægger en solid SEO-strategi her). Linkbuildingen er en SEO-teknik, der har afgørende betydning for din synlig og især betydning for dine placeringer på Google.

 

Linkbuilding er både en arbejdsmetode til at skabe links, der peger ind på din hjemmeside, samtidig med at den kan hjælpe dig med at skabe en solid og sikker struktur på din hjemmeside.

 

Hvorfor skal du linkbuilde?

Linkbuilding har flere formål – og mange fordele i min bog – de to vigtigste er, at du ved hjælp af linkbuilding skaber …
trafik til din hjemmeside.
troværdighed og autoritet til din hjemmeside ved at have gode og værdifulde link, der peger ind på din hjemmeside.

Begge parameter er med til, at Google belønner dig med bedre placeringer i Google. Det er som et tegn til (eller et udtryk for), at du har en god og relevant hjemmeside. Både i forhold til kunderne, men også i forhold til markedet og din branche.

 

Udover de åbenlyse fordele ved linkbuilding er der stor værdi i bruge linkbuilding strategisk og langsigtet i arbejdet med at bygge din hjemmesides indhold og troværdighed. Du skaber en online forretning, som er bygget på et solidt og godt fundament for en forretning, der også eksisterer om 5-10 år. Med andre ord: Det lange, seje træk betaler sig i længden.

 

Derfor er linkbuildingen en vigtig del af hele din SEO-strategi.

 

 

Intern linkbuilding aka den skjulte skat på din hjemmeside

Vi starter med intern linkbuilding. Det måske i virkeligheden den oversete skat, hvis du spørger mig. Den interne linkbuilding kan noget helt særligt, men ingen tager den helt så seriøst, som vi burde.

 

Det siger næsten sig selv, at det handler om, at du skal linke internt på din hjemmeside. Du skal linke smart og strategisk. Og du skal gøre det for at …

  • Få kunden til at blive længere på hjemmesiden (det er nemlig et parameter, som Google afkoder, for at evaluere din hjemmeside).
  • Vise din ekspertise ved at linke dybere ind på din hjemmeside (du er eksperten, og det skal du vise Google både ved hjælp af links og i dit kodesprog).
  • Give værdi (hvis du har flere artikler, der kan hjælpe læseren, så hjælp læseren ved at finde dem ved at linke internt). Det er både rigtig god service, samtidig med at det viser læseren, at du har en stor viden inden for området – og at du glædeligt deler ud af den.
  • Forstå kunderejsen (link smart internt, så kunden føler sig hjulpet og forstået). Det skal være let at navigere rundt på din hjemmeside – eller fordufter dine besøgende hurtigt igen.
  • Skabe ro og overblik (det i sig selv kan være en svær øvelse, men det er endnu en ting, som intern linkbuilding kan hjælpe dig med).

 

 

De 5 ting vil hjælpe dine besøgende og dermed også dine kunder.
Det er derfor jeg kalder intern linkbuilding den skjulte skat. Også fordi intern linkbuilding kan …

 

  • sikre dig, at du ikke har nogle sider, der står alene.
  • sikre dig, at du får skabt det vigtigste på denne side.
  • holde snuden i sporet.

 

Ekstern linkbuilding

 

 

Ekstern linkbuilding: Den lidt sværere del af dit arbejde med dine links

Ekstern linkbuilding er arbejdet med at få andre til at linke til din hjemmeside. Det er den svære del af linkbuilding. For det at få andre til at linke til din hjemmeside kræver lidt mere end bare en hjemmeside og et par gode salgssider.

 

Men sagen er den, at det er den eksterne linkbuilding, der afgør, hvordan din hjemmeside kommer til at stå i forhold til dine konkurrenter og i forhold til dine placeringer på Google.

 

Så hold hovedet koldt. Bare fordi ekstern linkbuilding er svært, betyder det ikke, at det er umuligt. Hvis du læser videre, vil jeg så gerne give dig troen på, at du også kan gøre det her. For det er jeg sikker på, du kan.

 

Når vi taler om ekstern linkbuilding, så er det vigtigt at sige, at det er ikke afgørende, hvor mange links du får. Det er afgørende, hvor du får links fra. Altså hvor relevante de er i forhold til din forretning. Groft sagt, så giver det værdi at få et link fra brancheforeningen for kaffebryggere, hvis du sælger kaffe. Det giver værdi. Men et link fra en frisør, hvis du sælger kaffe – det giver ikke værdi.

 

Gode, relevante links og sammenhængen med din forretning er det, der er afgørende.

Så er der bagsiden af eksterne links. For det er der (selvom vi så nødigt vil tale om det). Bagsiden handler om dårlige links fra spam-hjemmesider, falske hjemmesider, mystiske udenlandske hjemmesider … Ja, du forstår godt, hvor jeg vil hen.

 

Sådanne links i stride strømme kan ødelægge din forretning. Så selvom du måske ikke har bedt om det, så er det op til dig at få sat en stopper for det – eller bede Google om, at de ikke skal tillægge disse links værdi. Og dernæst at anmelde dem. Det er rigtigt vigtigt for at sikre dig, at du kun har eksterne links, som er relevante for dig og din forretning.

 

Hvis du har brug for hjælp til dit arbejde med linkbuilding, så lad os tage en snak om, hvordan jeg og mine dygtige samarbejdspartnere kan hjælpe dig.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.Lad os få en snak

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

 

Din linkprofil er en evaluering af din hjemmeside

Det handler blandt andet om, hvor god din hjemmeside er, og hvor mange gode og relevante links, der peger ind til din side. I praksis betyder det, at du får en score for din hjemmeside – i forhold til de gode og relevante links, der peger ind på din side. Din linkprofil afhænger både af dofollow og nofollow-links. Og hvor stærk en linkprofil dofollow-linkene har.

 

Du må love mig, at du ikke lader ord som “linkprofil” blive for teknisk for dig og skræmme dig fra at komme i gang. Ja, du bør kende til begrebet, men det skal ikke stoppe dig for at komme i gang, at du måske ikke helt kan forstå kompleksiteten af din linkprofil. En god linkprofil kommer helt automatisk, når du først kommer i gang og får styr på det grundlæggende. Og det er jo det, vi er i gang med nu.

Det får måske dig til at tænke:

“Hvornår skal jeg gå i gang med linkbuilding? Og skal du blive ved?”

Mit svar til dig er, at du skal begynde nu. Og du skal blive ved.

 

En ny forretning har brug for en gode anmeldelse fra andre. Troværdige anmeldelser, der får flere til at besøge forretningen og købe. En eksisterende forretning har brug for en gode anmeldelser for at forblive kundernes foretrukne favorit forretning. For der vil altid komme nye og flere konkurrenter til.

 

 

Linkbuilding bør være en naturlig del af dit SEO-arbejde

Linkbuilding kan ikke stå alene. Linkbuilding kan ikke redde din forretning. Eller skabe mirakler. Dit SEO-fundament og dit optimeringsarbejde – det vil sige dit arbejde med SEO-optimering (grundarbejdet) af din hjemmeside – er stadig afgørende for, at du lykkes med din linkbuilding. Både den interne og i særdeles også den eksterne. Ingen ønsker at linke til en side, der ikke er god (og har en god link-strategi).

 

Sådan kommer du i gang med Linkbuilding

Som jeg før har nævnt, så handler det bare om, at du kommer i gang. Lidt har også ret, og det er bedre at starte i dag end i morgen. Her er X trin til, hvordan du kommer i gang.

 

#1 Start med de oplagte links
Start med dit netværk, dem, der er omkring din forretning.

 

Det kan for eksempel være …
Samarbejdspartnere
Leverandører
Medlemsskaber
Dine kunder (omtale af den fede slags)

 

#2 Brug din branche

Er der en brancheforening eller et netværk i din branche, der er relevant at få links fra? Et link eller flere fra din branche giver dig muligheden for at fremstå som ekspert på området, der hvor dine kunder leder efter sådan én som dig.

Så kan du overveje, om der er nogle online magasiner indenfor din branche, der kunne være relevante, som du kunne kontakte. Igen for synlighedens skyld og for værdien af et godt relevant link.

 

#3 Er der nogen, du kan samarbejde med for at få dit budskab ud?

Næste skridt kan for eksempel være bloggere inden for området, som du kan kontakte og undersøge muligheden for at lave et samarbejde med. Vælg med omhu, og tænk på din målgruppe. Du skal ikke bare linke for linkets skyld. Er det samme målgruppe som din forretning? Er I et godt match? Det er altid et godt pejlemærke for, om et samarbejde er værdien værd.

Det kan også være en mulighed, at du og din virksomhed bliver gæsteblogger hos andre blogs. Som en slags eksperter med indlæg og viden, der er relevant for den enkelte blog.

 

Mulighederne er mange. Det er bare med at komme i gang. Og det behøver ikke foregå på lyssky måder – du kan sagtens linkbuilde på en ordentlig måde, som du kan stå inde for.

 


Brug for hjælp til linkbuilding?
Så book en tid direkte i min kalender her.

 

Linkbuilding hvordan?

Få de lidt nørdede metoder her

Når du så er kommet i gang, er du klar til at grave et spadestik dybere. En del af en god linkbuilding strategi indeholder blandt andet en analyse af dine konkurrenters linkprofil. Spørg dig selv: Hvor får de links fra? Er det også en mulighed for din virksomhed? Har konkurrenterne gjort noget ekstra? Har de bevæget sig uden for branchen? Kunne du gøre det samme?

Foruden disse metoder findes der nogle lidt mere nørdede metoder til at finde gode, værdifulde links til dit website.

 

Tre af dem er:

#1 Broken link finder.

Du skal finde de links, der ikke virker på din hjemmeside. For links, der ikke virker, er ikke god service – de vil bare irritere din læser og gøre deres brugeroplevelse besværlig. Du kan få din SEO-sparringspartner til at hjælpe dig med at finde broken links på din hjemmeside.

Dertil kan du lave samme øvelse på andre hjemmesider. For eksempel hjemmesider, som du arbejder på at få en link fra. Og hvorfor nu det? Jo, hvis hjemmesiden har et link, der ikke længere virker – og du kan skabe indhold, der er relevant (eller du har indhold i forvejen, som er relevant) så kan du tage kontakten og tilbyde, at de kan linke til din hjemmeside. Bemærk: Det er en øvelse i sig selv, og det tager tid. Men det ér en mulighed.

 

#2 Lav et tool, og giv værdi til andre.

På den måde hjælper du dine potentielle kunder med et af de problemer de har. Lad mig give dig et par eksempler: Tekstr.dk eller som Morten Vadskær hos V4d5.net gør.

Det kan virke simpelt, men det er i den grad effektfuldt. Udfordringen er så at få andre til at dele dette værktøj på deres hjemmeside, og derved får du et link herfra.

 

#3 Køb linkbuilding.

Det er også en mulighed og et helt kapitel for sig selv. Du kan købe links på mange måder. Det kan være igennem PR, hvor du betaler et bureau for at skabe kontakten og de gode historier til pressen eller for eksempel brancheforeninger.

Du kan også købe dig adgang til skrive artikler hos andre hjemmesider dermed adgangen til at få et link.

Ydermere kan du betale en samarbejdspartner for at blogge (skabe indhold eller omtale for dig).

Der er mange muligheder. Men én ting er sikkert: Det er en disciplin i sig selv at kende til værdien af de links og muligheder, du kan købe dig til. Derfor vil jeg altid anbefale, at du ikke køber tilfældige links. Eller af tilfældige udbydere. Det her handler om tillid og et godt samarbejde. Og du har brug for de helt rigtige links, for at du for alvor vil se effekten af dit arbejde med linkbuilding.

 

Hvis det virker uoverskueligt, så start med det, du kan – og gør en forskel her. Find ud af din kerneforretning. Optimér internt på din side gennem intern linkbuilding. Det vil også hjælpe dig med at blive skarp på, hvilke links der er vigtige i din forretning, og hvor vil du gerne vil have links fra.

 

Sagt på godt jysk…

Linkbuilding er vigtigt, og et godt værktøj, når du skal søgeordsoptimere din hjemmeside. Brug din kritiske sans, når du linkbuilder og ikke bare linke for linkets skyld. Du har brug for den helt rigtige (relevante) trafik – ikke bare tilfældig trafik. Quick fixes og lyssky SEO-tricks får dig kun så langt.

Du er nødt til at bruge linkbuilding som et værktøj til at tiltrække de helt rette kunder til din hjemmeside og vinde deres tillid som ekspert inden for dit område ved at bruge tid på at reflektere over, hvilke links der kan give dine kunder værdi.

 

Har du mistet overblikket over dit arbejde med linkbuilding? Ved du ikke, hvor du skal starte og slutte? Så lad os tage en snak og finde ud af, om vi er det rette match.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.


Jeg glæder mig til at snakke med dig og høre meget mere om din forretning.

SEO-strategi

SEO-strategi

Læg en stærk SEO-strategi og ryk til det næste niveau med din forretning

 

En seo-strategi

 

En SEO-strategi er planen, der skal få dig fra der, hvor du er nu, til der, hvor du gerne vil hen med din forretning. En SEO-strategi er den samlede plan for, hvad du skal gøre, hvad du skal optimere, og hvordan du vil gøre det for at tiltrække mere relevant trafik til din hjemmeside. Trafik, der skaber kunder. Det er med andre ord lige præcis det, der får dig til næste niveau i din forretning.

Med en god SEO-strategi bygger du din online forretning op (både med menu, blogindlæg, landingssider og produkter), så du undgår at lave tilfældigt arbejde – eller endnu værre, at du spilder din tid på noget, som ikke giver dig de kunder, du ønsker. For du vil gerne sælge mere til flere. Og du vil gerne sikre dig, at den indsats, du lægger i dit arbejde, også bliver set, hørt og bemærket. Så du kan hjælpe flere – hvad enten det er med din viden, din hjælp eller dine produkter. Det forstår jeg godt.

Det sker ikke ved et tilfælde. Virksomheder og personer, der skaber salg og får kunder, har en plan. Det er ikke nødvendigvis, fordi de følger planen slavisk (alt kan jo ændre sig), men de har en plan. En plan, der på en eller anden måde indeholder data, tal, viden og et mål for, hvad der skal ske. Den plan kan vi kalde mange ting, men lad os give den det navn, som langt de fleste bruger: En SEO-strategi.

Jeg er ret sikker på, at du allerede har hørt om en SEO-strategi. Men har du én? Og er du kommet godt i gang med at få den implementeret? Det er dét, som dette blogindlæg skal handle om.

 

I blogindlægget fortæller jeg dig om …

Lad os starte med at kigge på, hvad en SEO-strategi egentlig er.

 

Hvis du allerede nu ved, at du gerne vil have hjælp til at lægge en SEO-strategi og rent faktisk føre den ud i livet, så tøv ikke med at hive fat i mig, så vi kan tage en snak og finde ud af, om vi er et godt match.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Hvad er en SEO-strategi?

En SEO-strategi er data, fakta og ord på, hvor du står i dag, hvor du skal hen, og hvordan du gør det. En SEO-strategi omhandler din online forretning. Dine produkter. Markedet. Konkurrenterne. Men først og fremmest handler SEO-strategien om dine potentielle kunder. Den giver dig en retning for, hvordan din hjemmeside skaber trafik. Hvilken trafik, der vil være relevant for dig, for at kunne nå de rette kunder.

Det hele kan stå på et stykke papir. Men virkeligheden er den, at det kun kommer til at virke, hvis papiret bliver nærstuderet af dig, din SEO-nørd og gerne dit team. Derfra sætter I små streger på, hvem gør hvad. Og hvornår. Ellers vil det være som en kostplan, der hænger på køleskabet, som du siger til dig selv, du begynder at tage i brug på mandag.

 

Derfor bør du have en solid SEO-analyse, før du lægger din plan

Bag en SEO-strategi er blandt en analyse af hjemmesiden, en søgeordsanalyse og en konkurrentanalyse. I SEO-strategien samler du viden og data fra ovennævnte analyserne og laver en plan for, hvilket SEO-arbejde du skal have udført for at opnå det ønskede resultat. Den tager udgangspunkt i din nuværende situation, og hvor du er i forhold til konkurrenterne på markedet. Og hvordan du kommer til målet.

I SEO-analysen ser vi også på, hvilke teknikker og metoder vi vil bruge for at opnå det, du ønsker, der skal ske med din forretning.

 

 

De 5 grunde til, at du bør have en SEO-strategi

Nu ved du, hvad en SEO-strategi er, og hvordan du griber den an. Men. Hvis du stadig ikke er helt overbevist om, at en SEO-strategi er the way to go, så vil jeg gerne give dig de 5 grunde til, at jeg anbefaler alle mine kunder at få lagt en stærk SEO-strategi.

 

Du sparer tid

Du får en plan for, hvordan du kommer fra A til B. Planen er skabt ud fra tal, data og din viden omkring dine kunder. En SEO-strategi sikrer dig, at du går målrettet efter det, der virker. Og det, der skaber trafik og kunder. Du slipper for at skulle teste, afprøve og forsøge dig igen og igen med opgaver, der alligevel ikke får dig tættere på dit mål. Du bruger din tid på det, der virker.

 

SEO er god forretning

For med en SEO-strategi sparer du ikke kun tid, men også penge.

Hvis du skal have tid til at tjene dine penge, skal din forretning gøre en del af arbejdet for dig. Du skal også kunne tiltrække kunder, når du arbejder og laver alt muligt andet. Der skal besøgende i butikken, for at du kan skabe kunder. Det kan dit SEO-arbejde gøre for dig. Hvis du gør det godt. Og gør det præcist. Og ved, hvad du skal gøre – og hvor. Ellers kan dit arbejde være spildt, og din tid og dine penge ligeså.

 

SEO er en fremtidssikring

Du er nødt til at sikre dig, at din forretning vokser og bliver på markedet mere end blot 1 år. Det gode ved SEO-arbejdet er, at det er arbejde udført på din hjemmeside. Det er altså din ejendom. Det forsvinder ikke i strømmen af opslag på Facebook. Det forbliver. Og det skaber mere og mere værdi for din forretning, jo flere, der besøger din hjemmeside. Det er et arbejde, du hele tiden skal vende tilbage til, men det bygger grundstene for din online forretning, som skal holde i mange år. Og når først fundamentet er lagt, står du sindssygt stærkt.

 

Du fremstår som en ekspert indenfor dit felt

Du bliver en spiller på dit marked, og det betyder også, at du nemmere kan blive connected med andre ved for eksempel at blogge om dit emne. Ved at dele artikler og viden på andres medier, skaber du synlighed og troværdighed. Og netop det med troværdigheden er en af de vigtige faktorer i Google-algoritmen. Du skal skabe dig en platform, hvor du viser din viden, dine kompetencer og den erfaring, der får folk til at vælge lige præcis dig.

 

Dit indhold forsvinder ikke i mængden

Hvis du har en tydelig og stærk SEO-strategi, vil det også kunne ses på dit indhold. For det forsvinder ikke i bare mængden, som du ellers kan risikere, hvis du blot poster et tilfældigt opslag på Facebook her og skriver et tilfældigt blogindlæg der. Der kommer til at være en rød tråd i det, du siger, så dit indhold kommer til at fremstå meget mere tydeligt og klart for din målgruppe. Det samme vil det, du har på hjertet, gøre.

 

 

SEO optimeringsguide

 

Min SEO-optimerings step-by-step plan til dig, der bare gerne vil i gang nu

 

Søgeordsoptimering (og særligt strategien bag) kan være uoverskueligt. Især, hvis du ikke ved, hvor du skal starte og slutte. Derfor har jeg brudt SEO-strategien ned til 5 trin, som du med fordel kan krydse af på din tjekliste, når du skal i gang med din egen SEO-strategi. De 5 trin kommer her:

Inden du overhovedet går i gang, skal du tage temperaturen på, hvordan det går her og nu… Find ud af, hvad du vil måle på – og hvad dine ambitioner. Det vil sige: Hvad er formålet med din SEO-strategi

Du skal desuden vende blikket mod dine kunder. For det er jo for deres skyld, du gør alt det her. Derfor skal det være helt klart for dig, hvem de er, og hvad de har brug for, inden du går i gang.

I dit forarbejde er det også relevant at kigge på dine konkurrenter. Du skal se, hvordan de gør, for at finde ud af, hvordan du kan gøre det, de gør (på din egen måde) plus det ekstra krydderi (dig). Sådan at du skiller dig ud fra de andre, når I ligger der side om side på side 1 på Google.

 

 

Kom godt i gang med din SEO-strategi

#1 Søgeordsanalyse

En god søgeordsanalyse er guld værd (og hele grundlaget for dit SEO-arbejde). Hvis du bruger den rigtigt. Ikke hvis den ligger i skuffen. Det siger sig selv.

(Meget) kort sagt handler en søgeordsanalyse om at finde de ord og sætninger, som dine potentielle kunder søger efter på Google. Med en skarp søgeordsanalyse i hånden kan du skrive stærkere indhold, fordi du bliver i stand til at skrive direkte til din drømmekunde.

Du kan få min opskrift på en knivskarp søgeordsanalyse lige her.

 

#2 Prioritering
Det her er noget af det sværeste. Men det er vigtigt. Og du kan sagtens finde ud af det. Det handler om, at du skal prioritere dine kræfter. Du kan ikke være over det hele hele tiden. Så du må vælge det, dit forarbejde fortæller dig er vigtigst for dine kunder (aka din søgeordsanalyse).

Mit råd til dig, der er i tvivl om, hvilke søgeord du skal satse på, er, at du vælger de søgeord, som ligger tættest på et salg i din forretning.

Tænk både kortsigtet og langsigtet. Hvad er det mest oplagt her og nu? Og hvad skal du på et tidspunkt også optimere til. En god SEO-strategi kan sagtens rumme begge dele.

 

#3 Skab indhold
Nu skal du i gang med at lave indhold. Når du gør det, sker det med dit forarbejde – dine kunder og markedet in mente. Og jeg vil næsten vædde med, at du vil opdage, det her trin bliver meget lettere, når du har gjort dit grundige forarbejde.

 

#4 Optimering af dit eksisterende indhold
Måske du kender det som SEO-optimering? Søgemaskineoptimering? Det handler om at tage det indhold, du allerede har, fintune det og gøre det endnu bedre, så det kan tiltrække endnu mere relevant trafik til din hjemmeside.

 

#5 Linkbuilding
Dit website skal hænge sammen. Derfor skal du linke, der hvor det er relevant. Det er også god service, og det hjælper dine potentielle kunder til at forstå det, du er ekspert i. For på den måde henviser du din læser til andre sider, som er relevante for ham eller hende.

Ydermere skal du i gang med ekstern linkbuilding. Det vil sige, du skal skabe/skaffe links fra andre relevante sider. Det er en disciplin i sig selv, men det er afgørende for dit SEO-arbejde.

 

Har du brug for hjælp til at få kickstartet dig til at få hevet søgeordsanalysen op af skrivebordsskuffen og ud i den virkelige verden?

Så lad os tage en snak og finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Book en tid i min kalender her.

 

Har du brug for en SEO strategi

 

Hvordan ved du, om du har brug for en SEO-strategi?

Nu ved du, hvad en SEO-strategi er. Men er du stadig i tvivl om, om det vil være det rette for dig?

Stil dig selv disse spørgsmål:
  • Er du lige nu afhængig af dit annoncebudget?
  • Har du lige nu har mistet overblikket over, hvad du skal gøre, og hvor du skal gøre det?
  • Er du afhængig af, at din hjemmeside også kan sælge for dig?
  • Vil du sikre dig, at din online forretning også findes om 2-3 år?
  • Er du allerede godt i gang med at SEO-optimere din hjemmeside? Men har du – hvis du skal være helt ærlig – ikke rigtigt en plan for, hvor meget mere du skal gøre for at tiltrække flere kunder?
  • Vil du gerne blogge mere strategisk og mindre tilfældigt?

 

Hvis det her lyder mistænkeligt meget som dig, så tør jeg godt sige, at en SEO-strategi er helt sikkert det rigtige næste skridt for dig. Og du kan gå i gang allerede i dag. Nu har du i hvert fald fået min opskrift. Den opskrift, jeg bruger, når jeg hjælper mine kunder.

 

Sagt på godt jysk…

Med en sikker og solid SEO-strategi i hånden slipper du for at spilde mere tid på tilfældige blogindlæg, Facebook opslag eller tyndt indhold. Du sætter kursen for din virksomhed og skaber grobund for god organisk trafik, som vil arbejde for dig nat og dag – 24/7 – mange år ud i fremtiden.

 

Tak fordi du læste med
… det sætter jeg stor pris på

Hvis du har brug for hjælp til at overskue projektet og et skub i den rigtige retning, så lad os tage en snak og finde ud af, om vi er et godt match.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Book en afklaringssamtale her