Hanne Østergaard logo

Søgeord

Sådan vælger du det rigtige søgeord

find et godt søgeord
Hanne Østergård
Udgivet: 1. september 2022
Opdateret: 24. oktober 2024
Hvis du sidder med en liste af søgeord foran dig, hvordan ved du så, hvilket der er det rigtige at vælge? Hvordan sikrer du, at de søgeord du vælger at optimerer din hjemmeside til rent faktisk skaber trafik fra Google?

Hvordan kan du være sikker på, at du vælger det søgeord, der får dig til at skille dig ud?

Et af de vigtigste spørgsmål, du kan stille dig selv, er: "Kan mine kunder finde mig, når de søger på Google?" 

Ikke kun på dit virksomhedsnavn, men også på de tjenester eller produkter, du tilbyder. 

Denne artikel giver dig svar på følgende:

Hvad et godt søgeord er - for din forretning.
Hvad du kan bruge søgeordene til, og hvordan du finder dem.
Hvorfor det kan være en fordel at inddele dine søgeord i kategorierne. Og hvordan du gør.
Hvad dit SEO-arbejde kan give dig udover bare stærke søgeord.

Der bliver foretaget 70.000 søgninger i sekundet, 227 millioner i timen og 5,4 billioner om dagen.
Brug dem.

Sagen er den, at vi googler hver dag. 

Vi googler efter information, løsninger og svar. 
Vi googler det.

Det samme gør dine potentielle kunder. Hver dag.
Vi er vant til at finde svar eller løsninger på alt. 

I hele verden bliver der foretaget 70.000 søgninger i sekundet. Det er omkring 227 millioner i timen, og det svarer til 5,4 billioner Google-søgninger hver dag. Tallene her er fra 2020. Tænk en gang hvordan tallene ser ud i dag!
Det er gode nyheder for dig, der har en hjemmeside eller en webshop, som hver dag skal tiltrække nye kunder. 

Det skal du da benytte dig af.
Men inden vi kommer så langt, så lad os starte fra begyndelsen. Det vi skal tale om her er søgeord. Fordi søgeord er bindeleddet mellem dig og kunderne. SEO-optimering er redskabet hertil. Lad os starte med søgeordet.

Hvad er søgeord?

Et søgeord er det ord eller den sætning, du indtaster i Google, når du søger efter information. Det kan være et enkelt ord eller en længere søgefrase bestående af flere ord. Uanset formen er valget af søgeord vigtigt, når du vil SEO-optimere din hjemmeside og tiltrække flere kunder.
Måden, folk søger på Google, varierer, men visse ord og sætninger bliver søgt på gentagne gange. Heldigvis kan du undersøge, hvor mange der søger på et bestemt søgeord, før du optimerer din hjemmeside til det valgte søgeord. 
Det vigtigt at vælge de søgeord, du ønsker at blive fundet på, når dine næste kunder søger efter dig og det, du kan hjælpe med.
Udfordringen ligger i at finde de søgeord, der passer til din forretning og samtidig rammer dine potentielle kunder præcist. Det er det jeg i dette blogindlæg vil hjælpe dig med. Vi skal også se nærmere på, hvad du skal være opmærksom på, når du vælger søgeord. Ydermere hvordan du med nogle enkle trin kan gøre processen lettere og mere målrettet, så du sikrer dig, at dit næste blogindlæg rammer plet.

Hvorfor er søgeord vigtige?

Søgeord spiller en afgørende rolle, når det kommer til SEO-optimering og annoncering på Google Adwords.
Vi skal derfor kigge nærmere på, hvordan du bruger søgeord i dit indhold og SEO-arbejde. Ved at målrette dit indhold mod de specifikke søgeord eller sætninger, som dine potentielle kunder søger efter, kan du ikke kun øge din synlighed, men også tilbyde værdi ved at besvare deres spørgsmål, uddanne dem og hjælpe dem med at finde de løsninger, de leder efter.

Hvordan finder du det rette søgeord?

For at finde de mest relevante søgeord, er en grundig søgeordsanalyse afgørende. Den danner fundamentet for dit SEO-arbejde og giver indsigt i, hvad dine potentielle kunder søger efter, når de har brug for dine ydelser eller produkter.
En søgeordsanalyse afslører også, hvordan dine kunder beskriver deres behov og udfordringer. Du får viden om, hvilke ord de bruger. Både ord, du kender, men oftest også andre ord, du ikke selv har overvejet at anvende om din virksomhed.
Du kan lave en søgeordsanalyse enten for hele din virksomhed eller for specifikke blogindlæg, du ønsker at skrive. Det er en god idé at overveje, hvad formålet er, inden du begynder analysen.
En effektiv søgeordsanalyse bygger på fem vigtige trin: brainstorm, strukturering, research, prioritering og implementering. Selvom processen er ligetil, kan den være tidskrævende og kræver en del øvelse. Der er mange værktøjer til rådighed, og det kan ofte være en fordel at kombinere flere for at opnå de bedste resultater.

Populære programmer som Morningscore, Google Search Console, Ubersuggest, Ahrefs og Googles Keyword Planner kan være nyttige i arbejdet.
Du kan læse mere om, hvordan du laver en solid og sikker søgeordsanalyser her.

Hvilket søgeord skal du vælge?

For at vælge de rigtige søgeord skal du være opmærksom på flere ting. For det første er det vigtigt, at de søgeord er relevante i forhold til det, du tilbyder din kunder. Hvad enten det er en ydelse eller et produkt.
Det er også vigtigt, at dine søgeord eller er ord, som dine kunder rent faktisk bruger. Her kan du bruge den viden, du i forvejen har om dine kunder. Hvad skriver de til dig? Hvad spørger de om? (og hvordan spørger de?) For det skal både matche dig, din forretning og ikke mindst dine kunder.
Derudover er det også vigtigt, at det er søgeord, der rent faktisk er nogle, som søger på. Vælger du et ord, som ingen søger på, vil du ikke få ret meget ud af dit SEO-arbejde. Og vælger du kun at bruge de ord og sætninger, som beskriver det dine kunder har brug for – men som dine kunder ikke endnu ved, at de har brug for, så risikerer du også at ramme “ved siden af”.
Lad os gøre det lidt mere konkret.

De tre ting, du skal vælge søgeord ud fra, er:

Antal søgninger pr. søgeord
Sværhedsgraden
Søgeordets relevans
søgeord

Antal af søgninger er vigtigt 

Det handler om, hvor mange der i gennemsnit søger efter søgeordet eller søgefrase om måneden. Er der søgninger på? Er der nok søgninger til, at du skal lave indhold hertil?

Omvendt gælder det samtidig om, du ikke kun vælger søgeord eller søgefraser, som har en meget høj søgevolumen. For jo flere, der søger på det specifikke søgeord, desto sværere kan det typisk også være at blive rangere højt på Google med netop det søgeord. 

Nærnæst skal du kigge på sværhedsgraden 

Det hænger sammen med antal søgninger på søgeordet. Og her er vurderingen (hvis du bruger Googles søgeordsplanlægning), at sværhedsgraden, du får oplyst, skal ses i forhold til, hvis du skal annoncere på ordet.

Men det er stadig relevant for dig, der skal lave indhold – uden betalt annoncering. Fordi annoncerne fylder mere og mere i en Google-søgning. Og hvis der i forvejen er mange annoncer på søgningen, så er der ikke meget plads til de organiske resultater, som du går efter.

Du har også brug for både specifikke og mere brede søgeord

Du bør også overveje søgeordsrelevansen. Hvor relevant er dit søgeord i forhold til det, du laver? Hvor relevant – og hvor langt fra et køb i din forretning er søgningen? Det skal du også vurdere på, inden du vælger dine søgeord.

Du skal både have store søgeord, som dækker dit område, men der skal også gerne være indhold til søgninger, som er så specifikke, at de rammer direkte ind til fx et produkt. Eller et specifikt problem, du løser.

Derudover bør du overveje…

Hvad vil læseren have svar på ved denne søgning?
Er det nok med ét søgeord? Er der andre relaterede søgeord, du også skal have med?
Hvor tæt "ligger" søgningen på et køb?

Vigtigst af alt: Forstå din kundes søgeintention

Det bedste, du kan gøre, er at sætte dig i kundens sted. Hvorfor skrev hun eller han netop det søgeord? Hvad er søgeintentionen bag? Er det hjælp han eller hun søger? Det er vigtigt at vide, når du skaber dit indhold.

Et lille trick:

Se på de 3 hjemmesider, der lige nu har de bedste placering på Google. Og overvej så:
Hvad svarer de på?
Hvad mangler de at svare på?
Hvad har de glemt?
Det handler ikke om, at du skal kopiere dine konkurrenter. Men derimod om, at du kan analysere andres indhold, så du kan gå tilbage og skabe dit eget unikke indhold.
Information og vidensdeling
Det kunne være “søgemaskineoptimering”. Det er en bred søgning, men som indbyder læseren til at læse om emnet. Det er en fordel, hvis nu han eller hun har brug for at forstå eller brug for sætte nogle flere ord på, inden han eller hun laver en søgning på, hvem der så kan hjælpe.
Geografien
Det kan være “en lokation + det, du tilbyder”. Det kunne være “Psykolog Aabenraa”. En meget specifik søgning, men nødvendigvis ikke helt nok til, at din potentielle kunde er klar til et køb. Det kan være, at brugeren blot er i gang med at undersøge de forskellige muligheder, der er.
Køb-knappen
Den type søgninger er købsrelaterede. Det kan for eksempel være “køb røde Nike sneakers xc3 online”. Det er en meget specifik søgning, som viser, at han eller hun er klar til et køb. Det handler bare om at finde købsknappen. Så den skal du selvfølgelig vifte med lige foran øjnene på ham eller hende.

Lad os lige samle trådene

Søgeord er afgørende for, at du kan findes af dine kunder online
Valg af søgeord er afgørende for, hvilke Google-placeringer du får.
Det indhold, du skaber skal matche det, dine kunder søger efter
På den måde undgår du at “spilde” tiden på at skrive det ene blogindlæg efter det andet – som kunderne aldrig finder – kun fordi du ikke bruger de rigtige søgeord.

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp til at finde de rette søgeord, der skaber organisk trafik og besøg til din hjemmeside?

Jeg hjælper virksomheder at tiltrække flere kunder med godt solidt SEO arbejde. Hvad siger du til det? Skal vi kigge på din hjemmeside?
Bliv fundet på Google med en søgeordsanalyse i hånden
Copyright © 2025 All Rights Reserved
magnifiercrossmenu