Hanne Østergaard logo

Søgeord

Sådan vælger du det rigtige søgeord

søgeord - lyt til dine kunder
Hanne Østergård
Udgivet: 1. september 2022
Opdateret: 17. oktober 2023
Der er ikke noget mere frustrerende eller utilfredsstillende end at sidde med en lang liste af søgeord – og ikke vide, hvilket ét der er det helt rigtige. For du ved sikkert godt, at dine søgeord ikke er meget værd, hvis de bare ligger i en mappe på dit skrivebord. Du ved bare ikke, hvordan du skal bruge dem. For du vil heller ikke spilde din tid ved at vælge det forkerte søgeord.

Det, du i virkeligheden bør starte med at spørge dig selv om, (for at svare på ovenstående spørgsmål) er: “Kan mine potentielle kunder finde mig, når de googler?”

Ikke bare på dit navn, men også på det du hjælper dine kunder med. Eller det du tilbyder.

Det er det, hvad dette blogindlæg om søgeord skal hjælpe dig med. Jeg vil blandt andet fortælle dig om:

– hvad et søgeord er.
– hvad du kan bruge søgeordene til, og hvordan du finder dem.
– hvorfor det kan være en fordel at inddele dine søgeord i kategorierne. Og hvordan du gør.
– hvad dit SEO-arbejde kan give dig udover bare stærke søgeord.

Der bliver foretaget 70.000 søgninger i sekundet, 227 millioner i timen og 5,4 billioner om dagen.
Brug dem.

Sagen er den, at vi googler hver dag. Vi googler efter information, løsninger og svar. Vi googler alt. Det samme gør dine potentielle kunder. Hver dag.
For vi er vant til at finde svar eller løsninger på alt. Og det gør vi på Google med en masse søgeresultater. I hele verden bliver der foretaget 70.000 søgninger i sekundet. Det er omkring 227 millioner i timen, og det svarer til 5,4 billioner Google-søgninger hver dag. Tallene her er fra 2020.
Det er vildt gode nyheder for dig, der har en online forretning, og som hver dag skal tiltrække kunder. Dine kunder gør en aktiv handling for at komme i forbindelse med dig. Det skal du da udnytte, ik?
Men inden vi kommer så langt, så lad os starte fra begyndelsen. Det vi skal tale om her er søgeord. Fordi søgeord er bindeleddet mellem dig og kunderne. Og Google-optimering og SEO er redskabet hertil. Lad os starte med søgeordet.

Hvad er søgeord?

Et søgeord er det ord, du bruger til at søge efter noget på Google. Det vil sige, når du foretager en søgning på Google. Det kan være et enkeltstående ord. Eller det kan være et såkaldt søgefrase, der består af flere ord. Altså en sætning.
Søgeord er det vigtigste at have fuldstændigt styr på, hvis du SEO-optimerer din hjemmeside for at tiltrække flere kunder til.
Det, dine kunder søger efter, er enten søgeord, sætninger af ord eller spørgsmål.
Det er forskelligt, hvordan folk søger på Google, men nogle søgeord og sætninger bliver brugt igen og igen. Og det er muligt at undersøge, hvor mange der søger på ordene.
Det betyder, at du kan undersøge et søgeord eller sætning, før du laver et svar i form af for eksempel et blogindlæg. Til det skal du vælge, hvilke søgeord du ønsker at blive fundet på – skrive blogindlæg hertil og dernæste forbinde dem ved intern linkbuilding.
Udfordringen er, at det kan være svært at regne ud, hvilke søgeord der er de rigtige for dig – altså relevante for din forretning, og som rammer spot on på dine potentielle kunder.
Det vil jeg gerne hjælpe dig med i dette blogindlæg.
Vi skal kigge på, hvad du skal være opmærksom på, når du finder søgeord. Og hvordan du med enkle trin kan gøre processen nemmere – og mere sikker, når du vælger et emne (og dermed et søgeord) til dit næste blogindlæg. Eller til dine kategorier på din hjemmeside.

Hvad skal du bruge søgeordene til?

Et søgeord bruges i forbindelse med SEO-optimering eller til Google Ads, hvis du vil annoncere på specifikke søgeord.

I dette skriv tager vi udgangspunkt i søgeord til dit content og i forbindelse med dit SEO-arbejde. Du har nemlig muligheden for at svare, uddanne og hjælpe dine kunder direkte ved at skabe indhold til netop det specifikke søgeord eller de specifikke sætninger, som dine potentielle kunder søger efter.

Det er ikke tilfældigt, hvordan du får kunderne til at komme ind og finde svar på din hjemmeside. Eller blog. Du kan selv være med til at afgøre, hvem og hvor mange der besøger din side. Det er måske lidt groft sagt, men du har faktisk en reel chance for at påvirke dit besøgstal på hjemmesiden. Og det er her, vi skal tale om søgeord.
Søgeord

Hvordan finder du søgeord?

Når du skal finde de helt rette søgeord, har du brug for en stærk søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen er fundamentet i alt dit SEO-arbejde. Fordi den viser dig, hvad dine potentielle kunder søger efter, når de går online.

Den giver dig et unikt indblik i, hvordan dine potentielle kunder taler om sig selv og deres problem. Hvilke ord de bruger. Og måske det endda er ord, du slet ikke havde overvejet at bruge om dig selv og din virksomhed.
Når du laver en søgeordsanalyse, kan du både gøre det til hele forretningen eller løbende til de blogindlæg, du gerne vil skrive. Det er også en vigtig ting at overveje, inden du går i gang med at lave din søgeordsanalyse.

Hvis vi skærer helt ind til benet, så består en god søgeordsanalyse i min bog af 5 trin: Brainstorm, strukturering, research, prioritering og implementering.
Find søgeordene og vælg så de rigtige søgeord. Særligt prioriteringen er det, der skiller fårene fra bukkene. For en søgeordsanalyse fyldt med søgeord er intet værd, før du får dem prioriteret, så de passer til dig og din virksomhed. Du skal bruge gode søgeord. Vigtige søgeord. Og relevante søgeord. Derfor er dit valg af søgeord alfa og omega.

Du kan få min ikke-nørdede metode, hvor jeg går i dybden med de 5 trin her.

Det er sådan rimelig nemt at gå til. Men det tager tid. Og det kræver lidt øvelse. Du kan bruge flere forskellige programmer til at få lavet en knivskarp søgeordsanalyse. Og du må meget gerne kombinere programmerne med hinanden.

Det kan være programmer som Storybase, Ubbersuggest, Ahrefs og selvfølgelig Googles egen søgeordsplanlægningsprogram: Keywordplanner.
Det kan du også læse meget mere om i mit blogindlæg om søgeordsanalyser her.
Rådgivning

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp til at finde de bedste søgeord, der skaber synlighed og tiltrækker kunder?

Eller har du brug for at få prioriteret listen af søgeord, som du aldrig får brugt, eller som ikke giver dig de ønskede resultater?

Så lad os tage en snak om, hvordan du kan få det optimale ud af dit arbejde med relevante søgeord.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.

Hvilket søgeord skal du vælge?

For at vælge de rigtige søgeord skal du være opmærksom på flere ting. Det vigtigt, at de søgeord er relevante i forhold til det, du tilbyder din kunder. Hvad enten det er en ydelse eller et produkt.
Det er også vigtigt, at dine søgeord eller søgesætninger er ord, som dine kunder rent faktisk bruger. Her kan du bruge den viden, du i forvejen har om dine kunder. Hvad skriver de til dig? Hvad spørger de om? (og hvordan spørger de?) For det skal både matche dig, din forretning og ikke mindst dine kunder.
Derudover er det også vigtigt, at det er søgeord, der rent faktisk er nogle, som søger på. Vælger du et ord, som ingen søger på, vil du ikke få ret meget ud af dit SEO-arbejde. Og vælger du kun at bruge de ord og sætninger, som beskriver det dine kunder har brug for – men som dine kunder ikke endnu ved, at de har brug for, så risikerer du også at ramme “ved siden af”.
Lad os gøre det lidt mere konkret.

De tre ting, du skal vælge søgeord ud fra, er:

- Antal søgninger pr. søgeord
- Sværhedsgraden
- Søgeordets relevans
Lad os dykke lidt ned i de tre ting.
søgeord

Antal af søgninger er vigtigt – men det kan ikke så alene

Det handler om, hvor mange der i gennemsnit søger efter søgeordet eller søgefrase om måneden. Er der søgninger på? Er der nok søgninger til, at du skal lave indhold hertil?

Omvendt gælder det samtidig om, du ikke kun vælger søgeord eller søgefraser, som har en meget høj søgevolumen. For jo flere, der søger på det specifikke søgeord, desto sværere kan det typisk også være at blive rangere højt på Google med netop det søgeord. Ganske enkelt fordi der vil være mange, der optimerer til netop dette søgeord. Eller laver annoncer hertil.

Sværhedsgraden er ikke kun relevant ved annoncer – men også ved organisk trafik

Det hænger sammen med antal søgninger på søgeordet. Og her er vurderingen (hvis du bruger Googles søgeordsplanlægning), at sværhedsgraden, du får oplyst, skal ses i forhold til, hvis du skal annoncere på ordet.

Men det er stadig relevant for dig, der skal lave indhold – uden betalt annoncering. Fordi annoncerne fylder mere og mere i en Google-søgning. Og hvis der i forvejen er mange annoncer på søgningen, så er der ikke meget plads til de organiske resultater, som du går efter.

Du har brug for både specifikke og mere brede søgeord

Du bør også overveje søgeordsrelevansen. Hvor relevant er dit søgeord i forhold til det, du laver? Hvor relevant – og hvor langt fra et køb i din forretning er søgningen? Det skal du også vurdere på, inden du vælger dine søgeord.

Du skal både have store søgeord, som dækker dit område, men der skal også gerne være indhold til søgninger, som er så specifikke, at de rammer direkte ind til fx et produkt. Eller et specifikt problem, du løser.

Derudover bør du overveje…

-Hvor tæt er søgningen på et køb?
- Hvad vil læseren have svar på ved denne søgning?
- Er det nok med ét søgeord, eller skal søgeordet sættes sammen med noget mere specifikt til din branche?

Vigtigst af alt: Du er nødt til at forstå din kundes søgeintention

Det bedste, du kan gøre, er at sætte dig i kundens sted. Hvorfor skrev hun eller han netop det søgeord? Hvad er søgeintentionen bag? Er det hjælp han eller hun søger? Det er vigtigt at vide, når du skaber dit indhold.

Et lille trick er at se på de 3 hjemmesider, der lige nu har den bedste placering på søgningen. Og overvej så:

- Hvad svarer de på?
- Hvad mangler de at svare på?
- Hvad har de glemt?
- Hvad giver de adgang til?
Det handler ikke om, at du skal kopiere dine konkurrenter. Men derimod om, at du kan analysere andres indhold, så du kan gå tilbage og skabe dit eget unikke indhold.
Information og vidensdeling

Det kunne være “søgemaskineoptimering”. Det er en bred søgning, men som indbyder læseren til at læse om emnet. Det er en fordel, hvis nu han eller hun har brug for at forstå eller brug for sætte nogle flere ord på, inden han eller hun laver en søgning på, hvem der så kan hjælpe.
Geografi

Det kan være “en lokation + det, du tilbyder”. Det kunne være “Psykolog Aabenraa”. En meget specifik søgning, men nødvendigvis ikke helt nok til, at din potentielle kunde er klar til et køb. Det kan være, at brugeren blot er i gang med at undersøge de forskellige muligheder, der er.
Køb-knappen 

Den type søgninger er købsrelaterede. Det kan for eksempel være “køb røde Nike sneakers xc3 online”. Det er en meget specifik søgning, som viser, at han eller hun er klar til et køb. Det handler bare om at finde købsknappen. Så den skal du selvfølgelig vifte med lige foran øjnene på ham eller hende.

Dit SEO-arbejde kan give dig mere end bare søgeord

Udover dit SEO arbejde og evt. Google Ads, så vil jeg lige bede dig overveje, hvor du ellers kan bruge søgeordene smart. Jeg går nemlig ind for genbrug og tidsoptimering. Så hvor kan vi ellers gøre brug af den viden og erfaring, vi får, når vi undersøger søgeordene.

Groft sagt kan du bruge søgeordene alle de steder, hvor du har følgere, kunder eller potentielle kunder, der kigger med.
Det kan være i Facebook-opslag, nyhedsbreve, til kundeservice-mails, til afklaringssamtaler – og så videre. Det er alle steder, hvor du skal fortælle om det, du gør. Og det, du hjælper med.
Lad mig give dig et eksempel: Du har fundet et skidegodt søgeord, men som du vælger at skrotte i første omgang; måske fordi der er ikke nok søgninger på. Det kan du bruge til et fedt LinkedIn-opslag. Det er jo stadig relevant for din forretning. Og for dine kunder.

Det kan også være et søgeord, hvor konkurrencen er alt for stor – og at du derfor har valgt det fra. Det kan du bruge til en kampagne til i dit nyhedsbrev.

Du får altså serveret en masse guld, når du arbejder med søgeord. Det skal du da bruge i din SEO-strategi. Det kan godt betale sig. Både økonomisk og tidsmæssigt.

Sagt på godt jysk…

Søgeord er afgørende for, at du kan findes af dine kunder online. Det er afgørende for, hvilke Google-placeringer du får. Fordi det indhold, du skaber skal matche det, dine kunder søger efter.

Så du slipper for at “spilde” tiden på at skrive det ene blogindlæg efter det andet – som kunderne aldrig finder – kun fordi du ikke bruger de rigtige søgeord.

Søgeordsarbejdet starter, når du bygger din hjemmeside op. Og så er det et arbejde, der løbende kan hjælpe dig med at komme ud til endnu flere. Hver gang du lancerer eller udvider din forretning, så støt dit arbejde med en søgeordsanalyse. Det kan give dig så meget viden på forhånd og gøre dit indhold, dine produkter og dine ydelser endnu skarpere.
Rådgivning

Jeg har gået hele vejen selv

Hanne Østergård.
Business- og SEOmentor med speciale i at tiltrække trafik, der konverterer kunder.
12 års erfaring som SEOmentor og webshopejer.
Certificeret ekspert i emotionelle kundetyper hos Institut for Kundetyper.

Få min hjælp til finde de rette søgeord, der skaber synlighed og tiltrækker kunder. 
Book en samtale 
Copyright © 2024 All Rights Reserved
magnifiercrossmenu