Lise havde masser af trafik – men trafikken var ikke relevant, så den gav ingen kunder. Det gør den nu

Løsninger

  • SEO-forløb inklusiv søgeordsanalyse for hele forretningen (på ny)

  • SEO-Abonnement

Da jeg mødte Lise, fik hun en hel del trafik til sin hjemmeside. Og mange tilmeldte til nyhedsbrevet. Det lyder jo meget godt.

Det var dog ikke helt sådan, Lise oplevede det. Hun havde på fornemmelsen, at hun talte lidt for døve ører på Google. Og dem, der for eksempel tilmeldte sig nyhedsbrevet blev aldrig Lises kunder. Så selvom der var trafik, så gav den altså ikke ordrer i bogen.

Udfordringen var, at trafikken til Lises hjemmeside indeholdt værdifulde blogindlæg til den forretning, hun engang havde haft. Resultatet: Trafikken var “forkert”. Det betød, at den organiske trafik var forkert (og med andre ord ikke meget værd for Lises forretning).
Og uanset, hvilke nye spændende blogindlæg Lise skrev, så havde hun ligesom lidt dødvægt med sig – fra alt den gamle trafik. Lise blev altså fundet på søgeord, som ikke længere var en del af det, hun tilbød sine kunder.
Så Lise talte ikke for døve ører – det var bare de forkerte ører, der lyttede.

Sagen er den, at Lise have forandret sin forretning. Nye produkter, ny retning og en helt ny målgruppe. Det var bare ikke helt slået igennem på hjemmesiden. Der lå stadig gamle blogindlæg om emner, som ikke var relevante længere for Lises nye forretning.

Lises historie er ikke specielt særlig. Desværre. Det her sker for andre. Forretninger ændrer sig, og pludselig går alting så stærkt, at man ikke når at få ændret det hele på hjemmesiden.

Det betød i Lises tilfælde, at vi måtte trække en streg i sandet. Og starte “forfra”. For selvom indholdet ikke var “broken”, så var det forkert. Vi var nødt til at finde ind til kerneværdien af Lises forretning. Så de spørgsmål, jeg stillede Lise (og mig selv), var: Hvilke søgeord er de vigtigste for forretningen? Hvad søger målgruppen på? Og hvad har de brug for at høre fra Lise?

Lises trafik faldt – men det var ikke en dårlig ting

 

Efter at Lise og jeg begyndte at arbejde sammen, faldt Lises trafik. “Gisp,” tænker du måske, “hvorfor siger Hanne overhovedet det højt?”. Det gør jeg, fordi et fald i trafik nogle gange kan være en god ting (for en periode selvfølgelig). Placeringerne faldt også (hvilket også var godt) (for en periode). For det var de forkerte søgeord. Der skulle ryddes op, før vi kunne bygge op på ny. Og finde de rigtige søgeord frem for at kunne kaste vores kærlighed på dem.

… og så skete der noget. Det er her, jeg plejer at sige, magien sker. For trafikken på Lises udvalgte søgeord begyndte at stige (fra ingenting til placering 1, 2, 3, 5 på Google). Derfor får Lise nu trafik ind, som rent faktisk passer til hendes forretning. Og til de produkter, hun rent faktisk sælger: Webinarer, salgskampagne, Lises medlemsklub og så videre. Fremfor de ting, Lise engang solgte, men som ikke er i hendes butik mere.

På godt jysk betyder det, at Lise og hendes organiske trafik nu står langt stærkere. Fordi det er den rigtige trafik. Fra de rigtige mennesker

Nu er Lises online forretning nået dertil, hvor vi hver måned får nye søgeord og emner til Lises blogindlæg. Fordi Google forstår indholdet (forestil dig, hvor rundforvirret Google må have været inden da). Og Lise bliver eksponeret for flere og flere relevante søgeord, der kan skabe kunder i butikken.

 

Bedre trafik fra Google

“Jeg kan se, at trafikken nu stiger støt – vel at mærke på de rigtige søgeord”

 

“Jeg lavede og laver i min virksomhed en masse ting udadtil og på de sociale medier for at tiltrække nye kunder. Men jeg havde længe haft en snigende fornemmelse af, at selvom jeg havde en velfungerende hjemmeside, så havde jeg ikke fået nok ud af den organiske trafik, der kunne komme derfra. Jeg havde en fornemmelse af, at der lå en masse guld gemt lige under overfladen, men jeg havde simpelthen hverken tid eller viden nok til at dykke ned i, hvordan jeg skulle grave det frem. 

 

Jeg havde set nogle af de resultater, Hanne har skabt for andre kunder, og så ønskede jeg at arbejde sammen med én, der gør tingene på en lidt anden måde, end for eksempel en del bureauer gør. Det er jo i og for sig let nok at lave en søgeordsanalyse – det havde jeg også selv prøvet – men det svære er at gå et spadestik dybere med den og finde frem til de helt rigtige søgeord lige for min virksomhed. Og det var jeg sikker på, at Hanne kunne. Og det var jo helt rigtigt!

 

Jeg kan se, at trafikken nu stiger støt – vel at mærke på de rigtige søgeord. Jeg får flere og flere henvendelser fra kunder, der har fundet frem til mig på Google, og det føles som om, jeg har fået en ekstra motor koblet på min markedsføring.

 

Jeg har fået ryddet op på min hjemmeside, og det føles som om, den er gået fra at være lidt tung at danse med til at være en smart lille sportsvogn. Jeg ved nu nøjagtigt, hvad jeg kan sætte mig ned og skrive blogindlæg om, og jeg er helt klar over den overordnede struktur for mine vigtigste sider på hjemmesiden, og hvordan de indbyrdes forstærker hinanden. Det gør det superlet, at jeg ikke selv skal bruge tid på at sidde og finde ud af det. 

 

Jeg elsker, at samarbejdet med Hanne er så nede på jorden og let at forstå. Og så er jeg fuld af respekt for, at hun var i stand til at zoome sig ind på det helt særlige ved min forretning, så vi i fællesskab kunne finde frem til de rigtige søgeord. I det hele taget er det rart, at det ikke er en sær SEO-black box, men at vi har arbejdet sammen om hele processen.

 

Det var så dejlig nemt at arbejde sammen med Hanne – jeg skulle bare møde op til vores møder og løbende svare på uddybende spørgsmål, og så fik jeg det hele serveret. Der er en del af oprydningen, jeg selv har stået for, men det var aldrig sket uden en klar strategi og ikke mindst en klar plan.

 

Jeg synes jo lidt, at Hanne er min private SEO-fe, som også er mit hemmelige våben, sååå jeg er ikke meget for at anbefale hende til andre. Spøg til side – jeg vil til enhver tid anbefale Hannes hjælp til alle, der vil arbejde seriøst med at få mere relevant trafik på hjemmesiden (og jeg gør det allerede). 

 

Du får så meget mere end bare en bevidstløs omgang optimering af alle mulige mere eller mindre relevante søgeord. Og for sådan en som mig, der (hvis jeg selv skal sige det) da har ret godt fat i, hvad SEO er for noget – ja, så har Hannes og mit samarbejde i den grad løftet min forretning.”

Lise Halskov, indehaver af Onlinehaj

Hvis du ligesom Lise gerne vil have ryddet op i din trafik, så du sikrer dig, at du får de rigtige kunder ind i butikken

Så er du velkommen til at booke en afklaringssamtale med mig her.

Seomentorhanne.dk • Haraldshus, Haraldsvej 60, 1. sal, lokale 323, 8960 Randers SØ • kontakt@hanneoestergaard.dk • CVR: 33550936 • Copyright 2022