Google My Business:
De Gule Sider i lommeformat (på speed)

Google My business guide

Google My Business er faktisk endnu bedre end de gode, gamle gule sider. For der er plads til endnu flere detaljer på Google My Business. Du kan løbende opdatere din profil. Og så er det ganske gratis.

Dine kunder har altid brug for at kunne finde dig. Derfor er det vigtigt, at du er synlig med din forretning. Og derfor er du nødt til at være synlig lige præcis der, hvor dine potentielle kunder er (og de er altså på Google).

Så hvordan gør du det endnu smartere for dig selv og for dine kunder, så du får det maksimale ud af de muligheder, der ligger lige foran dig? Så du sikrer dig, at du ikke går glip af værdifuld trafik til din forretning? Så du er lige foran næsen på de kunder, der er oplagte for dig og din forretning?

Det er det, blogindlægget i dag skal handle om. Vi skal snakke om Google My Business – et genialt værktøj til dig, der gerne vil være synlig for dine kunder, men som måske ikke liiige er kommet i gang endnu.

Her i blogindlægget her vil du opleve at jeg bruger forkortelsen GMB til Google My Business.

 

Er Google My Business relevant for os alle sammen?

 

Det er forskelligt fra forretning til forretning. Og har du fulgt med hos mig i længere tid, så ved du, at jeg sætter en stor ære i at sige, at al SEO ikke er rigtigt for alle. Det handler om forretningen, kunderne og det, du tilbyder. Så vi skal ikke gøre det ens alle mand (det ville også være dødkedeligt).

Men vidste du, at din Google My Business-profil kan noget helt særligt? Den kan tage din kundeservice og din online tilstedeværelse til nye højder. Så jeg vil faktisk vove at påstå, at alle online og fysiske forretninger bør benytte sig af din GMB profil. Uanset branche, produkter eller kundetyper (for alle har jo brug for glade kunder og god kundeservice).

Google My Business er i min verden stadig en overset chance for at blive lagt mærke til – og så er det endda en gratis mulighed, som giver dig nogle helt særlige muligheder.

 

Lad os dykke lidt ned i dem.

 

Brug for hjælp til at komme i gang? Så er du velkommen til at hive fat i mig, så vi kan tage en snak og finde ud af, om vi er et godt match.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Men først: Hvad kan du bruge din GMB profil til?

 

Synes du stadig, det er lidt uklart, hvad du egentlig kan bruge din Google My Business-profil til? Så lad mig give dig nogle konkrete eksempler.

Det er oplagt, at du bruger din GMB profil, når du …

  • udgiver et blogindlæg
  • ændrer noget på din hjemmeside (af betydning)
  • ændrer dine åbningstider, for eksempel i ferien
  • får nye produkter
  • finder blogindlæg, der trænger til en opdatering
  • får en udtalelse fra en kunde, som kan skabe tryghed og værdi for kunden

 

Derudover kan du tilføje attributter til din virksomheds profil. Lad mig give dig et par eksempler:

 

Ejer du en vildt fed café med hurtigt wifi?

Det er mega relevant for de af dine kunder, som måske vil besøge dig og sidde og arbejde. Det kan også være din forretning har let adgang til kørestolsbrugere.

Hvis det er relevant, så smæk det på, så dine kunder ikke er et sekund i tvivl om alle fordelene ved dig og din forretning.

 

Og til sidst: Billeder

Billeder for pokker. Masser af billede. Indefra. Udefra. Omkring og med dig og dine medarbejder. Det skaber genkendelighed, tryghed og det får dig til at skille dig ud fra de andre.

Hold dig hele tiden for øje: Google belønner en aktiv profil. Så vær aktiv (selvfølgelig med indhold, der altid er relevant for dine potentielle kunder).

Det behøver ikke kræve så meget. Mere om det senere.

 

Hvad er Google My Business?

 

Google My Business er et gratis værktøj, der giver dig mulighed for at synliggøre din forretning på Google i flere sammenhænge og i Google Maps.

Din Google My Business er din virksomheds profil på Google. Lidt som din profil på Facebook. Du kan findes og lokaliseres på Facebook. Det samme kan du opnå med din Google My Business-profil på Google. I gamle dage havde vi De Gule Sider, i dag har vi Google My Business.

På din GMB-konto kan du dele din virksomheds oplysninger, åbningstider, ydelser og content. Du kan interagere med dine kunder, og du kan se, hvordan dine kunder interagerer med din virksomhed på Google.

Det er Google, der ejer GMB-tjenesten eller programmet om du vil. Men det er din profil, og det er kun dig, der kan gøre dig til administrator. Det er ikke noget, der sker automatisk. Det skal du tage et aktivt valg om. Så hvis du vil i gang, er det bare med at sætte dig til computeren og læs med her.

 

Hvad er Google My Business?

Hvorfor skal du bruge Google My Business?

Det skal være nemt, hurtigt og overskueligt for dine kunder at finde dig, din forretning og dine ydelser eller produkter. Det er Google My Business en slags genvej til. Faktisk vil det øge din synlighed, hvis du bruger din Google My Business strategisk. Her får du 5 grunde til, at jeg vil anbefale dig at bruge krudt på din Google My Business-profil.

 

#1  Du fylder mere i Google-søgningerne

Og det er en fordel, fordi pladsen i søgeresultaterne kan være lidt trang. Især i de brancher, hvor der anvendes Google Adwords og Google Shopping. Men Google My Business er for eksempel det, der popper op først, hvis du er på mobilen – vel og mærke, hvis din profil matcher det, kunderne søger på.

 

#2  Det giver dig en fysisk placering i Google Maps

Det er godt, fordi kunderne nemt kan finde dig, når de er på vej til din butik. Eller hvis de skal se, hvor i landet du befinder dig. For en butik er det altafgørende. For andre for eksempel psykologer, coaches, terapeuter og lignende kan det i den grad også være en fordel.

 

#3  Du kan gøre det meget nemt for dine kunder at komme i kontakt med dig

Du kan tilføje telefonnummer og gøre det meget nemt for kunden at ringe til dig. For vi mennesker er dovne. Informationen skal serveres lige foran vores tommelfinger, for at vi gør noget. Hvis din kunde i stedet skal ind på hjemmesiden og lede med lys og lygte, risikerer du, at de giver op halvvejs og aldrig får ringet til dig. Derfor skal det være nemt (det er i øvrigt også bare god service).

 

#4  Dine åbningstider er altid up to date

For du kan lynhurtig ændre det. Og det gør (igen), at vi som kunder ikke skal ind på hjemmesiden at tjekke det.

Det er nemt for kunden at se dine åbningstider. Og ærlig talt, så giver det også kunden en chance for at se, om hun eller han liiiiiige kan nå forbi dig inden lukketid. Jeg har gjort det tusindvis af gange, når jeg lige skal se, om jeg kan nå en butik, inden den lukker – måske du også kan genkende det fra dig selv?

#5  Du kan få indsigt viden fra din GMB profil

Det er godt, fordi du får et overblik over, hvor mange der rent faktisk har søgt efter dig eller dit erhverv – i dit område. Det gør dig i stand til at de, hvordan dine kunder søger efter din virksomhed på Google. Og interagerer med din virksomhed. Du kan faktisk finde ret mange informationer her – hvis du bruger det optimalt – det vil jeg gerne hjælpe dig med her.

Så til spørgsmålet omkring hvorfor du skal bruge krudt på din Google My Business, vil jeg bare sige: Hvis du bruger Google My Business rigtigt, kan dine kunder lynhurtigt finde de relevante oplysninger på dig. Uden den store gennemgang af hjemmesiden. OG hvis konkurrencen er høj i din branche – eller i din by – så er det genialt.

 

Fordi det er en virkelig god konkurrencefordel, at din Google My Business er opdateret og ser indbydende ud. Det skaber kunder.

Vil du gerne have hjælp til at få det optimale ud af Google My Business? Så book en uforpligtende snak med mig og find ud af, om jeg er den rette til at hjælpe dig.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig

Det virker virker kun, hvis du bruger det

Hvis du bruger det

Hvis du prioriteret det.

… og hvis du vedligeholder det.

 

Google udfylder ikke oplysningerne for dig. Og holder heller ikke din profil opdateret.
Den hårde sandhed er: Dine kunder vælger nødvendigvis ikke din hjemmeside, hvis de ser en anden mulighed end din (som ovenikøbet er nemmere end din).

Derfor anbefaler jeg, at du tager fat i din Google My Business nu og gør det nemt for dine kunder.

Det er ret vigtigt, at du hurtigst muligt – hvis du ikke allerede har gjort det – får ejerskab over din egen profil på Google My Business. I nogle tilfælde skal du oprette det hele selv. Men langt de fleste virksomheder er allerede oprettet. Dog med meget lidt – eller næsten ingen information.

Google My Business profil

Hvem er GMB for?

Måske du lige nu tænker, giver det ikke sig selv, at Google My Business er relevant for alle, der har en forretning? Måske ja. Men lad mig understrege, at det virkelig er for ALLE. Fysiske såvel som online forretninger.

For det handler om at tage ejerskab over din forretning og gøre det trygt for kunderne at finde informationer om din virksomhed.

 

Google My Business er i hvert fald for dig, der …
  • har en fysisk forretning
  • har en fysisk og en online forretning
  • har en online forretning
  • afholder events
  • har produkter og ydelser, der skal ud til dine kunder.

 

Groft sagt: Jeg kan ikke se nogen, der ikke kan få værdi ud af at være tilstede på Google. Det er din virksomheds identitet – derfor er det vigtigt.

 

Derfor skal du tænke på GMB, når du arbejder SEO-optimerer

Google My Business kan faktisk også have en indirekte, men meget positiv indflydelse på dine placeringer i Google. Fordi virksomhedens identitet bliver bekræftet gennem din profil på Google My Business. Og set med kundens øjne giver synligheden fra både

GMB og din hjemmeside en samhørighed og genkendelighed. Det har vi brug for som kunder, når vi hver dag skal tage stilling til, hvilke hjemmesider vi kan stole på – og trygt kan handle med.

Jeg tror også godt, vi to kan blive enige om, at Google er vilde med, når vi bruger deres egne programmer og tilbud. Jeg tror derfor, at vi får en lille – dog bemærkelsesværdig fordel, hvis vores konkurrenter ikke bruger GMB. Det er da værd at tage med.

 

Tænk på SEO og google my business

Brug Google Insight til at blive klogere på dine kunder

Vi skal bruge al den viden, vi kan få om vores potentielle kunder. Vi bliver hele tiden klogere, og det ændrer den måde, vi bruger vores tid og indsats på. Det kan Google My Business Insight-modulet hjælpe dig med.

For jeg ved det godt. Tiden er vigtigt. Og du er nødt til at prioritere din tid benhårdt, for at du kan nå det hele.

 

I din profil kan du få adgang til Google Insight. Her kan du blandt andet se:
  • Den måde, kunderne søger efter din virksomhed på: Søger de direkte efter din virksomhed, eller søger de efter din branche (for eksempel stofbutik)?
  • Hvor på Google kunderne ser din virksomhed: De Google-tjenester, kunderne bruger til at finde din virksomhed
  • Kundehandlinger: De handlinger, kunderne oftest foretager på din virksomhedsprofil.
  • Anmodning om rutevejledning
  • Telefonopkald
  • Billedvisning

Alt sammen data vi kan bruge til noget. Men kun hvis vi sætter tid af til at læse den data. Forstå den. Og tage handling på, hvad der skal ske – hvad har vi lært? Hvad virker? Og hvordan kan vi skrue op for det? Hvad gav ikke det udbytte, vi ønskede? Skal det droppes helt? Eller skal vi gøre noget anderledes?

Det er dét, der gør data værdifuld. Når den bliver brugt, og vi kan skabe handlinger herfra.

 

Hvis du vil forstå din data endnu bedre og handle på den, vil jeg elske at hjælpe dig. Det starter med en uforpligtende snak.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Hvordan kommer du i gang?

 

Lad os bryde det ned til 3 trin.

 

Trin 1 – Verificér din GMB-konto

Først skal du få verificeret din Google My Business-konto, så den er din. Derfra vil jeg anbefale dig, at du slavisk går alle punkter igennem på profilen. Og få udfyldt alle de muligheder, som profilen gør det muligt. Du kan med fordel følge Googles egen guide her.

 

Trin 2 – Få GMB med i dine markedsføringsrutiner

Nu er det tid til at få implementeret Google My Business i dine faste markedsføringsrutiner. Du skal have en SEO-strategi. Det, du deler på dine sociale medier, bør du også dele på din Google My Business. Du skal få det maksimale ud af de søgeord, du finder frem til.

Sæt det i system, og kom hele vejen rundt om din forretning. Du har masser af content, der skaber værdi for dine potentielle kunder. Det skal også deles på din Google My Business. Vi snakker hardcore SEO-optimering.

Når der sker ændringer i din virksomhed, så tænk Google My Business ind i den sammenhæng. Det er den korteste vej til informationsdelingen med dine kunder. Hold profilen ajourført.

Derfor anbefaler jeg dig at gøre det til en rutine altid at holde din Google My Business 100% up to date. Det kan virkelig godt betale sig.

 

Trin 3 – Brug den data, du får serveret

Nu er det tid til at bruge informationerne, du kan få ud af Google My Business. Efter nogen tid vil Google My Business Insight bidrage med værdifuld viden, som du kan arbejde videre på. Det er vigtigt, at du ikke springer den her del over, for det kommer til at gøre den store forskel.

 

Hvad kan du forvente af din indsats på Google My Business?

Du skaber genkendelighed for dine kunder, som giver tryghed til dig og din virksomhed. Og det påvirker den handling, du ønsker, at dine potentielle kunder foretager, når de kommer ind på din hjemmeside.

Du gør det nemt for dine kunder. Det må gerne være nemt at kende dig. Og det må gerne være det førstehåndsindtryk, du giver dine kunder. Det skaber synlighed. Endnu mere synlighed. Og det er vejen til flere kunder. Præcis ligesom du kan skabe bedre synlighed med søgeordsanalyser.

Det er også en mulighed for at komme foran dine konkurrenter – især dem, som endnu ikke er kommet i gang med Google My Business. Du har de gode kort på hånden, hvis du sætter i gang lige nu.

 

Sagt på godt jysk…

 

Gør det nemt for dine kunder. Gør det strategisk smart for dig og din virksomhed. Brug de muligheder, der byder sig. Som for eksempel Google My Business. Kig i dataene, og lær af dem. Brug den viden i dit SEO-arbejde. Genbrug dit content fra andre medier og vedligehold din Google My Business.

Det betaler sig – og det tager faktisk mindre tid, end du måske tror.

Tak fordi du læste med
… det sætter jeg stor pris på

Hvis du har brug for at hjælp til din Google My Business og få lagt en plan for, hvordan du rent faktisk bruger den, er du mere end velkommen til at booke en SEO-snak med mig.

Book en afklaringssamtale her