Konverteringsoptimering: Få mere ud af din trafik

Konverteringsoptimering - kom godt igang

Hvis du gerne vil have flere kunder online, skal du mestre 3 ting. Synlighed, trafik og konverteringer.  Synlighed skaber trafik. Trafik til din hjemmeside eller webshop skaber potentielle kunder. Og gennem den trafik, du skaber, skal du guide den potentielle kunde til at foretage en handling, der giver værdi for dig og din forretning.
Det er hvad konverteringsoptimering i virkeligheden handler om.

I dette skriv får du svar på

 

  • Hvad en konvertering er, og hvorfor det er vigtigt at arbejde med flere forskellige konverteringer.
  • Du vil få svar på, hvad du også kan gøre for at forbedre din konverteringsrate uden nødvendigvis at forbedre dine konverteringer.
  • Alt det, der skal sikre dig, at du får skabt en succesfuld strategi for optimeringen af dine konverteringer og dermed bedre udnyttelse af den trafik, du i forvejen har på din hjemmeside eller webshop.

En konvertering er ikke bare et køb.

Den er meget mere end det.

En konvertering er den handling, du ønsker dine besøgende skal foretage sig på din hjemmeside eller webshop. Og den defineres af dig. Men bare rolig, det kommer vi tilbage til senere i dette skriv. En konvertering for en webshop vil typisk være et salg af et produkt. Og en konvertering på en hjemmeside kan være en bookning af en samtale eller tilmelding til et kommende arrangement.  
Fælles for konverteringerne er, at det er en handling, som giver værdi i forretningen. Den oplagte konvertering er et køb eller en direkte booking i din kalender. Alt efter om du har en webshop eller en hjemmeside, hvor du sælger dine timer og ydelser. Disse konverteringer kalder vi for makrokonverteringen. Det er dog langt fra sikkert, at du skaber en makrokonvertering af kundens første besøg. Ofte arbejder man på at skabe flere mindre konverteringer, inden den store konvertering sker. Især hvis det er varer eller ydelser af en større prisklasse.    

Derfor er det en god idé at arbejde med flere

– og gerne mindre konverteringer.

Og konverteringen før et køb kalder vi for mikrokonverteringen. En mikrokonvertering er i de fleste tilfælde mindre værdifuld, men dog et meget vigtigt skridt på vejen til et salg.

En makrokonvertering kan defineres som, når den besøgende …

  • Foretager et køb på webshoppen.
  • Booker et møde.
  • Bestiller en billet.
  • Bestiller en fremvisning.

En makrokonvertering kan defineres som, når den besøgende …

  • Foretager et køb på webshoppen.
  • Booker et møde.
  • Bestiller en billet.
  • Bestiller en fremvisning.

Da jeg selv var webshopejer

 

… mit fokus var på to bestemte konverteringer. Den første og mest oplagte var et køb i webshoppen. Den anden var tilmelding til nyhedsbrevet. Kunden fik en rabatkode, der kunne bruges i webshoppen. Det gav en høj konverteringsrate.

Men det var ikke kun derfor. Det var også en meget værdifuld kanal for webshoppen, at jeg havde direkte kontakt til kunderne. Dem, som i forvejen havde sagt ja tak til at høre fra mig igen.

… jeg har gået vejen selv.

optimering af dine konverteringer skaber kunder

Mål også på det, der sker før konverteringen.

Et køb er ikke bare et køb. Der er mange veje til at køb. Og kunderne er forskellige. Derfor vil jeg anbefale dig at måle på både mikrokonverteringerne og på makrokonverteringerne. Og derved se, hvilke handlinger der baner vejen for konverteringen. Opsætning af konverteringerne – her er Googles trin for trin guide. 

Lad mig give dig et eksempel

Når den potentielle kunde besøger din hjemmeside og finder dine ydelser, produkt eller dig interessant, sker der flere ting.

1. Så er det ikke sikkert, at kunde er klar til at købe.

2. Det er heller ikke sikkert, at kunden helt ved, om du er den rette til opgaven.

3. Det er heller ikke sikkert, at kunden har erkendt behovet for din hjælp eller ydelse.

I de fleste tilfælde skal der mere og flere påvirkninger til. I form af 1-2 mikro konverteringer.

For eksempel: Kunden vil gerne se dig lidt an på LinkedIn. Kunden vil gerne få din gratis guide – via nyhedsbrevet. Ellers det kan være, at kunden gerne vil læse et eller to blogindlæg for at finde ud af din arbejdsmetode. I dette tilfælde vil det være smart at kunne “følges” med kunden på anden vis, inden hun eller han er klar til et køb. Derfor er det en gode idé at have flere konverteringer, du kan måle på.

Konverteringsraten er den, vi måler på, når vi optimerer dine konverteringer

Konverteringsraten er den måleenhed, der fortælle dig, hvor god din hjemmeside eller webshop er til at konvertere besøgende til kunder.

Konverteringsraten beregnes ud fra følgende formel: (Antal ordrer / Antal besøgende)*100 = Konverteringsrate

Men hov – hold inde. Inden du nu stikker af og går direkte til din Google Analytics for beregne konverteringsraten, så lad mig skynde mig at nævne, at der er et lille tvist på beregningen.

For hvad er et besøg?
I Google Analytics kan du finde tal for antal besøg i webshoppen eller på hjemmesiden.
Men du kan også finde tallet for unikke brugere i webshoppen eller hjemmesiden. Antal besøg er det samlede antal af besøg (her tælles den samme person flere gange, hvis hun eller han har besøgt siden flere gange den samme dag). Unikke brugere er antallet af brugere og ikke antal besøg. Den nørdede beskrivelse fra Google finder du her på Google hjælpeside

 

Det, jeg anbefaler dig at gøre, er: Kig på tallene, og tag en vurdering. Hvad er mest rigtigt for din forretning?

Og hvad er så en god konverteringsrate?
Det spørgsmål findes der ikke et helt entydigt svar på.
Det er afhænger af branchen, evt. niche og produkter.

Jacob Kildebogaard har altid et godt svar og forklaring på, hvordan du skal forstå tallene 

Ellers kan du følge med i den evige diskution på Amino.dk (hvis du har god tid).

Så hvorfor arbejde med optimeringen af dine konverteringer (CRO)?

En succesfuld konverteringsoptimerings strategi giver større værdi af din markedsføring og dit SEO-arbejde, fordi du netop udnytter den trafik, du genererer til din hjemmeside eller webshop.

Konverteringsoptimering handler at få flere besøgende til at udføre en bestemt handling på din webshop eller dit website. Du skal altså gøre det nemt og enkelt at bestille, booke eller købe online hos dig.
Groft sagt – på jysk – så skal du optimere dine konverteringer – både mikro- og makrokonverteringerne for at få mest muligt ud af de skønne mennesker, der besøger din hjemmeside eller webshop.
Se det som en slags belønning for dit store arbejde med at skabe synlighed og trafik.

Hvordan arbejder du så med din konverteringsoptimering?

Langt de fleste arbejder med konverteringsoptimering ved at optimere på den handling, de ønsker, at den besøgende foretager på hjemmesiden.
Men jeg vil gerne slå et slag for, at du også kigger på den anden mulighed for at forbedre din konvertering og konverteringsrate.

For der er i princippet 2 veje til optimeringen af dine konverteringer.

Den første: Skab bedre trafik (den er der ikke så meget fokus på, men jeg kan love dig, at den kan gøre en kæmpe forskel for dig og din forretning).

Hvis vi nu leger med den tanke, at du skal forbedre din trafik. Det betyder, at du ikke skal tiltrække hvem som helst til din hjemmeside. Men være specifik i din søgeordsanalyse og kun tiltrække dem, du kan hjælpe.

Det gør du blandt andet ved at arbejde med kundens rejse til dine ydelser.
Det vil forbedre (og mindske) antal besøg. Til gengæld vil din trafik blive mere relevant. Og din konverteringsrate også blive forbedret.

 

Den anden: Konvertér din trafik bedre.
Det handler om konverteringsoptimeringen af trafikken. Du skal arbejde på at gøre det endnu nemmere at foretage en handling på din hjemmeside eller webshop. Hvad enten det er en mikro- eller makrokonvertering, der skaber værdi for både dig og din potentielle kunde.

Det gør du ved at arbejde med dine data. Analyser dine data. Du skal altså sætte tid af til at forstå dine besøg og forstå, hvor de kommer fra og hvilke kilder, der skaffer de besøg, der giver dig salg og henvendelser.

5 ting, der vil forbedre din trafik

 

1. Brainstorm på, hvad din potentielle kunde gør, FØR hun eller han finder frem til dig og dine ydelser eller produkter. Hvad er hendes eller hans udfordring, problem og ønsker?
Også kaldet beskrivelsen af kunderejsen. Customers Journey.

 

2. Få udarbejdet en søgeordsanalyse – med punkt 1 i planen.

 

3. Optimér din blog, hjemmeside og webshop til hele kundens rejse. FØR, UNDER og OP TIL et køb.

 

4. Vær klar og tydelig i dit budskab på Instagram, Facebook og på de andre kanaler, du bruger: Hvad kan du, hvad sælger du, og hvem hjælper du?

 

5. Hvis og når du arbejder med linkbuilding. Brug tid på at finde de helt rette kanaler og links.

5 ting, der vil optimere dine konverteringer

 

1. Hastighed på hjemmesiden. Et meget slidt udtryk, men jeg lover dig, at den stadig holder vand.

 

2. Navigation. Hvis den potentielle kunder allerede farer vild i din navigation, så stopper festen ret hurtigt.

 

3. Skab flere (og bedre) mikrokonverteringer. Altid med øje for, at du skal skabe en connection med en køber, der ikke er klar til et køb.

 

4. Mød kunden i dine tekster på hjemmesiden eller webshoppen. For eksempel: Vær ikke nærig med produktbeskrivelserne.

5. GØR DET NEMT at handle med dig.

Optimeringen af dine konverteringer handler i virkeligheden om, at du skal hjælpe din potentielle kunde
Sådan arbejder du med konverteringstoptimering

En konvertering er den handling, du ønsker din potentielle kunde skal foretage på din hjemmeside eller webshop. En handling, der giver værdi for dig og din forretning. Såsom et køb eller en booking hos dig.

Men i virkeligheden er det ikke så enkelt. For det er langt fra alle potentielle kunder, der er klar til at købe, når de besøger din hjemmeside eller webshop første gang.
Derfor skal du arbejde med mere end en konvertering. Og gerne flere mindre konverteringer, der sikrer dig, at du ikke mister kontakten til kunden, selvom hun eller han ikke er klar til et køb.

Derfor er min anbefaling at måle på både store (makrokonvertering) og små konverteringer (mikrokonvertering) Mikrokonverteringer er i de fleste tilfælde de handler, der baner vejen for makrokonverteringen.

Og netop konverteringsraten er den måleenhed, der fortæller dig, hvor god du er til at guide din potentielle kunde til at foretage en eller flere handlinger, der giver værdi for dig og din forretning.
Der er som nævnt to metoder til at arbejde med konverteringsoptimering.

  1. Den ene handler om at konvertere din trafik bedre.
  2. Og derfra skabe bedre trafik.

Alt det, der skal sikre dig, at du får skabt en succesfuld strategi for optimeringen af konverteringer og dermed bedre udnyttelse af den trafik, du i forvejen har på din hjemmeside eller webshop.

Hvad sker der, når en potentiel kunde besøger din hjemmeside?
Er det nemt for den potentielle kunde, at købe, tilmelde eller booke hos dig?

Er du i tvivl om, hvordan du kan optimerer dine konverteringer, så tøv endelig ikke med at spørge. Det har jeg en klar plan for, hvordan du kommer i gang – eller videre med at få optimeret dine konverteringer.

Start her med at booke en afklaringssamtale lige her. Jeg glæder mig til at høre fra dig.