Ved du egentlig, hvad SEO er, og hvordan du bruger det til at optimere din hjemmeside?
SEO-optimering kan virkelig være en guldgrube for din virksomhed. Derfor vil jeg gerne give dig en klar og enkel introduktion til, hvad SEO handler om, og hvordan du kommer i gang. Vi gennemgår de vigtigste begreber sammen her, så du er godt klædt på til at gå igang selv. Eller vil vide præcist hvad en SEO rådgiver gør, når han eller hun løser opgaven.
Derfor vil jeg her fortælle dig om … hvad SEO og SEO-optimering er
hvordan Google læser, analyserer og rangerer din hjemmeside eller webshop.
hvordan du så rent faktisk kommer i gang med at SEO-optimere.
hvad SEO-optimering kan give dig og din virksomhed – udover gode placeringer på Google og mere relevant trafik.
Men først lidt ordkløveri …
Vi starter lige med selve ordet “SEO-optimering”. SEO-optimering er faktisk ikke det helt rigtige udtryk.
Mine konkollegaer derude har sikkert grinet, lige siden de læste blogindlæggets titel. For det ér en slags dobbeltkonfekt. Fordi SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. Når vi så sætter optimering bag på, ja, så siger vi faktisk optimering gange to.
Men her hos mig er det helt lovligt at kalde det SEO-optimering. Det er der en ganske særlig grund til. Den får du om lidt.
I første omgang skal vi lige have nogle begreber på plads, og så tager vi den med dobbeltkonfekten i ordene bagefter.
Hvad er SEO?
SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization – på dansk: Søgemaskineoptimering.
SEO er en arbejdsmetode, hvorpå du kan optimere indholdet på din hjemmeside til de parametre, som søgemaskinerne læser, analyser og rangerer din hjemmeside efter.
SEO bliver også kaldt Google-optimering, søgeoptimering, søgeordsoptimering, hjemmesideoptimering – bare lige for at nævne nogle af dem.
Når jeg skriver Google (så mener jeg også de andre søgemaskiner), men Google er den største spiller på markedet. Derfor jeg vil i denne artikel altid skrive Google, når vi taler om optimering til søgemaskinerne.
Hvad er SEO-optimering?
SEO-optimering handler om at gøre din hjemmeside relevant i forhold til kundernes (aka den besøgende) søgning. Du er nødt til at optimere dit indhold til det, dine kunder søger efter, og give dem de svar, de har brug for.
Det er altid kunderne først. Dernæst Google.
Men Google er det, der binder dig og din kunde sammen. Derfor skal du ikke forsøge at gøre Google glad ved at overoptimere. Det giver bagslag.
Det er din kunde, du skal optimere til.
For at gøre det er du nødt til at forstå, hvordan Google læser, analyserer og rangerer hjemmesiden. Det er derfor vigtigt at forstå Googles algoritme.
Det smarte er, at Google gør det nemt for dig at finde ud af, hvad din kunde har brug for. Og samtidig hjælper dig med reglerne til at gøre det endnu bedre.
Reglerne gælder for os alle. Det er vigtigt at slå fast. For det vil sige, at du har lige så stor mulighed for at rangere med en god placering som dine konkurrenter. Det er de samme forudsætninger, du har for at nå til tops på Google, som dine konkurrenter. Det er da fedt.
Og nu tilbage til dobbeltkonfekten og ordkløveriet. Du må gerne kalde det SEO-optimering her hos mig. For som du nu ved, handler SEO om at optimere dit indhold til det, din kunde søger efter. Og du søgte efter SEO-optimering. Derfor er siden optimeret til det, du har brug for svar på.
Når din kunde søger efter sådan en som dig, starter det hele på Google
Din kunde søger i første omgang efter et svar på et problem. Eller efter et bestemt produkt. Eller også søger han eller hun efter viden om en helt specifik ting.
De første sider, der dukker op i resultaterne, er som udgangspunkt de hjemmesider, der har optimeret efter alle kunstens regler. Det er de sider, der giver svaret på præcis det spørgsmål eller det problem, kunden har søgt efter.
Det er nemlig Googles fornemmeste opgave at finde det bedste svar, den bedste hjemmeside eller det produkt, der er bedst beskrevet, til kunden, der søger.
Der er selvfølgelig en fordel ved at lægge på side 1 på Google. Sandsynligheden for, at din kunde klikker sig ind på netop din hjemmeside, hvis du ligger nummer 1, 2 eller 3 på Google, er 100 gange større end, hvis din hjemmeside ligger på side 3, 5 eller 10. Faktisk er det sjældent, at kunder gider bevæge sig videre fra side 1. Chancen er næsten lig nul.
Det er derfor, du skal optimerer til det, dine kunder søger efter.
Hvordan gør Google?
Der findes jo millioner af hjemmesider, der gerne vil give svaret på det, kunderne søger efter.
For at Google kan læse, analysere og rangere hjemmesider eller webshops, har Google opstillet parametre for, hvordan en hjemmeside skal se ud. Ikke kun det visuelle, men også den tekniske del, opbygningen, links og så videre. Faktisk er der over 200 parametre, der er afgørende for, hvordan din hjemmeside opnår en god placering på Google.
Din hjemmeside bliver crawlet løbende. Det betyder, at din side bliver læst, analyseret og vurderet af Google ud fra de mange parametre, som jeg nævnte. Og derfra bliver din placering afgjort.
Google kommer løbende med opdateringer. Du har måske hørt om Google Panda-opdateringer og Google Penguin-opdateringer bare for at nævne nogle af dem. Det er opdateringer, som er med til at forbedre søgeresultaterne for kunderne. Og det er opdateringer, du skal forstå og holde øje med. For det har indflydelse på dit indhold.
Lad os tage Google Penguin, som kom tilbage i 2012. Den ryddede godt og grundigt op links på hjemmesiderne. Havde man for mange “dårlige” links på hjemmesiden, blev man straffet. Faktisk blev hele linkbuilding-branchen rusket godt og grundigt rundt. Det kan måske lyde voldsomt, men det sker altså for at forbedre søgeresultaterne for kunderne. På samme tid er det en reminder til os, der har en webshop eller en hjemmeside, om at vi skal være skarpe på, hvad vi laver, og hvordan vi arbejder.
Spørger du mig, så er det genialt med de her opdateringer. Det betyder, at vi skal forbedre vores arbejde og blive endnu bedre til at skabe værdi for vores kunder. Der er ingen smuthuller, og det samme gælder for dine konkurrenter.
Hvorfor er det nu, at SEO er så vigtigt?
Der er mange gode grunde til at arbejde med optimeringen af din hjemmeside. Lad mig give dig 3 oplagte grunde.
#1 Når du SEO-optimerer din hjemmeside, skaber du en reel chance for at tiltrække flere besøgende og flere kunder til din forretning.
Det vil sige, at du arbejder på at skabe mere organisk trafik til din hjemmeside. Og organisk trafik er “gratis”. SEO-arbejdet er kontinuerligt, og du kan med fordel tilføje og optimere løbende, ligesom din forretning ændrer sig.
#2 Du er ikke afhængig af et annoncebudget. Modsat når du arbejder med Google Ads eller Facebook-annoncering, så arbejder din hjemmeside 24/7 for dig. Uafhængigt af, om du sætter penge ind på annonce-kontoen.
Til gengæld ved jeg af erfaring, at dine annoncer kun vil blive billigere, når du har styr på dit SEO-arbejde. Fordi din trafik bliver bedre og mere relevant. På den måde er dit SEO-arbejde i den grad bæredygtigt for din virksomhed.
#3 Du står stærkere end dine konkurrenter, når du har styr på dit SEO-arbejde. Du vil ikke være så let at vælte af pinden, når der kommer nye konkurrenter til (for det gør der jo). Dit grund SEO-arbejde lønner sig, jo længere tid du er på markedet, og det kan nye konkurrenter ikke kompensere for.
SEO optimering hvordan?
Når vi taler om SEO optimering, er der flere delelementer, vi skal kigge på. SEO skal ses i et større perspektiv og som én helhed.
Til det vil jeg præsentere dig for SEO-pyramiden. SEO-pyramiden giver et rigtig godt visuelt billede af, hvordan du arbejder med SEO-optimering.
Seo pyramiden SEO-pyramiden er det visuelle billede af hele din SEO-strategi, som du kan se ovenfor. (Pssst, du kan læse mere om, hvordan du lægger en solid SEO strategi her.)
SEO-strategien indeholder disse 4 punkter:
Søgeadfærden – også kaldet Søgeordsanalyse.
Teknisk SEO aka det tekniske fundament. I pyramiden er det tekniske SEO den største post. Men. Når jeg arbejder med SEO, starter jeg altid med søgeadfærden. Det er kunden, der skal være i centrum.
Indholdsoptimering: Skab indhold, der matcher det, dine kunder søger efter, og optimér dit eksisterende indhold.
Linkbuilding: Skab relevante og værdifulde links til andre hjemmesider, og arbejd på at skaffe links, der linker ind til din hjemmeside. Du kan læse meget mere om linkbuilding i blogindlægget her.
Udover SEO-strategien er der selvfølgelig også eksekveringen og evalueringen. Det er lige så vigtigt, derfor er det også en naturlig del af mit arbejde, når jeg hjælper mine kunder.
Derudover er der 2 ekstra ting, som ikke er en del af SEO-pyramiden, men som i den grad er en stor del af den måde, jeg arbejder med SEO på sammen med mine kunder:
#1 Optimering af den sociale synlighed. Alle dine platforme hænger sammen. Din aktivitet på de sociale medier hænger i den grad også sammen med dit SEO-arbejde og omvendt. Den lokale SEO er også afgørende her.
#2 Optimering af din user engagement. Du skal bruge alle dine data. Og så skal du bruge evalueringen af dine data og udnytte muligheden for at forbedre det igen og igen.
Søgemaskineoptimering kan give dig meget mere end bare en placering på side 1 på Google …
For der er faktisk flere fordele ved SEO-optimering. Måske er der ikke andre, som har nævnt dem for dig. Men det vil jeg gøre nu. For jeg ser det igen og igen. SEO-arbejdet har stor indflydelse på mange andre parametre i virksomheden.
Du sætter fokus på dine kunder
Det handler altid om kunderne. Og ikke kun om din forretning. Jeg har set mange eksempler på hjemmesider, der handler mere om virksomheden end om kunderne. Du kan ikke arbejde med SEO uden, at det kommer til at ændre på dit mindset og din måde at arbejde med for eksempel dine blogindlæg. Det bliver nemmere og mere tydeligt for dig, hvad du skal gøre for at tiltrække kunder, når du har fokus på SEO og kundens behov.
Du får ryddet op
Ja, det lyder måske en anelse kedeligt, men det sker ofte, at forretningen ændrer sig. Måske endda flere gange i løbet af kort tid. Det samme skal din hjemmeside jo også gøre. De to ting skal følges ad.
Når du har styr på dit SEO-arbejde og søgeordsoptimeringen, bliver det en naturlig del af dit arbejde. På den måde sikrer du dig, at din hjemmeside ikke blot bliver et sted, hvor tingene bliver forladt og glemt. Du holder din hjemmeside opdateret på alle plan.
Du får fokus på konverteringerne
Når du arbejder med SEO, er konverteringen en meget vigtig del af dit arbejde. Du bliver mere skarp på, hvad der er en god konvertering for dig og din forretning. Og du bliver “tvunget” til at arbejde endnu mere konsekvent med dine konverteringer.
Du får arbejdsro
Dit SEO-arbejde gør det muligt at strukturere dit arbejde. Når du kommer dertil, hvor du ved præcis, hvad du skal gøre, får du arbejdsro og tryghed i det, du arbejder med. Fordi du har en sikkerhed i, at dit arbejde ikke er tilfældigt. Og du slipper for at løbe rundt efter tilfældige opgaver.
Sagt på godt jysk …
Det kan betale sig at får styr på din SEO-optimering. På alle planer. Og det handler ikke kun om at ligge nummer 1 på Google (det er selvfølgelig målet). Men i første omgang handler det om, at du helt naturligt kommer til at forstå dine kunder langt bedre, når du SEO-optimere.
På samme tid får du ryddet op i dit SEO-arbejde, og du får arbejdsro, så du kan hjælpe dine kunder bedst muligt.
Skab vækst i din forretning med SEO-optimering
SEO-optimering er mere end blot at gentage udvalgte ord i et fast flow. Hvis SEO skal give resultater, skal du have en plan for, hvad du skal SEO-optimere til. Altså hvad kunderne reelt søger efter.
Få min hjælp til SEO-optimering af din hjemmeside eller webshop – book en tid direkte i min kalender. Jeg glæder mig til at snakke med dig.