Hvis du søger hjælp til at finde de helt rette søgeord til dit næste blogindlæg. Så er du landet det rette sted. Denne Søgeordsanalyse-guide er til dig.
Vi dykker ned i, hvordan du laver en effektiv søgeordsanalyse, så du kan vælge de helt rette søgeord til dine artikler og blogindlæg. På den måde sikrer vi, at dine blogindlæg både er optimerede til søgemaskiner og rammer præcis det, dine kunder leder efter på Google.
Læser du videre her kan du få svar på følgende:
Hvorfor godt indhold altid bør være en del af dit søgeordsarbejde
Hvordan man laver en søgeordsanalyse
Hvordan du finder relevante søgeord og sorterer i dem
Hvordan du bruger din viden om dine konkurrenter i dine søgeordsanalyser
Hvordan du sikrer dig, at de søgeord, du vælger, rent faktisk giver værdi til din forretning
Hvad alle dine blogindlæg bør slutte af med, hvis du spørger mig
SEO eller ej: Dit indhold skal passe til dine kunder
Det er vigtigt at skabe indhold på din hjemmeside, som matcher det, dine kunder søger efter. Søgeordsanalysen er det benarbejde, du bør lave for at finde og udvælge de søgeord, du ønsker at rangere på, og som dine potentielle kunder også søger efter, når de har brug for dig, din viden og din hjælp.
Når du tilføjer indhold på din hjemmeside – med de rette søgeord – skaber du muligheden for at skabe organisk trafik til din hjemmeside. Jo bedre du er til at finde og udvælge de rette søgeord, jo mere relevant trafik til hjemmesiden kan du også skabe. Trafik, der bliver til kunder.
Resultatet af en søgeordsanalyse skal give dig de ord og sætninger, som dine potentielle kunder søger efter på Google. Og det vil jeg gerne lære dig i det med denne Søgeordsanalyse-guide.
Søgeordsanalysen er mere end bare data
Søgeordsanalysen er i min verden en blanding af data, statistikker, vurdering, men ikke mindst føling med dine kunder og en strategisk tankegang. Sådan bør det i hvert fald være, hvis du vil have det maksimale ud af dit arbejde, siger min erfaring mig.
Det vil sige, at du ikke kun skal læne dig op af en masse tal og vælge ud fra det. Det i den grad lige så vigtigt at prioritere og udvælge søgeord efter din egen erfaring med dine kunder. Den grundlæggende viden, du har om dine kunder – og det der i virkeligheden er deres behov, ønsker og drømme, det er vigtigt.
Uden den del, vil dine blogindlæg og tekster blive "værdiløse". Og du vil højst sandsynlig ikke skabe de resultater på Google, som du ønsker.
Sagen er den, at der er tusindvis af hjemmesider, blogs og fora på nettet, som skriver om det, du skal i gang med at skrive om. Ja, det er ikke særlig motiverende at vide, jeg ved det godt. Men det er sandheden. Og du kan sagtens komme til at ligge højt på Google og få masser af trafik, når du er tro mod dine kunder og bruger tiden på analyse arbejdet. Det er min erfaring.
Godt indhold skaber god organisk trafik
Godt indhold med relevant viden og værdifuld hjælp slår til hver en tid rene mekaniske SEO-tekster.
Ydermere vær opmærksom på, at søgeordsanalysen og godt indhold ikke kan gøre det alene. Hele hjemmesiden skal også være optimeret.
Det betyder at du også skal have styr på hjemmesiden helbred. Det gælder hastighedsoptimering, mobil oplevelsen, url strukturen, linkbuilding og sikkerheden.
Men når det så er sagt, starter det hele med søgeordsanalysen. Uden den kan har du intet pejlemærke om, hvad du skal optimere din hjemmeside til.
Hvordan laver man en søgeordsanalyse?
Lad os komme i gang med det, du kom her for: Hvordan laver du så den søgeordsanalyse?
Den her guide skal gerne gøre dig i stand til at finde dit næste blogindlægs emne.
Det næste værdifulde emne, som vil skabe relevant trafik til din forretning
Et emne, som du kan tale om på de sociale medier
Et emne, som du måske lige nu har sindsygt meget viden om, men som du (måske) i dagligdagen glemmer, at dine næste potentielle kunder bare står og venter på, at du deler med dem.
Guiden består af 7 steps, som vil hjælpe dig med at ikke blot at kigge på tallene, men som også vil gøre dig i stand til at tænke strategisk, bruge din viden om dine kunder, lære af dine konkurrenter og ikke mindst vide præcist, hvad dine potentielle lige nu forsøger at få dig til at fortælle dem.
Lad os komme i gang.
Step 1: Dyk ned i din Google Search Console og find søgeord til din blog
Det hele starter i din Google Search Console (du kan læse mere uddybende om, hvad Google Search Console er her). Det er her, du har dine data på, hvad der sker, før den besøgende kommer til din hjemmeside. Det er her, du kan få værdifuld viden om, hvad der skaber trafik til din hjemmeside. Det er også her, du kan se dine placeringer og finde dit næste relevante søgeord eller sætning for dit kommende blogindlæg.
Helt konkret skal du nu …
1. Vælge effektivitet i højre side. 2. Vælge at aktivere den blå, lilla, grønne og orange fane på selve oversigten. 3. Scrolle ned og finde oversigten af søgeord.
Her skal du vælge at se de søgeord med flest eksponeringer (ved at klikke på pilen med eksponeringer). Det, du skal bemærke her er følgende: Hvilke søgeord bliver din hjemmeside eksponeret med?
- Er det nogle søgeord, som er relevante for din forretning? - Er det søgeord, som du endnu ikke har en god placering på?
Det er første step. Her skal du samle et par søgeord eller sætninger, for dem skal vi undersøge nærmere.
Step 2: Find antallet af Google søgninger i Google Keyword Planner
De søgeord, som du valgte ud i step 1, skal vi have undersøgt nærmere. Så vi kan finde ud af, om det nu også er søgeord eller sætninger, som rent faktisk er noget, som flere søger efter.
Altså en søgning med volume på. Og dernæst om det er en søgning, som enten har høj eller lav konkurrence. Det gør vi i Google Keyword Planner.
Hvad er et godt søgeord, som gør både Google og SEO glade?
Her går det ud på, at du skal finde søgeord, som rent faktisk er nogle søgeord, som du har et publikum til. Og som giver dig en mulighed for at skabe trafik til din hjemmeside.
Det betyder, at du skal undersøge, om der er “nok” antal søgninger på dit søgeord eller din søgesætning.
Hvis resultatet er mellem 0-10 søgninger pr. måned, er det en søgning med relativt få søgninger. Er resultatet mellem 50-500 søgninger pr. måned, er der potentiale i søgeordet.
Derudover skal du også bemærke konkurrencen på søgeordet. Høj konkurrence betyder, at der er mange, der annoncerer og optimerer til præcis dette søgeord. Er der lav konkurrence, så er der ingen eller i hvert fald meget få, der annoncerer på netop dette søgeord.
Du skal ikke lade konkurrencen skræmme dig. Det er blot et fingerpeg om, hvordan markedet ser ud i forhold til netop dette søgeord.
Bemærk her, at du kun får nogle estimerede tal fra Google.
Vil du gerne have min hjælp til at få udarbejdet en skarp søgeordsanalyse, der gør det meget lettere at skrive relevante blogindlæg, der giver kunder i din forretning? Her kan du læse om min søgeordsanalyse-pakke.
Step 3: Find din eksisterende placering på de søgeord
Du skal nu tjekke din placering på det udvalgte søgeordet og eventuelt finde andre relevante søgeord hertil. Du fik allerede et hint i Google Search Console herom, men jeg vil anbefale dig, at du også undersøger det ved at kigge på helheden af dine placeringer.
Det kan du gøre på flere måder.
Jeg forestiller mig, at du i forvejen bruger nogle SEO-programmer, som gør dig klogere på, hvilke placeringer du har. Det kan være Morningscore, Ahrefs, Semrush eller Rank Tracker.
Hvis ikke, så fortsæt med at kigge på placeringer i Google Search Console.
Sæt fokus på netop det søgeord, som du overvejer at lave dit blogindlæg ud fra. Kig på placeringen. Og vigtigt at alt, hvilke side henviser Google til?
Et lille trick her er, at hvis Google eksponerer dig for et søgeord, så skal du bemærke, hvilken side Google i forvejen tror handler om præcist det, du vil skrive om. Hvorfor? Jo, når du har skrevet dit blogindlæg, så går du tilbage til den artikel og laver et internt link til det nye blogindlæg. På den måde skaber du brugervenlighed.
Og du sikrer dig, at Google forstår dit indhold endnu bedre. Dertil kan det også være med til at sikre dig en bedre rangering på dit nye blogindlæg.
Hvis du bruger Google Search Console til at finde placeringen, så skal du også vide, hvilken side Google henviser til. Det gør du ved at klikke på søgeordet i oversigten i Google Search Console. Dernæst at vælge: Sider. Her får du URL’en til den eller de sider, som Google henviser hertil.
Step 4: Hvem ligger nummer 1, 2 og 3, og hvad gør de (godt og dårligt)?
Her skal du blive klogere på søgningen. Og i dette tilfælde finde ud af, hvem der også ønsker at bliver fundet på netop det søgeord.
Hvorfor? Fordi det kan både gøre dig klogere på konkurrencen på søgeordet – og give dig endnu en mulighed for at lave et “tjek” af, om det virkelig er denne søgning, som du vil bruge til at skabe trafik ind til din hjemmeside.
Ydermere vil dette step gøre dig klogere på, hvad de andre skriver. Især dem, som ligger nummer 1, 2 og 3. Det er jo dem, som lige nu har den plads, du skal have. Lær, bliv inspireret og forstå, hvorfor de ligger nummer 1, 2 og 3. Det skal du bruge, når du skal i gang med at skabe indhold.
Sidste ting: Nogle gange kan vi opleve, at et søgeord, som vi normalt bruger i vores arbejde, har en helt anden betydning og mening for andre. Derfor er det godt at dobbelttjekke, hvem og hvad der ligger på Google på netop denne søgning.
Du kan bruge dine programmer, som du normalt bruger til at følge dine placeringer. Eller du kan lave en Inkognitovindue på Google, når du laver et tjek hvem, der ligger nr. 1, 2 og 3.
Step 5: Er søgeordet relevant for din forretning?
Ja, det lyder måske omstændigt, og jeg ved, at det kan være overvældende at skulle vælge søgeord blandt alle de søgeord, som Google eksponerer din forretning for.
Det er svært at vælge til og fra.
Faktisk er det noget af det sværeste ved søgeordsanalysen.
Nemlig at være skarp på, hvad du skal skabe indhold til. Nu og på længere sigt.
Mit råd til dig: Du skal både tænke strategisk, men også vælge et søgeord, som kan give dig kunder i forretningen – måske ikke lige nu, men på sigt. Med strategisk mener jeg, at du ikke kun skal vælge søgeord, som har tusindvis søgninger. For konkurrencen kan være så høj, at sandsynligheden for at rangere godt på netop det søgeord kan virke helt uoverskuelig.
Det andet råd til dig: Vælg et emne, et søgeord eller en sætning, som du kan skabe synlighed med på andre platforme. Det vil sige: At du skriver et blogindlæg om et relevant emne, som du kan bruge direkte i din markedsføring.
Et emne, som gør dine følgere klogere på, hvad du laver, hvordan du arbejder og så videre.
Step 6: Gå tilbage, find flere relevante søgeord og link internt
I step 1 og 2 kiggede på søgeordene – nu skal du tilbage og kigge på relevante søgeord til dit emne.
Hvad blev du ellers eksponeret for, som kan bruges til dette blogindlæg? Altså inden for samme emne. Spørgsmål, som du skal svare på i dit blogindlæg. Skriv dem ned, så du får det hele med. Alt det, som er relevant for dit blogindlæg.
I step 3 fik du noteret dig, hvilken placeringer du har på Google i dag - på det valgte søgeord. Og ikke mindst, hvilken side Google henviser til.
I step 4 kiggede du på konkurrenterne. Den del skal du tilbage til nu.
Du skal finde relevante søgeord til din søgning. Hvad skriver de om? Hvad nævner de også? Hvad har de glemt, som du bør have med i dit blogindlæg?
Step 7: Hvad er næste step for din kunde?
Som udgangspunkt skal blogindlæg ikke være salg. MEN jeg er af den overbevisning, at den, der sidder og søger efter svar, har brug for hjælp, viden eller endda et bud på, hvordan han eller hun kommer videre.
Derfor skal du ikke lade en ihærdig læser hænge og ikke tilbyde din hjælp.
Hvad skal din CTA bestå af:
Skal de tage kontakt til dig?
Skal de læse dit næste blogindlæg?
Hvad vil du virkelig gerne have, at de gør, når de har læst dit blogindlæg?
Det værste, du kan gøre i min verden, er at slutte et blogindlæg uden en form for tilbud om hjælp.
… forestil dig, at du læser et blogindlæg om præcist det, du har brug for hjælp til. Du får viden, du får svar. Du får modet på at få din udfordring løst. Du er klar til at gå i gang, men tvivlen kommer: “Hvad nu hvis, jeg ikke kan gøre det?” Hvis du nu tænker: “Det har jeg sgu ikke tid til. Det har jeg brug for en pris på for at afgøre, om jeg skal gøre det.” eller måske bare “Hvad vil være bedst for mig at gøre nu?
Så skal den, der har skrevet blogindlægget til dig, gøre meget, meget lidt for, at blive den person, der får lov til at hjælpe dig videre. Eller give dig endnu mere viden.
Faktisk vil jeg gå så langt at sige, du kan ikke være bekendt, at lade mig stå og hænge til tørre med en mærkelig fornemmelse af, at jeg bliver ladt i stikken. Det er dig, der skal fortælle mig, hvad næste træk kan være.
Det er jo altid frit for, om personen vil have din hjælp. Det er altid personens egen fri vilje, der afgør om får opgaven eller salget. Men du er nødt til at give dem tilbuddet, så de reelt har muligheden.
Og med de ord:
Hvis du gerne vil skrive blogindlæg, der skaber trafik og kunder, er det bare med at komme i gang. I dag er bedre end i morgen. Og spørg mig endelig, hvis du har brug for hjælp. Det er det her, jeg hjælper mine kunder med hver dag. Og vi kan se, at det virker.
Har du brug for hjælp?
Hvis du har brug for en skarp søgeordsanalyse og rådgivning til at bygge din hjemmeside og blogindlæg op, er du kommet til det rette sted. Jeg hjælper med at skabe indhold, der gør dig synlig på Google, sikrer topplaceringer og tiltrækker kunder.