Seo og sociale medier

Seo og sociale medier

 

SEO og Sociale Medier: Sådan får du de to til at spille sammen om at nå dine mål

 

SEO og sociale medier

 

Nogle få virksomheder får succes ved kun at være på de sociale medier, og andre får succes kun ved hjælp af virksomhedens hjemmeside (gennem for eksempel SEO).

Sagen er den, at det er der, hvor du lægger dit fokus, at du får succes.

Selvom succesen kommer fra for eksempel de sociale medier, så vil det være en fejl, hvis du tænker, at så behøver du ikke at gøre noget ved din hjemmeside. Eller omvendt. Du har brug for begge dele.

Af flere årsager, men det mest oplagte for begge scenarier er, at dine kunder vil opleve, at der mangler noget. Hør blot her:

 

Prøv engang at forstille dig

… at du søger efter et produkt (fordi du har googlet), og hjemmesiden giver dig svar på præcist det, du er i tvivl om. Og du kan købe netop det, du har brug for på denne hjemmeside. Mega fedt. Så hvad gør du. Køber du?

Eller har du brug for at kigge dig lidt rundt omkring og undersøge, om det er et dansk firma, om de har tilfreds kunder med mere … Hvad så, hvis du opdager, at de ikke findes på de sociale medier – overhovedet. Ingen steder. Hvordan kan det være? Hvorfor gør de ikke det? Det er da mærkeligt (og mistænkeligt). Kan du mærke stemningen nu? Det skaber en vis tvivl og måske endda usikkerhed hos en person, som bør stole på dig.

 

Det gælder også den anden vej rundt

Det gælder også den anden vej rundt. Forestil dig, at du ser en annonce eller et opslag på Facebook – på noget, som du længe har ledt efter. Eller drømt om. Du besøger facebooksiden og finder ud af, at du kan købe produktet eller få hjælp her. Det er helt perfekt. Du læser mere om på facebooksiden, ser billeder, læser kundeudtalelser og så videre. Så tænker du: Fedt, det skal jeg have, jeg går lige ind på deres hjemmeside. Men der er ikke en hjemmeside. Du prøver flere ting, men efter lang tids søgen finder du ud af, at de kun har deres Facebook og så en Instagramprofil. Det er det.

Det var da mærkeligt. Hvorfor har de ikke en rigtig hjemmeside, hvor du kan se betingelser, kontaktoplysninger og alt det andet? Så hvad gør du? Sender du en besked på Facebook og overfører pengene? Eller bliver tvivlen for stor og gør, at du opgiver og dermed ikke lægger nogen penge i butikken?

Det er selvfølgelig tænkte scenarier, men det findes. Er det sådan, din forretning skal se ud? Eller vil du hellere være sådan en tjekket type, hvor der er 100% styr på begge dele? Så er det her blogindlæg til dig.

 

Du kan læse om …

Skal vi tage den snak om SEO og SoMe? Og finde ud af, om du rent faktisk får det optimale ud af begge dele? Om de spiller optimalt sammen? Eller om der er plads til forbedringer?

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Uanset om du arbejder med SEO eller SoMe er formålet det samme

 

Det handler om, at du gerne vil …

  • skabe synlighed overfor din virksomheds målgruppe.
  • brande din virksomhed og vise, hvad netop du kan, og hvordan du hjælper dine kunder.
  • skabe troværdighed og tillid mellem dig og din kunde, så det føles trygt at handle hos dig eller at tage kontakt til dig.

Men metoden til at nå herhen er forskellig alt efter, om du arbejder med SEO eller SoMe. Mere om det nu.

 

 

Med SEO har du en pull strategi – med SoMe en push

 

Når du arbejder med SEO-teknikker, har du et sæt regler, som du skal følge (og gerne tænkt lidt i kasseform og til punkt og prikke). Her handler det om at få skabt indhold, som kan indekseres af Google, så kunderne bliver vist det svar, de søger efter. Det er altså en pull-strategi.

Metoden på de sociale medier minder lidt mere om en fristil i folkeskolen. Det handler i den grad om at kunne kommunikere og mærke, hvad det er, der får dine kunder til at reagere med kommentarer, likes og aktion. Det er mere en push-strategi, hvor du smækker dit budskab lige ind foran dem, der følger med på dine sociale medier. Groft sagt.

 

Metoderne er altså vidt forskellige 

… og derfor er det også vigtigt, at du har en strategi for begge dele – fordi de kræver noget forskelligt. For at nå deres fælles mål.

Du skal have en SEO-strategi og en SoMe-strategi, som passer til din virksomhed, til din målgruppe, og til det mål, du ønsker at nå. Du kan læse mere om, hvordan du lægger en solid SEO-strategi her.

Dit arbejde med SoMe kræver også, at du får skabt en strategi for kanalerne – og at du så følger den. Eksekveringen og samspillet mellem din SoMe-strategi og din SEO-strategi er det, der får dig ud over rampen.

 

SEO strategi til SEO og SOME strategi til de sociale medier

 

5 grunde til, at dit SEO-arbejde er afhængigt af dine sociale medier

 

Her får du 5 grunde til, at SEO kan afhænge af dine sociale medier (på en positiv måde).

#1 Det, der bliver talt om på dine sociale medier, kan du også bruge konstruktivt i dit SEO-arbejde. For eksempel ved at finde søgeord til blogindlæg, produkter eller tekster. På den måde kan du også kunne bruge den viden, du får fra kunderne til at lave blogindlæg. Det kan være, der er nogle spørgsmål, som flere af dine kunder stiller dig på Facebook – så er det oplagt, at du også besvarer dem i et blogindlæg, som du kan SEO-optimere til Google og dermed også kan opnå organisk trafik fra Google gennem.

#2 Når du eller andre linker og deler indhold fra dine sociale medier, er det med til at forbedre din rangering på Google. Selvom det ikke direkte står skrevet i Googles retningslinjer, så ved vi nu, at Google ser en online forretning som et holistisk billede. Hvor alle parametre tæller med.

#3 Når vi googler efter specifikke virksomheder, er stemningen, ordene og menneskene på de sociale medier med til at afgøre, hvordan vi opfatter virksomheden. Er det nogen, vi kan stole på? Virker de professionelle? Føler vi os velkomne? Alt det kan du understøtte gennem din tilstedeværelse på de sociale medier.

#4 Dine glade kunder og dine faste følgere på dine sociale medier er de bedste ambassadører til at få dit budskab ud. Det gælder også, når du laver nye produkter, blogindlæg og så videre. Mennesker stoler på mennesker. Så hvis dine sociale medier kan skabe et rum, hvor brugerne kan hjælpe hinanden, dele erfaringer og tale om, hvordan du har hjulpet dem, har du en unik mulighed for at varme dine leads op, inden de besøger din hjemmeside eller taler med dig.

#5 Hvis du arbejder med begreber (du ved, sådan nogle rigtigt nørdede nogen af slagsen), så kan de sociale medier være et godt sted at nævne “dine ord” mange gange. På den måde forstår dine potentielle kunder dig, før de overhovedet bliver til dine kunder, og de kommer lynhurtigt ind i din jargon og dit univers.

Hvis du gerne vil have en endnu bedre forståelse for, hvordan du får SEO og dine sociale medier til at spille sammen, vil jeg gerne tilbyde dig en helt uforpligtende snak med mig.

Så du kan finde ud af, hvor det er, vi skal sætte ind for at få mest muligt ud af vores arbejde.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.
Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

 

5 grunde til, at dine sociale medier er afhængige af dit SEO-arbejde

 

Her får du 5 grunde til, at dine sociale medier kan være afhængige af dit SEO-arbejde (på en positiv måde).

#1 Måske har du lidt til overs fra din søgeordsanalyse? De søgeord, som du umiddelbart ikke skal bruge i din content plan, kan helt sikkert bruges på de sociale medier. For selvom der måske ikke er vildt mange søgninger på et ord, så kan det stadigvæk være rigtig relevant for dem, der følger dig på de sociale medier.

#2 Når du arbejder med SEO og for eksempel skriver søgeordsoptimerede blogindlæg, er det en brandgo’ idé at dele det samme indhold på dine sociale medier. Det er også en metode til at nå ud til flere kunder (også til dem, som måske ikke lige så tit kommer forbi din hjemmeside). Du kan genbruge dit indhold på hjemmesiden på de sociale medier flere gange (sæt det meget gerne i system, for eksempel ved hjælp af et årshjul, så du bruger din tid så optimalt som muligt).

#3 Du skal give værdi til dine følgere – og ikke kun billeder af søde kattekillinger eller din halvdovne SEO-hund. Det er på sin plads, at du engang i mellem deler værdifuldt indhold fra din blog. Dine potentielle kunder vil elske, at du giver dem reel værdi gennem din enorme viden indenfor dit fag.

#4 Du kan med helt rolig hånd linke fra de sociale medier over til din hjemmeside, fordi du har styr på dine produkter, indhold og værdi – og fordi du ved, at der er sammenhæng mellem din tilstedeværelse på de sociale medier og din hjemmesides udtryk.

#5 Det skal være trygt at besøge din hjemmeside, når den potentielle kunde kommer fra de sociale medier. Du skal altså have et godt og trygt sted at sende dine kunder hen, når de er klar til at købe – hvor du møder dem med helt åbne arme, så de ikke føler sig ført bag lyset.

SEO og sociale medier giver synlighed

 

Så hvordan kan du koble dine kanaler endnu mere sammen? For at skabe mere synlighed, troværdighed og tryghed for dine kunder

 

En del af SEO-strategien er at få delt dit indhold på de sociale medier og få dit indhold til at leve længe og komme længere ud til endnu flere kunder. Linkbuilding er også at skabe troværdighed. Her kan links fra de sociale medier også være med til at styrke din troværdighed.

Blandt andet, fordi …

 

  • Kundeservicen på de sociale medier bakkes op på hjemmesiden.
  • Du kan bruge samme stil på både din hjemmeside og på dine sociale medier (det gælder for eksempel valget af farver, tone of voice, billeder og stemning).
  • Du kan gøre det muligt (og nemt) for dine kunder at besøge din hjemmeside fra dine sociale medier.
  • Du kan udvide din kundeservice ved at have landingssider skræddersyet til de spørgsmål, du får igen og igen på for eksempel Facebook.
  • Dine kundeudtalelser skal både ligge på hjemmesiden og deles på de sociale medier. Så du får så mange øjne på dem som muligt.

 

SEO- og SoMe-branchen er afhængige af hinanden 

 

Lad os tale lidt om samspillet mellem de to brancher. SEO og SoMe er afhængig af hinanden – selvom de to brancher nogle gange ser skævt til hinanden.

Nu er jeg bare helt ærlig overfor dig: Vi har desværre en tendens til at modarbejde hinanden i stedet for at samarbejde.

Det er en fejl. For helt grundlæggende kan de to ting jo ikke undvære hinanden (det har jeg lige fortalt dig om, hvorfor de ikke kan). Jeg vil faktisk gå så langt at sige, at de er afhængige af hinanden for at overleve – og for at levere det maksimale udbytte til kunden.

Et holistisk billede af forretningen kræver, at vi både har en SEO-strategi og en SoMe-strategi – og at de to spiller sammen.

Derfor er det vigtigt, at du sikrer dig, at din potentielle samarbejdspartner (uanset hvilken lejr de er fra) er indstillet på at forstå og respektere den anden lejrs arbejde. Og omvendt selvfølgelig.

Det, jeg oplever, er, at SEO-arbejdet er altafgørende for, at dine penge er givet godt ud til Facebook-annoncer eller Ads-annoncer. Ellers kan du risikere at arbejde og bruge dine penge i blinde. Uden nogen garanti for, at det rent faktisk vil give pote.

Det gælder også den anden vej. For omvendt kan vi grave et spadestik dybere med SEO, når de sociale medier spiller. Der er så meget værdi, forståelse og kundekendskab, som er guld værd for en søgeordsanalyse og SEO-strategi.

 

Sagt på godt jysk…

 

SEO er vigtigt og en afgørende langsigtet strategi. Det ved du godt, jeg tror på og arbejder ud fra. Men samtidigt, så har jeg stor respekt for det store arbejde, andre eksperter udfører for mine kunder på de sociale medier.

SEO og SoMe kan noget helt særligt sammen. Sæt krav til dine samarbejdspartnere i begge lejre. De skal drage nytte af hinanden og ikke spille på hvert deres hold.

For som jeg har brugt dette blogindlæg til at understrege, så hænger SEO og sociale medier sammen. Du kan ikke bare nøjes med det ene eller det andet, hvis du gerne vil have en holdbar strategi for markedsføringen i din forretning.

 

 

Skal vi tage den snak om SEO og SoMe? Og finde ud af, om du rent faktisk får det optimale ud af begge dele? Om de spiller optimalt sammen? Eller om der er plads til forbedringer?

Du kan booke en tid direkte i min kalender her.

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Lad os få en snak om din SEO strategi
Søgeord

Søgeord

Sådan vælger du det rigtige søgeord

 

vælg de rigtige søgeord

 

Der er ikke noget mere frustrerende eller utilfredsstillende end at sidde med en lang liste af søgeord – og ikke vide, hvilket ét der er det helt rigtige. For du ved sikkert godt, at dine søgeord ikke er meget værd, hvis de bare ligger i en mappe på dit skrivebord. Du ved bare ikke, hvordan du skal bruge dem. For du vil heller ikke spilde din tid ved at vælge det forkerte søgeord.

Det, du i virkeligheden bør starte med at spørge dig selv om, (for at svare på ovenstående spørgsmål) er: “Kan mine potentielle kunder finde mig, når de googler?”

Ikke bare på dit navn, men også på det du hjælper dine kunder med. Eller det du tilbyder.

 

Det er det, dette blogindlæg skal hjælpe dig med. Jeg vil blandt andet fortælle dig om:

hvad et søgeord er.
hvad du kan bruge søgeordene til, og hvordan du finder dem.
hvorfor det kan være en fordel at inddele dine søgeord i kategorierne. Og hvordan du gør.
hvad dit SEO-arbejde kan give dig udover bare stærke søgeord.

 

 

Der bliver foretaget 70.000 søgninger i sekundet, 227 millioner i timen og 5,4 billioner om dagen.
Brug dem.

 

søgeord dine kunder google efter

 

Sagen er den, at vi googler hver dag. Vi googler efter information, løsninger og svar. Vi googler alt. Det samme gør dine potentielle kunder. Hver dag.

For vi er vant til at finde svar eller løsninger på alt. Og det gør vi på Google med en masse søgeresultater. I hele verden bliver der foretaget 70.000 søgninger i sekundet. Det er omkring 227 millioner i timen, og det svarer til 5,4 billioner Google-søgninger hver dag. Du kan se flere statistikker fra 2020 her.

Det er vildt gode nyheder for dig, der har en online forretning, og som hver dag skal tiltrække kunder. Dine kunder gør en aktiv handling for at komme i forbindelse med dig. Det skal du da udnytte, ik?

Men inden vi kommer så langt, så lad os starte fra begyndelsen. Det vi skal tale om her er søgeord. Fordi søgeord er bindeleddet mellem dig og kunderne. Og Google-optimering og SEO er redskabet hertil. Lad os starte med søgeordet.

 

Har du brug for hjælp til at finde de helt rigtige søgeord, så du kan tiltrække de helt rigtige kunder?

Så lad os tage en snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her. 

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Hvad er søgeord?

 

Et søgeord er det ord, du bruger til at søge efter noget på Google. Det vil sige, når du foretager en søgning på Google. Det kan være et enkeltstående ord. Eller det kan være et såkaldt søgefrase, der består af flere ord. Altså en sætning.

Søgeord er det vigtigste at have fuldstændigt styr på, hvis du SEO-optimerer din hjemmeside for at tiltrække flere kunder til.

Det, dine kunder søger efter, er enten søgeord, sætninger af ord eller spørgsmål.
Det er forskelligt, hvordan folk søger på Google, men nogle søgeord og sætninger bliver brugt igen og igen. Og det er muligt at undersøge, hvor mange der søger på ordene.

Det betyder, at du kan undersøge et søgeord eller sætning, før du laver et svar i form af for eksempel et blogindlæg. Til det skal du vælge, hvilke søgeord du ønsker at blive fundet på – skrive blogindlæg hertil og dernæste forbinde dem ved intern linkbuilding.

Udfordringen er, at det kan være svært at regne ud, hvilke søgeord der er de rigtige for dig – altså relevante for din forretning, og som rammer spot on på dine potentielle kunder.
Det vil jeg gerne hjælpe dig med i dette blogindlæg.

 

Vi skal kigge på, hvad du skal være opmærksom på, når du finder søgeord. Og hvordan du med enkle trin kan gøre processen nemmere – og mere sikker, når du vælger et emne (og dermed et søgeord) til dit næste blogindlæg. Eller til dine kategorier på din hjemmeside.

 

 

 

Hvad skal du bruge søgeordene til?

 

Et søgeord bruges i forbindelse med SEO-optimering eller til Google Ads, hvis du vil annoncere på specifikke søgeord.

I dette skriv tager vi udgangspunkt i søgeord til dit content og i forbindelse med dit SEO-arbejde. Du har nemlig muligheden for at svare, uddanne og hjælpe dine kunder direkte ved at skabe indhold til netop det specifikke søgeord eller de specifikke sætninger, som dine potentielle kunder søger efter.

Det er ikke tilfældigt, hvordan du får kunderne til at komme ind og finde svar på din hjemmeside. Eller blog. Du kan selv være med til at afgøre, hvem og hvor mange der besøger din side. Det er måske lidt groft sagt, men du har faktisk en reel chance for at påvirke dit besøgstal på hjemmesiden. Og det er her, vi skal tale om søgeord.

 

 

 

Hvordan finder du søgeord?

 

Når du skal finde de helt rette søgeord, har du brug for en stærk søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen er fundamentet i alt dit SEO-arbejde. Fordi den viser dig, hvad dine potentielle kunder søger efter, når de går online.

Den giver dig et unikt indblik i, hvordan dine potentielle kunder taler om sig selv og deres problem. Hvilke ord de bruger. Og måske det endda er ord, du slet ikke havde overvejet at bruge om dig selv og din virksomhed.

Når du laver en søgeordsanalyse, kan du både gøre det til hele forretningen eller løbende til de blogindlæg, du gerne vil skrive. Det er også en vigtig ting at overveje, inden du går i gang med at lave din søgeordsanalyse.

Hvis vi skærer helt ind til benet, så består en god søgeordsanalyse i min bog af 5 trin: Brainstorm, strukturering, research, prioritering og implementering.

Find søgeordene og vælg så de rigtige søgeord. Særligt prioriteringen er det, der skiller fårene fra bukkene. For en søgeordsanalyse fyldt med søgeord er intet værd, før du får dem prioriteret, så de passer til dig og din virksomhed. Du skal bruge gode søgeord. Vigtige søgeord. Og relevante søgeord. Derfor er dit valg af søgeord alfa og omega.

Du kan få min ikke-nørdede metode, hvor jeg går i dybden med de 5 trin her.

Det er sådan rimelig nemt at gå til. Men det tager tid. Og det kræver lidt øvelse. Du kan bruge flere forskellige programmer til at få lavet en knivskarp søgeordsanalyse. Og du må meget gerne kombinere programmerne med hinanden.

Det kan være programmer som Storybase, Ubbersuggest, Ahrefs og selvfølgelig Googles egen søgeordsplanlægningsprogram: Keywordplanner.

Det kan du også læse meget mere om i mit blogindlæg om søgeordsanalyser her.

 

 

Finder du også gang på gang en hel bunke søgeord (som du aldrig får brugt, eller som ikke giver dig de ønskede resultater, fordi du ikke får dem udvalgt, prioriteret og brugt ordentligt)?

Så lad os tage en snak om, hvordan du kan få det optimale ud af dit arbejde med dine søgeord.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her. Lad os få en snak

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Hvilket søgeord skal du vælge?

 

For at vælge de rigtige søgeord skal du være opmærksom på flere ting. Det vigtigt, at de søgeord er relevante i forhold til det, du tilbyder din kunder. Hvad enten det er en ydelse eller et produkt.

Det er også vigtigt, at dine søgeord eller søgesætninger er ord, som dine kunder rent faktisk bruger. Her kan du bruge den viden, du i forvejen har om dine kunder. Hvad skriver de til dig? Hvad spørger de om? (og hvordan spørger de?) For det skal både matche dig, din forretning og ikke mindst dine kunder.

Derudover er det også vigtigt, at det er søgeord, der rent faktisk er nogle, som søger på. Vælger du et ord, som ingen søger på, vil du ikke få ret meget ud af dit SEO-arbejde. Og vælger du kun at bruge de ord og sætninger, som beskriver det dine kunder har brug for – men som dine kunder ikke endnu ved, at de har brug for, så risikerer du også at ramme “ved siden af”.

Lad os gøre det lidt mere konkret.

 

De tre ting, du skal vælge søgeord ud fra, er:

  • Antal søgninger pr. søgeord
  • Sværhedsgraden
  • Søgeordets relevans

Lad os dykke lidt ned i de tre ting.

du skal forstå kundens søgeintention

 

Antal af søgninger er vigtigt – men det kan ikke så alene

 

Det handler om, hvor mange der i gennemsnit søger efter søgeordet eller søgefrase om måneden. Er der søgninger på? Er der nok søgninger til, at du skal lave indhold hertil?

Omvendt gælder det samtidig om, du ikke kun vælger søgeord eller søgefraser, som har en meget høj søgevolumen. For jo flere, der søger på det specifikke søgeord, desto sværere kan det typisk også være at blive rangere højt på Google med netop det søgeord. Ganske enkelt fordi der vil være mange, der optimerer til netop dette søgeord. Eller laver annoncer hertil.

 

Sværhedsgraden er ikke kun relevant ved annoncer – men også ved organisk trafik

 

Det hænger sammen med antal søgninger på søgeordet. Og her er vurderingen (hvis du bruger Googles søgeordsplanlægning), at sværhedsgraden, du får oplyst, skal ses i forhold til, hvis du skal annoncere på ordet.

Men det er stadig relevant for dig, der skal lave indhold – uden betalt annoncering. Fordi annoncerne fylder mere og mere i en Google-søgning. Og hvis der i forvejen er mange annoncer på søgningen, så er der ikke meget plads til de organiske resultater, som du går efter.

 

Du har brug for både specifikke og mere brede søgeord

 

Du bør også overveje søgeordsrelevansen. Hvor relevant er dit søgeord i forhold til det, du laver? Hvor relevant – og hvor langt fra et køb i din forretning er søgningen? Det skal du også vurdere på, inden du vælger dine søgeord.

Du skal både have store søgeord, som dækker dit område, men der skal også gerne være indhold til søgninger, som er så specifikke, at de rammer direkte ind til fx et produkt. Eller et specifikt problem, du løser.

 

 

Derudover bør du overveje…

 

Hvor tæt er søgningen på et køb?
Hvad vil læseren have svar på ved denne søgning?
Er det nok med ét søgeord, eller skal søgeordet sættes sammen med noget mere specifikt til din branche?

Hvis du gerne vil have mere hjælp til, hvad du bør overveje, inden du vælger dit søgeord eller din søgeordsfrase, så tjek replayet af mit webinar “Hemmeligheden bag en en vellykket søgeordsanalyse” her.

Her tager jeg dig med ind i mit maskinrum og viser dig, hvordan jeg laver søgeordsanalyser, der sikrer dig, at du skaber indhold til de søgeord, som dine kunder søger efter.

 

 

Vigtigst af alt: Du er nødt til at forstå din kundes søgeintention

 

Det bedste, du kan gøre, er at sætte dig i kundens sted. Hvorfor skrev hun eller han netop det søgeord? Hvad er søgeintentionen bag? Er det hjælp han eller hun søger? Det er vigtigt at vide, når du skaber dit indhold.

 

Et lille trick er at se på de 3 hjemmesider, der lige nu har den bedste placering på søgningen. Og overvej så:

  • Hvad svarer de på?
  • Hvad mangler de at svare på?
  • Hvad har de glemt?
  • Hvad giver de adgang til?

Det handler ikke om, at du skal kopiere dine konkurrenter. Men derimod om, at du kan analysere andres indhold, så du kan gå tilbage og skabe dit eget unikke indhold.

 

 

Hvis det er svært, så prøv at dele din søgning ind i 3 kategorier

 

Information og vidensdeling
Det kunne være “søgemaskineoptimering”. Det er en bred søgning, men som indbyder læseren til at læse om emnet. Det er en fordel, hvis nu han eller hun har brug for at forstå eller brug for sætte nogle flere ord på, inden han eller hun laver en søgning på, hvem der så kan hjælpe.

Geografi
Det kan være “en lokation + det, du tilbyder”. Det kunne være “Psykolog Aabenraa”. En meget specifik søgning, men nødvendigvis ikke helt nok til, at din potentielle kunde er klar til et køb. Det kan være, at brugeren blot er i gang med at undersøge de forskellige muligheder, der er.

 

vigtigst af alt med søgeord

Køb-knappen
Den type søgninger er købsrelaterede. Det kan for eksempel være “køb røde Nike sneakers xc3 online”. Det er en meget specifik søgning, som viser, at han eller hun er klar til et køb. Det handler bare om at finde købsknappen. Så den skal du selvfølgelig vifte med lige foran øjnene på ham eller hende.

 

 

Har du brug for hjælp til at inddele dine søgeord og lægge en plan for, hvad der skal ske med dem?

Så lad os tage en snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig med netop det.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her. 

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

 

Dit SEO-arbejde kan give dig mere end bare søgeord

 

Udover dit SEO arbejde og evt. Google Ads, så vil jeg lige bede dig overveje, hvor du ellers kan bruge søgeordene smart. Jeg går nemlig ind for genbrug og tidsoptimering. Så hvor kan vi ellers gøre brug af den viden og erfaring, vi får, når vi undersøger søgeordene.

Groft sagt kan du bruge søgeordene alle de steder, hvor du har følgere, kunder eller potentielle kunder, der kigger med.
Det kan være i Facebook-opslag, nyhedsbreve, til kundeservice-mails, til afklaringssamtaler – og så videre. Det er alle steder, hvor du skal fortælle om det, du gør. Og det, du hjælper med.

Lad mig give dig et eksempel: Du har fundet et skidegodt søgeord, men som du vælger at skrotte i første omgang; måske fordi der er ikke nok søgninger på. Det kan du bruge til et fedt LinkedIn-opslag. Det er jo stadig relevant for din forretning. Og for dine kunder.

Det kan også være et søgeord, hvor konkurrencen er alt for stor – og at du derfor har valgt det fra. Det kan du bruge til en kampagne til i dit nyhedsbrev.

Du får altså serveret en masse guld, når du arbejder med søgeord. Det skal du da bruge i din SEO-strategi. Det kan godt betale sig. Både økonomisk og tidsmæssigt.

 

 

Sagt på godt jysk…

 

Søgeord er afgørende for, at du kan findes af dine kunder online. Det er afgørende for, hvilke Google-placeringer du får. Fordi det indhold, du skaber skal matche det, dine kunder søger efter.

Så du slipper for at “spilde” tiden på at skrive det ene blogindlæg efter det andet – som kunderne aldrig finder – kun fordi du ikke bruger de rigtige søgeord.

Søgeordsarbejdet starter, når du bygger din hjemmeside op. Og så er det et arbejde, der løbende kan hjælpe dig med at komme ud til endnu flere. Hver gang du lancerer eller udvider din forretning, så støt dit arbejde med en søgeordsanalyse. Det kan give dig så meget viden på forhånd og gøre dit indhold, dine produkter og dine ydelser endnu skarpere.

 

Tak fordi du læste med
… det sætter jeg stor pris på

Har du brug for hjælp til det der med søgeord? Så du kan tiltrække de helt rette kunder til din virksomhed?

Du kan booke en tid direkte i min kalender her. 

Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Book en afklaringssamtale her

Er du lidt snæversynet, når det kommer til søgeord til din hjemmeside?

Er du lidt snæversynet, når det kommer til søgeord til din hjemmeside?

Har du fundet de rette søgeord til din hjemmeside?

Er du snæversynet, når det kommer til søgeord

Sagen er den, at du måske kommer til at ødelægge det for dig selv, hvis du bliver ved med at optimere dine blogindlæg til det samme søgeord igen og igen.

Det er selvfølgelig ikke med vilje – det ved jeg godt.

Dine blogindlæg vil i langt højere grad blive indekseret og opnå gode placeringer, hvis du sørger for at holde tingene adskilt og bruge flere relaterede søgeord. I stedet for blot de samme 3-5 søgeord, som du faktisk godt ved, at du måske har brugt lidt for mange gange.

Det er derfor vigtigt, at du har en overordnet plan – en SEO-strategi, der sikrer dig, at du bruger din tid på de blogindlæg, som giver dig en strategisk fordel – hos Google. Og dermed også hos dine potentielle kunder. Det starter med en Søgeordsanalyse.

Jeg ser desværre en tendens til, at virksomheder blogger til præcist dét emne, de hjælper deres kunder med. Og ikke tænker på, at der er mange andre muligheder end netop det éne ord.

Lad mig demonstrere det med et søgeord.

Angst.
Det er et søgeord, der er mange søgninger på. Men emnet i sig selv er ikke nødvendigvis det ord, folk med angst søger efter.

Markedet for søgeord til angst er kæmpestort. Og det er konkurrencen også. Det er derfor vigtigt at sprede dine blogindlæg og tekster ud på flere søgeord. For at sikre dig, at du ikke skal ligge og kæmpe om placeringerne på de samme søgeord, som alle dine konkurrenter også bruger.

Din blog eller dine tekster kan (og skal, hvis du spørger mig) bruges til flere forskellige stadier i kunderejsen.
* Kunderejsen er kort fortalt: Fra kunden har et erkendt behov, til de er klar til at købe dit produkt, gennemgår kunden mange faser. Og det er de forskellige faser, du med fordel kan blogge til.

Hvordan arbejder du så med det ene søgeord?

Angst.

Tænk på problemet. Hvilket problemer kommer i kølvandet af angst?

Tænk på ønsker/drømme. Hvad drømmer eller ønsker din potentielle kunde om at gøre, hvis angsten ikke stod i vejen for dem?

Tænk på løsningen. Hvad søger kunden efter af løsninger?

Du skal tænke på, at dine blogindlæg skal støtte op omkring dit emne. Alle små veje skal føre ind til det, du arbejder med. Og ikke spænde ben for dig.

Få hjælp til søgeordsanalysen

Ps. Jeg tror bestemt ikke, du er snæversynet, men har du brug for et par ekstra briller til at finde flere veje (søgeord) ind til din online forretning, så er det min spidskompetence.

Skal vi tegne en ny plan, der sikrer dig flere veje ind til din online forretning, så klik her, og lad os få en snak.

Start her med at booke en afklaringssamtale lige her. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Tak fordi du læste med
Ps. jeg tror bestemt ikke du er snæversynet… 

Men har du brug for et par ekstra briller til at finde flere veje (søgeord) ind til din online forretning, så er det min spidskompetence.

Skal vi tegne en ny plan, der sikrer dig flere veje ind til din online forretning, så klik her, og lad os få en snak

Book en afklaringssamtale her

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse

Med den rette søgeordsanalyse får du svar på, hvad dine potentielle kunder søger efter for at finde dig

Søgeordanalyse

Forestil dig, at du ved præcis, hvad dine potentielle kunder søger efter, når de har brug for din hjælp eller dine produkter. Forestil dig engang, hvad du kan med den viden.

Lad mig give dig et par hint.
Du kan skrive direkte til din drømmekunde på din hjemmeside.
Du kan lave de bedste blogindlæg.
Du kan bruge ord og sætninger på de sociale medier – ord og sætninger, du ved, at din kunde alligevel sidder og søger svar på på nettet.

Forestil dig, at det er dig, der serverer svaret på et sølvfad til din potentielle kunde. Hvordan vil det være? Ja, tænk engang.

Det er præcis, hvad en søgeordsanalyse kan gøre for dig. Så kom med ombord.

I dette skriv får du svar på

  • Hvad en søgeordsanalyse er. Og hvordan du bruger en søgeordsanalyse i din online forretning.

 

  • Vi kigge på, hvorfor det overhovedet er vigtigt at få udarbejdet en søgeordsanalyse i første omgang. Og hvad du kan bruge den viden, du får med søgeordsanalysen, til.

 

  • Du får en guide til, hvordan du selv kommer i gang med at lave en søgeordsanalyse. Hvilke trin du skal igennem og i hvilken rækkefølge.

 

  • Jeg viser dig, hvilke programmer du kan bruge til at lykkes med din søgeordsanalyse. Både gratis programmer og betalte programmer.

 

  • Sidst, men ikke mindst, skal dette skriv gøre dig i stand til at uddelegere opgaven med god ro i maven, fordi du ved, hvad opgaven indeholder. Og at du kan være med til at præge din søgeordsanalyse – hele vejen igennem.

Skænk dig en kop kaffe, og glæd dig til at komme et godt stykke foran dine konkurrenter med din søgeordsanalyse.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er fundamentet for dit SEO-arbejde. Søgeordsanalysen består i, at du finder de ord og sætninger, dine potentielle kunder søger efter.

Resultatet af søgeordsanalysen viser dig, hvad folk søger efter på nettet.

Dertil viser en søgeordsanalyse, hvor populært et bestemt søgeord er. På jysk betyder det, at du får en analyse af, hvor stor konkurrencen er på dét bestemte ord. Er der mange, som kæmper om de bedste placeringer på Google med de valgte søgeord, så er konkurrencen høj.
Og jo højere konkurrencen er, jo sværere kan det være at få en god placering.

Ydermere kan søgeordsanalysen hjælpe dig med at finde andre relevante ord og sætninger, som dine potentielle kunder også søger efter. For at finde dig. Ord, som du måske ikke i første omgang havde tænkt på.

Den store opgave med en søgeordsanalyse er prioriteringen.
Prioriteringen og udvælgelsen af de bedste ord og sætninger, som er relevante for din online forretning.
Det er ikke alle ord, sætninger og begreber, der er relevante for din forretning. Tro mig.
Til gengæld kan en søgeordsanalyse give dig et indblik i, hvor uendelig listen er over ord, du kan springe på – om 1 år, om 5 år osv.

Hvad kan du bruge en søgeordsanalyse til?

En søgeordsanalyse er en hjælp til til flere ting. Både en hjælp til at finde de relevante ord og sætninger, dine kunder søger efter. Men det i den grad også en hjælp til dig, når du skal planlægge din menustruktur og dine blogindlæg. Og for webshoppens kategorier og produkter.

Men det, som mange ikke ved, er, at søgeordsanalysen også kan være en stor hjælp til at skabe synlighed og trafik fra de sociale medier. Mere om det senere.

Det vigtigste for en søgeordsanalyse er at få den implementeret i virksomheden og lavet en strategi for, hvad der er vigtigst, og i hvilken rækkefølge det skal gøres.

Det sværeste ved en søgeordsanalyse er ikke at lave den – det er at prioritere den.
Og dernæst at få den implementeret.

 

implementering af søgeordsanalysen

Derfor er det en gode ide at starte med en analyse

Fordi du skal vide, hvad dine landingssider skal hedde.
Fordi du skal vide, hvad kunderne søger efter.
Fordi du skal vide, hvad kunderne kalder dine produkter.
Fordi du skal vide, hvad folk søger efter – som du så (nemt) kan svare på i et blogindlæg, en artikel til en gæsteblog, en artikel til medierne osv.
Fordi din tid er kostbar, og en måde at spare tiden og kræfterne på er ved at skrive om de emner, som kunderne søger svar på.

Sidst, men ikke mindst, så kan en søgeordsanalyse hjælpe dig i arbejdet med at spore dit arbejde. Du kan måle på dine placeringer på Google. Og dine konverteringer ved hvert søgeord og sætning.
Søgeordsanalysen er på mange måder et værdifuldt redskab, som danner rammen for dine aktiviteter, der skal skabe synlighed, trafik og dernæst kunder.

sådan laver du en søgeordsanalyse

Sådan laver du en søgeordsanalyse

Der flere måder, at lave en søgeordsanalyse på. Tilgangen, metoden og udarbejdelsen af søgeordsanalysen er forskellige. Måske findes der lige så mange måder, som der findes personer, der arbejder med SEO. Men det skal du ikke trækkes igennem.
Her i dette skriv vil jeg introducere dig til den ikke-nørdede metode.

Den ikke-nørdede metode kræver ikke kostbare programmer eller en Phd. i excelark.

Det er den måde, som jeg vil anbefale dig at starte med, inden du betaler et bureau for at udføre opgaven. Den ikke-nørdede metode vil give dig et indblik i metoden, mulighederne og virkeligheden og gør dig i stand til at forstå værdien af en søgeordsanalyse.

Derfra kan du så vælge at uddelegere opgaven – med en god forståelse for, hvad det betyder at undersøge, prioritere og udvælge søgeord til din forretning.

Når det så er sagt, så er det ikke noget, man kan gøre med venstre hånd og forvente tårnhøje resultater af. En søgeordsanalyse er værdifuld. Det kræver struktur, omtanke og en god omgang arbejdsindsats. For ikke at nævne, at du kommer til at skulle vælge til og fra i processen. Hvilket i sig selv er den vigtigste opgave af dem alle.

Den ikke-nørdede metode til at undersøge, hvilke søgeord dine potentielle kunder søger efter

Trin 1: Brainstorm
Helt bogstaveligt talt; brainstorm på alt det, du kan komme i tanke om: Hvad vil du gerne findes på?
Hvilke ord er vigtige for din online forretning?
Hvilke fagudtryk er vigtige for din online forretning?
Hvilke spørgsmål stiller dine kunder?
Hvilke spørgsmål tror du, dine kunder søger på?
Hvilke kategorier kan du inddele din online forretning i?
Hvilke problemer har dine kunder?
Hvilke drømme har dine kunder?
Hvilke udfordringer søger dine kunder svar på?

Trin 2: Strukturér dig frem
Hvad hører til hjemmesiden?
Hvad passer til bloggen?
Hvad passer til medierne?
Hvad kan bruges til gæsteblogindlæg?
Sæt ordene og sætningerne i system.

Trin 3: Kig på trafik, relevans og konkurrencen
Som skrevet før, så er det ikke alle ord, du skal findes på.
Nogle ord er ikke specifikke nok.
Nogle ord vil være meget få, der søger på.
Nogle ord er ord, som du bruger, og som dine kunder aldrig vil kunne finde på at bruge.
Nogle ord er relevante og skaber meget trafik, men konkurrencen er for høj.

Det er så her, du skal i gang med at finde data på dine søgeord.
Af gratis programmer er Google-søgeordsplanlægning stedet, du finder data: Keywordplanner.

Selvom jeg har lovet dig, at den ikke-nørdede metode ikke koster programmer, så vil jeg dog alligevel gerne nævne Storybase. En rigtig god platform til at til få penge, der kan hjælpe dig med at finde de første data.

Storybase er visuelt et lækkert program, der hjælper processen godt i gang.

Trin 4: Prioritér
Den sværeste opgave af alt.
Nu skal du i gang med at vælge søgeordene til og fra.
Første fravælgelse er nem. De søgeord, der ikke er nogen, der søger på – kan du vælge fra.
De søgeord, der ligger for langt fra dine produkter eller det område, du kan hjælpe folk med, kan du vælge fra.

Denne proces tager tid. Og det er her, du får din sag for.

Er det svært at vælge, så vil jeg gerne give dig en anbefaling med på vejen.
Start med at vælge søgeord, der ligger tæt på et salg hos dig.

Trin 5: Implementér
Næste skridt. Du skal have det hele implementeret på din hjemmeside eller webshop.
Det betyder, at du skal i gang med at skrive content til dine søgeord. Du skal strukturere dit arbejde. Hvilke søgninger er til blogindlæg. Hvilke søgninger skal være kategorisider.
Og hvilke søgeord er måske så vigtige, at de skal være med til at definere din menustruktur.

værktøjer til søgeordsanalysen

Søgeordsanalyse-værktøjer

Har du mod på mere end blot den ikke-nørdede metode. Og vil du prøve flere metoder af, så har jeg samlet en liste til dig over programmer, der kan hjælpe dig yderligere i processen med søgeord.

Google´s søgeordsanalyse-værktøjer

Google Keyword Planner eller Søgeordsplanlægning

Google search

Google trends

Google analytics

Google search Console

 

Andre søgeordsanalyse-værktøjer 

Ubbersuggest

Keywordtool.io

Semrush (ikke gratis)

Searchmetrics (ikke gratis)

Ahrefs.com (ikke gratis)

Din søgeordsanalyse er en vigtig brik i hele din online forretning

En søgeordsanalyse er redskabet, du skal bruge, når du strukturerer din hjemmeside og din blog. Den danner grundlag for store dele af din online forretning.

Med en god søgeordsanalyse sikrer du dig, at du ikke kun skaber indhold, du kan dele på de sociale medier. Du skaber indhold, som potentielle kunder søger efter.
Det betyder, at du får mulighed for at nå ud til langt flere end dem, du har i forvejen.

Søgeordsanalyse er redskabet, du skal bruge for at skabe en langsigtet marketingstrategi. Og den danner hele grundlaget for dit optimeringsarbejde.

Kom godt i gang. Og hold dig ikke tilbage, hvis du har spørgsmål.

Tak fordi du læste med
… det sætter jeg stor pris på

Har du en søgeordsanalyse? Og har du implementeret den i din online forretning?

En søgeordsanalyse gemt væk i dit Google drev – gør ingen gavn. Find den frem og lad mig hjælpe dig med at få den implementeret. Jo før jo bedre.

Tak fordi du læste med