Hanne Østergaard logo

Linkbuilding

Sådan bruger du dine links som et kvalitetsstempel, der skaber trafik til din hjemmeside

linkbuilding
Hanne Østergård
Udgivet: 1. august 2022
Opdateret: 17. oktober 2023
Linkbuilding er som stjerne på en god restaurant – en Michelin-stjerne, der kun bliver tildelt til de restauranter, der fortjener det.
Stjernen skaber synlighed for restauranten og giver dermed muligheden for flere kunder.
Linkbuilding er i Google-sprog en god anmeldelse af din hjemmeside, altså en anmeldelse som Google forstår. Og som giver dig synlighed og kredit i den store Google bog. Derfor er det vigtigt, at linkbuilding er en del af din SEO-strategi.
Men linkbuilding har ikke altid haft det bedste ry. Måske du også forbinder med det lyssky SEO-tricks og quick fixes, som ikke er helt fine i kanten. I det her blogindlæg vil jeg gerne dele mine gennemtestede linkbuilding tips med dig.

I blogindlægget her kan du derfor læse om …

- Hvad linkbuilding er – og hvorfor (og hvordan) det virker som en SEO-strategi.
- De forskellige typer links, der findes.
- Ekstern og intern linkbuilding – og hvad forskellen på de to er.
- Hvad en linkprofil er.
- Hvordan du kommer i gang med linkbuilding som SEO-taktik. Og hvilke metoder der findes.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en del af din SEO strategi (læs, hvordan du lægger en solid SEO-strategi her). Linkbuildingen er en SEO-teknik, der har afgørende betydning for din synlig og især betydning for dine placeringer på Google.
Linkbuilding er både en arbejdsmetode til at skabe links, der peger ind på din hjemmeside, samtidig med at den kan hjælpe dig med at skabe en solid og sikker struktur på din hjemmeside.

Hvorfor skal du linkbuilde?

Linkbuilding har flere formål – og mange fordele i min bog – de to vigtigste er, at du ved hjælp af linkbuilding skaber …
- trafik til din hjemmeside.
- troværdighed og autoritet til din hjemmeside ved at have gode og værdifulde link, der peger ind på din hjemmeside.
Begge parameter er med til, at Google belønner dig med bedre placeringer i Google. Det er som et tegn til (eller et udtryk for), at du har en god og relevant hjemmeside. Både i forhold til kunderne, men også i forhold til markedet og din branche.
Udover de åbenlyse fordele ved linkbuilding er der stor værdi i bruge linkbuilding strategisk og langsigtet i arbejdet med at bygge din hjemmesides indhold og troværdighed. Du skaber en online forretning, som er bygget på et solidt og godt fundament for en forretning, der også eksisterer om 5-10 år. Med andre ord: Det lange, seje træk betaler sig i længden.
Derfor er linkbuildingen en vigtig del af hele din SEO-strategi.

Der findes to typer af links – og du har brug for dem begge to

Inden for linkbuilding er der også to typer af link, du bør kende til. Fordi Google afkoder eller læser links på to forskellige måder. Det er i kodesprog. Og ikke noget du umiddelbart kan se forskellen på ved blot at kigge på linket. Derfor er det endnu vigtigere, at du kender til de to typer.
Nofollow-links
Denne type links giver Google besked om, at de ikke skal tillægge værdi fra linket til den side, som linket viser hen til. Det betyder, at linket findes, og at jeg som læser kan klikke på linket og komme til en ny hjemmeside. Men Google får i koden besked om, at linket ikke skal tildele siden værdi.
Dofollow-links
Et dofollow-link giver Google i kodesprog signal om, at dette link har en værdi. Og at den side, som linket linker hen til skal belønnes med linkjuice fra den linkede side.

Dofollow-linket har derfor størst værdi for din forretning. Men en god blanding til din hjemmeside giver det mest naturlige udtryk i forhold til Google. Derfor skal du ikke være bekymret for at have nofollow-link i din link-strategi. Det betyder, at en blanding vil være mest naturligt. Og bedst for din side.

Intern linkbuilding aka den skjulte skat på din hjemmeside

Vi starter med intern linkbuilding. Det måske i virkeligheden den oversete skat, hvis du spørger mig. Den interne linkbuilding kan noget helt særligt, men ingen tager den helt så seriøst, som vi burde.
Det siger næsten sig selv, at det handler om, at du skal linke internt på din hjemmeside. Du skal linke smart og strategisk. Og du skal gøre det for at …
- Få kunden til at blive længere på hjemmesiden (det er nemlig et parameter, som Google afkoder, for at evaluere din hjemmeside).

- Vise din ekspertise ved at linke dybere ind på din hjemmeside (du er eksperten, og det skal du vise Google både ved hjælp af links og i dit kodesprog).

- Give værdi (hvis du har flere artikler, der kan hjælpe læseren, så hjælp læseren ved at finde dem ved at linke internt). Det er både rigtig god service, samtidig med at det viser læseren, at du har en stor viden inden for området – og at du glædeligt deler ud af den.

- Forstå kunderejsen (link smart internt, så kunden føler sig hjulpet og forstået). Det skal være let at navigere rundt på din hjemmeside – eller fordufter dine besøgende hurtigt igen.

- Skabe ro og overblik (det i sig selv kan være en svær øvelse, men det er endnu en ting, som intern linkbuilding kan hjælpe dig med).
De 5 ting vil hjælpe dine besøgende og dermed også dine kunder.
Det er derfor jeg kalder intern linkbuilding den skjulte skat. Også fordi intern linkbuilding kan …
- sikre dig, at du ikke har nogle sider, der står alene.
- sikre dig, at du får skabt det vigtigste på denne side.
- holde snuden i sporet.

Ekstern linkbuilding: Den lidt sværere del af dit arbejde med dine links

Ekstern linkbuilding er arbejdet med at få andre til at linke til din hjemmeside. Det er den svære del af linkbuilding. For det at få andre til at linke til din hjemmeside kræver lidt mere end bare en hjemmeside og et par gode salgssider.
Men sagen er den, at det er den eksterne linkbuilding, der afgør, hvordan din hjemmeside kommer til at stå i forhold til dine konkurrenter og i forhold til dine placeringer på Google.
Så hold hovedet koldt. Bare fordi ekstern linkbuilding er svært, betyder det ikke, at det er umuligt. Hvis du læser videre, vil jeg så gerne give dig troen på, at du også kan gøre det her. For det er jeg sikker på, du kan.
Når vi taler om ekstern linkbuilding, så er det vigtigt at sige, at det er ikke afgørende, hvor mange links du får. Det er afgørende, hvor du får links fra. Altså hvor relevante de er i forhold til din forretning. Groft sagt, så giver det værdi at få et link fra brancheforeningen for kaffebryggere, hvis du sælger kaffe. Det giver værdi. Men et link fra en frisør, hvis du sælger kaffe – det giver ikke værdi.
Gode, relevante links og sammenhængen med din forretning er det, der er afgørende.
Så er der bagsiden af eksterne links. For det er der (selvom vi så nødigt vil tale om det). Bagsiden handler om dårlige links fra spam-hjemmesider, falske hjemmesider, mystiske udenlandske hjemmesider … Ja, du forstår godt, hvor jeg vil hen.
Sådanne links i stride strømme kan ødelægge din forretning. Så selvom du måske ikke har bedt om det, så er det op til dig at få sat en stopper for det – eller bede Google om, at de ikke skal tillægge disse links værdi. Og dernæst at anmelde dem. Det er rigtigt vigtigt for at sikre dig, at du kun har eksterne links, som er relevante for dig og din forretning.
Hvis du har brug for hjælp til dit arbejde med linkbuilding, så lad os tage en snak om, hvordan jeg og mine dygtige samarbejdspartnere kan hjælpe dig.

Du kan booke en tid direkte i min kalender her. 
Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Din linkprofil er en evaluering af din hjemmeside

Det handler blandt andet om, hvor god din hjemmeside er, og hvor mange gode og relevante links, der peger ind til din side. I praksis betyder det, at du får en score for din hjemmeside – i forhold til de gode og relevante links, der peger ind på din side. Din linkprofil afhænger både af dofollow og nofollow-links. Og hvor stærk en linkprofil dofollow-linkene har.
Du må love mig, at du ikke lader ord som “linkprofil” blive for teknisk for dig og skræmme dig fra at komme i gang. Ja, du bør kende til begrebet, men det skal ikke stoppe dig for at komme i gang, at du måske ikke helt kan forstå kompleksiteten af din linkprofil. En god linkprofil kommer helt automatisk, når du først kommer i gang og får styr på det grundlæggende. Og det er jo det, vi er i gang med nu.
Det får måske dig til at tænke:

“Hvornår skal jeg gå i gang med linkbuilding? Og skal du blive ved?”

Mit svar til dig er, at du skal begynde nu. Og du skal blive ved.
En ny forretning har brug for en gode anmeldelse fra andre. Troværdige anmeldelser, der får flere til at besøge forretningen og købe. En eksisterende forretning har brug for en gode anmeldelser for at forblive kundernes foretrukne favorit forretning. For der vil altid komme nye og flere konkurrenter til.
Du må love mig, at du ikke lader ord som “linkprofil” blive for teknisk for dig og skræmme dig fra at komme i gang. Ja, du bør kende til begrebet, men det skal ikke stoppe dig for at komme i gang, at du måske ikke helt kan forstå kompleksiteten af din linkprofil. En god linkprofil kommer helt automatisk, når du først kommer i gang og får styr på det grundlæggende. Og det er jo det, vi er i gang med nu.

Linkbuilding bør være en naturlig del af dit SEO-arbejde

Linkbuilding kan ikke stå alene. Linkbuilding kan ikke redde din forretning. Eller skabe mirakler. Dit SEO-fundament og dit optimeringsarbejde – det vil sige dit arbejde med SEO-optimering (grundarbejdet) af din hjemmeside – er stadig afgørende for, at du lykkes med din linkbuilding. Både den interne og i særdeles også den eksterne. Ingen ønsker at linke til en side, der ikke er god (og har en god link-strategi).

Sådan kommer du i gang med Linkbuilding

Som jeg før har nævnt, så handler det bare om, at du kommer i gang. Lidt har også ret, og det er bedre at starte i dag end i morgen. Her er X trin til, hvordan du kommer i gang.
#1 Start med de oplagte links
Start med dit netværk, dem, der er omkring din forretning.


Det kan for eksempel være …
Samarbejdspartnere
Leverandører
Medlemsskaber
Dine kunder (omtale af den fede slags)
#2 Brug din branche
Er der en brancheforening eller et netværk i din branche, der er relevant at få links fra? Et link eller flere fra din branche giver dig muligheden for at fremstå som ekspert på området, der hvor dine kunder leder efter sådan én som dig.

Så kan du overveje, om der er nogle online magasiner indenfor din branche, der kunne være relevante, som du kunne kontakte. Igen for synlighedens skyld og for værdien af et godt relevant link.
#3 Er der nogen, du kan samarbejde med for at få dit budskab ud?
Næste skridt kan for eksempel være bloggere inden for området, som du kan kontakte og undersøge muligheden for at lave et samarbejde med. Vælg med omhu, og tænk på din målgruppe. Du skal ikke bare linke for linkets skyld. Er det samme målgruppe som din forretning? Er I et godt match? Det er altid et godt pejlemærke for, om et samarbejde er værdien værd.

Det kan også være en mulighed, at du og din virksomhed bliver gæsteblogger hos andre blogs. Som en slags eksperter med indlæg og viden, der er relevant for den enkelte blog.
Tiltræk flere kunder
Hvis du allerede nu ved, at du gerne vil have hjælp til det her, måske fordi der simpelthen ikke er plads til flere opgaver i din kalender – så hop herover med det samme, og book en tid direkte i min kalender.
Ja tak - lad os få en snak
Copyright © 2024 All Rights Reserved
magnifiercrossmenu