En lokal SEO-strategi er en metode til at optimere en virksomheds online-synlighed, så den bliver mere synlig og attraktiv for potentielle kunder i et specifikt geografisk område. Denne strategi fokuserer på at forbedre virksomhedens placering i lokale søgeresultater på søgemaskiner som Google.
Google My Business er Googles svar på de gule sider. Google My Business er særdeles effektivt, hvis og når dine kunder søger efter din virksomhed - eller efter dem, du kan finde i nærområdet, som fx. Frisør Randers. Prøv det på mobilen. Så kan du lynhurtigt se, hvem der bruger Google My Business i Randers.
Læs mere om
Google My Business her og få alle detaljerne med. Her får du en grundbeskrivelse af, hvordan du kommer i gang.
NAP-oplysninger (name, address and phone) gælder både på Google My Business, men i høj grad også på din hjemmeside. Det er vigtigt, at du synliggør virksomhedens adresse, navn og telefonnummer på hjemmesiden. Det skal være nemt for dine besøgende at finde oplysningerne.
Det er måske et lidt mærkeligt udtryk, men overvej hvilke søgeord + destinationen dine kunder typisk vil søge på. Lad mig give dig et eksempel: Skrædder i Randers.
Det er en søgning, som jeg ved, at flere laver hver måned. Men hvis din hjemmeside ikke er optimeret til netop denne søgning, ja, så går du glip af værdifuld trafik og kunder.
Ved at fokusere på specifikke søgeord og placeringer kan du øge dine chancer for at blive fundet af lokale brugere, der søger efter produkter eller tjenester som dine.
Læs mere om valg af søgeord her.Brug muligheden for at skaffe lokale og gode links – altså,
linkbuilding. Det er måske lidt mere omstændeligt, men ikke desto mindre er det effektivt og værdifuldt for din forretning, hvis du eksempelvis er sponsor for det lokale fodboldhold eller med i det lokale erhvervsnetværk. Den slags skal du gøre noget ud af. For det første vil jeg altid anbefale dig at få et link fra fodboldklubbens hjemmeside og fra det netværk, du er medlem af. Det vil Google også se som en lokal SEO-optimering.
Dertil vil de lokale kunder også bemærke dig - lokalt. Og det er godt.
Konverteringsoptimering (hastighed, nemhed, overskuelighed, let og enkelt).
Det er måske ikke direkte en lokal SEO-strategiteknik, men alligevel er den værd at nævne her, for alt, hvad vi kan gøre som onlinevirksomhed for at optimere vores hjemmeside, gavner os. Ingen læsere eller kunder gider bruge tid på dårlige hjemmesider. Derfor er det vigtigt at tænke konverteringsoptimering ind i din lokale SEO-strategi.
Du kan læse
mere om konverteringsoptimering her.