Hanne Østergaard logo

Hvad er lokal SEO, og hvorfor er det vigtigt for din virksomhed?

Hvad er lokal seo?
Hanne Østergård
Udgivet: 25. august 2023
Opdateret: 17. oktober 2023
Har du en fysisk butik, en klinik, et kontor eller en anden virksomhed, som kunderne fysisk skal kunne finde online, er dette indlæg til dig.
Lokalt SEO-arbejde er nøglen til at nå ud til kunderne i dit lokalområde. I denne guide vil jeg vise dig, hvordan du optimerer din virksomheds synlighed ved hjælp af lokal SEO.

Hvad er lokal SEO?

Lad os starte med begrebet: Lokal SEO. Det handler om at optimere din virksomheds synlighed i lokalområdet - på Google. Det er vigtigt, fordi det er med til at tiltrække potentielle kunder i nærheden og øge chancen for at få flere kunder.
SEO-arbejdet er dermed koncentreret om at få din virksomhed synliggjort i din landsdel.

Hvad er lokal seo?

Derfor er det godt med en lokal SEO-strategi

En lokal SEO-strategi er en metode til at optimere en virksomheds online-synlighed, så den bliver mere synlig og attraktiv for potentielle kunder i et specifikt geografisk område. Denne strategi fokuserer på at forbedre virksomhedens placering i lokale søgeresultater på søgemaskiner som Google.

Sådan kommer du i gang med lokalt SEO-arbejde

Guide: 5 ting, du kan gøre for at synliggøre din virksomhed lokalt med SEO-arbejdet

Idé

Brug din Google My Business

Google My Business er Googles svar på de gule sider. Google My Business er særdeles effektivt, hvis og når dine kunder søger efter din virksomhed - eller efter dem, du kan finde i nærområdet, som fx. Frisør Randers. Prøv det på mobilen. Så kan du lynhurtigt se, hvem der bruger Google My Business i Randers.
Læs mere om Google My Business her og få alle detaljerne med. Her får du en grundbeskrivelse af, hvordan du kommer i gang.

Svensknøgle

Husk NAP informationen

NAP-oplysninger (name, address and phone) gælder både på Google My Business, men i høj grad også på din hjemmeside. Det er vigtigt, at du synliggør virksomhedens adresse, navn og telefonnummer på hjemmesiden. Det skal være nemt for dine besøgende at finde oplysningerne.
Søgeordsanalyse-pakken

Brug lokale søgeord

Det er måske et lidt mærkeligt udtryk, men overvej hvilke søgeord + destinationen dine kunder typisk vil søge på. Lad mig give dig et eksempel: Skrædder i Randers.
Det er en søgning, som jeg ved, at flere laver hver måned. Men hvis din hjemmeside ikke er optimeret til netop denne søgning, ja, så går du glip af værdifuld trafik og kunder.
Ved at fokusere på specifikke søgeord og placeringer kan du øge dine chancer for at blive fundet af lokale brugere, der søger efter produkter eller tjenester som dine.
Læs mere om valg af søgeord her.
tiltræk flere kunder

Brug dit lokale netværk

Brug muligheden for at skaffe lokale og gode links – altså, linkbuilding. Det er måske lidt mere omstændeligt, men ikke desto mindre er det effektivt og værdifuldt for din forretning, hvis du eksempelvis er sponsor for det lokale fodboldhold eller med i det lokale erhvervsnetværk. Den slags skal du gøre noget ud af. For det første vil jeg altid anbefale dig at få et link fra fodboldklubbens hjemmeside og fra det netværk, du er medlem af. Det vil Google også se som en lokal SEO-optimering.
Dertil vil de lokale kunder også bemærke dig - lokalt. Og det er godt.

Business sparring

Husk altid at gøre det nemt for kunden

Konverteringsoptimering (hastighed, nemhed, overskuelighed, let og enkelt).
Det er måske ikke direkte en lokal SEO-strategiteknik, men alligevel er den værd at nævne her, for alt, hvad vi kan gøre som onlinevirksomhed for at optimere vores hjemmeside, gavner os. Ingen læsere eller kunder gider bruge tid på dårlige hjemmesider. Derfor er det vigtigt at tænke konverteringsoptimering ind i din lokale SEO-strategi.
Du kan læse mere om konverteringsoptimering her.

Copyright © 2024 All Rights Reserved
magnifiercrossmenu